Gå til innhold

Kan jeg være smittet av HIV ?

Anbefalte innlegg

Gjest DD, mann,37 år

Hei. Jeg er en mann på 37 år. For ca ett og ett halvt år siden møtte jeg en dame. Vi hadde sex, stort sett slikket jeg henne, hun hadde mensen. Vet det var dumt, men vi var fulle. I en til to uker etterpå var jeg veldig slapp. Hvor stor er risikoen for å få HIV når man slikker en dame som har mensen ? Har egentlig ingen symptomer nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358407-kan-jeg-v%C3%A6re-smittet-av-hiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg tror at den viktiktigste faktoren, hvis en skal vurdere smittefaren er sannsybnligheten om personen kan ha vært HIV positiv. Dette avhenger av hva slags person denne kvinnen er. Forekomst av HIV varierer veldig sterkt i ulike befolkningsgrupper. Blant vanlige norske damer forekommer HIV infeksjon meget sjelden. Blant prostituerte forekommer det betydelig hyppigere. Blant kvinner, som kommer fra deler av verden hvor HIV forekommer betydelig oftere, f. eks. Afrika, spesielt den sydlige Afrika, er HIV smitte ganske hyppig. Du kan vurdere selv hva slags partner du hadde.

Det at hun hadde mens øker sjansen, fordi der HIV finnes i første rekke i blod. På den andre siden overføring er mindre hyppig ved oral sex enn ved vanlig vaginal sex. Så, du skjønner, det er ingen lett oppgave å gi deg en klart svar. Jeg tror ikke at det at du var slapp sier noe i den ene eller andre retningen. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en blodprøve og undersøkt om du hadde antistoffer mot HIV. Uten en slik undersøkelse blir du alsdri kvitt den ubehagelige tanken at du kan være infisert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...