trønderjente Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Hei! Jeg er nå "fersk" gravid, og har tatt ultralyd for å få nøye svar på hvor langt jeg er på vei. Dette pga at jeg har søkt om morkakeprøve. Fikk høre om abortrisiko(2%). Men jeg er egentlig fast bestemt på å ta denne prøven. Lurer derfor på om det er verdt sjansen. Er det ofte det oppstår problemer ved slik prøvetaking. Blir den tatt gjennom magen, eller vaginalt. Leste at noen hadde gjort det også... Jeg har en datter med Down syndrom. Må derfor få bekreftet eller avkreftet noe. Klarer nok ikke å gå et helt svangerskap å lure på om noe er galt. Håper du kan svare meg på dette. Gi noe råd. Skal ta prøven på RIT. (Eik Næss, har hørt han er veldig dyktig. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35834-morkakepr%C3%B8ve/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Hvorfor skal du ta morkakaeprøve - det gir, etter hva jeg har hørt, mer pålitelilg svar med en fostervannsprøve. Dessuten er det vel bare 1% økt risiko for abort ved fostervannsprøve - det vil si en av hundre som utfører prøven vil abortere pga av inngrepet - mot to av hundre for morkake prøve (altså dobbel risiko sammenliknet med fosterprøve). Var selv i Tr.heim for undersøkelser hos bla Eik Nes - han skulle ta morkakeprøve pga lite fostervann, men valgte å prøve å ta fostervannsprøve i stede fordi det var mer på litelig. Dette ble gjort for å avdekke evt kromosomavvik, noe det ikke var, men barnet vårt døde dessverre alikevel. Lykke til med svangerskapet - sjansen for å få enda et barn med kromosomavvik er vel statistisk sett minimal? MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35834-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-137499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trønderjente Skrevet 26. september 2001 Forfatter Del Skrevet 26. september 2001 Hvorfor skal du ta morkakaeprøve - det gir, etter hva jeg har hørt, mer pålitelilg svar med en fostervannsprøve. Dessuten er det vel bare 1% økt risiko for abort ved fostervannsprøve - det vil si en av hundre som utfører prøven vil abortere pga av inngrepet - mot to av hundre for morkake prøve (altså dobbel risiko sammenliknet med fosterprøve). Var selv i Tr.heim for undersøkelser hos bla Eik Nes - han skulle ta morkakeprøve pga lite fostervann, men valgte å prøve å ta fostervannsprøve i stede fordi det var mer på litelig. Dette ble gjort for å avdekke evt kromosomavvik, noe det ikke var, men barnet vårt døde dessverre alikevel. Lykke til med svangerskapet - sjansen for å få enda et barn med kromosomavvik er vel statistisk sett minimal? MVH morkakeprøve fordi det gir mye raskere svar. En fostervannsprøve tas mye senere og gir ikke svar før du er 4-5 mnd på vei. Det syns jeg er alt for langt ut i svangerskapet. En morkakeprøve får du jo svar på innen fristen for selvbestemt abort. Og det med at det er minimal sjanse for å få et barn til med kromosonfeil, bryr jeg meg ikke om. Jeg var 21 år da jeg fikk vårt barn med DS. Det var det vel en 0,000001 % sjanse for eller noe sånt.... Ikke misforstå, vi er utrolig glade i vårt barn, kunne ikke tenke oss et liv uten henne. Men det er mye arbeid, og til tider tunge stunder. VI har vært gjennom hjerteoperasjon og en grusom form for epilepsi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35834-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-137503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 morkakeprøve fordi det gir mye raskere svar. En fostervannsprøve tas mye senere og gir ikke svar før du er 4-5 mnd på vei. Det syns jeg er alt for langt ut i svangerskapet. En morkakeprøve får du jo svar på innen fristen for selvbestemt abort. Og det med at det er minimal sjanse for å få et barn til med kromosonfeil, bryr jeg meg ikke om. Jeg var 21 år da jeg fikk vårt barn med DS. Det var det vel en 0,000001 % sjanse for eller noe sånt.... Ikke misforstå, vi er utrolig glade i vårt barn, kunne ikke tenke oss et liv uten henne. Men det er mye arbeid, og til tider tunge stunder. VI har vært gjennom hjerteoperasjon og en grusom form for epilepsi. Hvis Tr.heim sender prøven til Bergen (det gjorde de med vår prøve) kommer resultatet ganske raskt, ca to uker. Det de sa til meg, var at morkakeprøve kan gi et uriktig svar, dessuten er det mye mer smertefult og som sagt dobbel risiko for abort sammenliknet med fostervannsprøve.... Lykke til - hyggelig om vi får høre hvordan det går med deg!!! MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35834-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-137513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Du har fått opplyst at abortrisikoen er 2%. Jeg kjenner ikke din alder og kan derfor ikke si noe om risiko for Down syndrom. Har man fått et barn med tilstander tror jeg gjentakelsesrisikoen ligger på ca 5%. Prøven taes via skjeden. Jeg skjønner godt at du vil ta en slik prøve, du har allerede en ekstra stor oppgave med et barn med Downs syndrom og vet mer enn noen annen hva det innebær av ansvar -i tillegg til gledene-. Valget er helt ditt og din manns. Lykke til med svangerskapet. PS det blir nok ikke Eik-Ness men en av hans dyktige medarbeidere som utfører prøven! