Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg bare lurte på om du/dere kunne svare meg på dette? Jeg er nå gravid i 21uke,

Jeg har tatt keisersnitt en gang før med tvillingene mine,(har bare de fra før) det var ikke noe dramatisk over det, og det var planlagt, og grunnen til at det ble gjort var fordi ene tvillingen satt i seteleie.

Jeg håper på å få fø normalt denne gangen, og det er jo ikke noe som tilsier noe annet men mange snakker om at vist du har tatt keisersnitt så må du inn til vurdering uansett, men gjelder ikke bare dette damer som har tatt keisersnitt pga komplikasjoner under fødsel Eller må alle det?

Håper noen kan svare meg på dette, på forhånd takk

solstrek

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35835-ang%C3%A5ende-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Før hadde man som regel at "en gang keisersnitt, alltid keisersnitt". I dag har man veket unna dette som prinsipp, selv om man er klar over at man må reagere raskt hvis det skulle oppstå komplikasjoner under en vaginal fødsel hos en kvinne som tidligere er forløst ved keisersnitt. Det er alltid en liten sjanse for at den fødende kan få problemer med arret i livmoren hvis fødselen blir langvarig, det skulle oppstå det vi kaller ri-storm e.l. Uansett er det svært sjelden at dette er livstruende hverken for mor eller barn, så det må ikke oppfattes som umåtelig dramatisk om slikt skulle oppstå. Ønsker du å føde normalt denne gangen, synes jeg du skal gjøre det uten å bekymre deg for at det skulle være uforsvarlig. De fleste som har hatt keisersnitt en gang, blir anbefalt å føde normalt neste gang, hvis det da ikke er forhold som umuliggjør vaginal fødsel også denne gangen. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...