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35834-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-137853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trønderjente Skrevet 27. september 2001 Forfatter Del Skrevet 27. september 2001 Du har fått opplyst at abortrisikoen er 2%. Jeg kjenner ikke din alder og kan derfor ikke si noe om risiko for Down syndrom. Har man fått et barn med tilstander tror jeg gjentakelsesrisikoen ligger på ca 5%. Prøven taes via skjeden. Jeg skjønner godt at du vil ta en slik prøve, du har allerede en ekstra stor oppgave med et barn med Downs syndrom og vet mer enn noen annen hva det innebær av ansvar -i tillegg til gledene-. Valget er helt ditt og din manns. Lykke til med svangerskapet. PS det blir nok ikke Eik-Ness men en av hans dyktige medarbeidere som utfører prøven! til Mette Moen Jeg er 25 år, var 21 da jeg fikk vårt barn med DS. Sist jeg var gravid (des 2000) skulle jeg ta morkakeprøve,og fikk da beskjed om at det var Eik-Ness som utførte prøven. Er dette feil? Jeg hadde dessverre en spontanabort da, og er derfor veldig spent nå. På div. legesider står det at morkakeprøven også tas gjennom magen. Gjøres begge deler??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35834-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-137917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 til Mette Moen Jeg er 25 år, var 21 da jeg fikk vårt barn med DS. Sist jeg var gravid (des 2000) skulle jeg ta morkakeprøve,og fikk da beskjed om at det var Eik-Ness som utførte prøven. Er dette feil? Jeg hadde dessverre en spontanabort da, og er derfor veldig spent nå. På div. legesider står det at morkakeprøven også tas gjennom magen. Gjøres begge deler??? Hei - når jeg var i Tr.heim og skulle ta morkakeprøve, fikk vi beskjed om at det kun var Eik Nes som utførte denne prøven (men det er halvannet år siden og ting kan jo vær endret) og da skulle han gå inn via magen. Lykke til MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35834-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-137939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Hei - når jeg var i Tr.heim og skulle ta morkakeprøve, fikk vi beskjed om at det kun var Eik Nes som utførte denne prøven (men det er halvannet år siden og ting kan jo vær endret) og da skulle han gå inn via magen. Lykke til MVH Beklager hvis jeg har gitt feil informasjon. Legene ved ultralyd avd. er på kongress, så jeg har ikke kunnet sjekke rutinene som de er i dag. Jeg ber den gravide om selv å ringe ultralydavdelingen, så får hun korrekt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35834-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-138070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
loppa Skrevet 6. oktober 2001 Del Skrevet 6. oktober 2001 morkakeprøve fordi det gir mye raskere svar. En fostervannsprøve tas mye senere og gir ikke svar før du er 4-5 mnd på vei. Det syns jeg er alt for langt ut i svangerskapet. En morkakeprøve får du jo svar på innen fristen for selvbestemt abort. Og det med at det er minimal sjanse for å få et barn til med kromosonfeil, bryr jeg meg ikke om. Jeg var 21 år da jeg fikk vårt barn med DS. Det var det vel en 0,000001 % sjanse for eller noe sånt.... Ikke misforstå, vi er utrolig glade i vårt barn, kunne ikke tenke oss et liv uten henne. Men det er mye arbeid, og til tider tunge stunder. VI har vært gjennom hjerteoperasjon og en grusom form for epilepsi. Hei trønderjente! Eg er også mor til eit barn med Downs Syndrom. Han blir 4 år no, og ifjor fekk han ei lita syster. Eg tenkte som deg at morkakeprøve var det beste for meg. Fostervannsprøven gav altfor seint svar dersom noko skulle væra "gale". Eg tok morkakeprøve i veke 10 på Haukeland sjukehus. Den blei tatt igjennom bukveggen etter at eg hadde fått bedøvelse. Eg var ikkje "høg i hatten", det var eit stort team som tok i mot meg. To legar, legestudent, sjukepleiarar, laborantar... Men det gjekk kjempefint! Bedøvelsen gjorde at det einaste eg kjente var eit press når dei sette sprøyta igjennom hudlaga inn til morkaka. Etter prøven kjente eg svake smerter i magen , som mens-smerter. Etter 2 veker ringte eg inn og fekk svaret over telefon, seinare kom det i brev-form. Eg fekk veta at me venta ei frisk lita jente! Ho er no 16 månader og ein god lekekammerat til storebror. Ønsker deg lykke til med prøven, og håpar alt går bra med både babyen og storesøster! helsingar frå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35834-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-139201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.