Gå til innhold

versicolor på overkropp, samt herpes simplex i ansikt

Anbefalte innlegg

Hei Har i tre år hatt ett kløende «utslett» på forskjellige deler av overkroppen(ikke i ansikt) uten å behandle dette. I sommer fikk jeg i tillegg blemmer i ansiktet rundt munn, nese og øyne. Jeg oppsøkte da lege og fikk komme til hudspesialist 5 måneder etter. Hudlegen fastslo raskt at det «kløende» utslettet på overkroppen var en soppinfeksjon kalt «ett eller annet»versicolor. Jeg har behandlet dette med fungoral tabletter og sjampo med samme navn. Blemmene i ansiktet fastslo legen var herpes simplex. Til dette fikk jeg tabletter av samme art som til behandling av genital herpes. Jeg har ikke hatt utbrudd etter påbegynt behandling(45 dager siden). Men det er ennå merker etter herpesen i ansiktet i form av mørkere hud(arr?) der infeksjonen var. Herpesen i ansiktet blomstret opp hver gang etter jeg hadde vært på fest og drukket alkohol. Jeg har derfor ikke turt å nyte alkohol i større mengder etter påbegynt behandling. Jeg hadde fire utbrudd i ansiktet andre halvår 2010, hver gang dagen etter jeg hadde nytt alkohol, men ikke hver gang jeg nøt alkohol. Jeg fikk ikke spurt hudlegen alle de spørsmålene jeg kunne tenkt meg å få svar på, dels for at spørsmålene har dukket opp i ettertid og dels pga språkproblemer mellom meg og den utenlandske legen. Derfor.... Hvorfor får jeg herpesutbrudd i ansiktet utenfor leppene? Flere helsepersonell jeg kjenner sier dette som oftest har med psykiske nerver å gjøre, men jeg har vanskelig for å se at dette er tilfelle for meg. Jeg har også hørt at soppinfeksjonen på overkroppen kan ha svekket hud immunforsvaret slik at herpesen har slått ut i ansiktet. Dersom dette stemmer vil hud immunforsvaret «hente seg inn» etter noen uker uten aktiv .... versicolor? Og selv fikse herpesinfeksjonen? Herpesen i ansiktet er den som «hemmer» meg mest i hverdagen. Har du noen generelle råd/tips? Mvh «Geir»

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Herpes simplex er en hyppig utbredt virusinfeksjon og kan slåut hvor som helst på kroppen. Den egentlige infeksjonen sitter i "nerveroten" i ryggmargen og "vandrer" ut til huden så det blir utbrudd. Noen får det kinn eller lenger opp mot nesen. Årsaken til de gjentatte utbruddene antas å kunne være et forbigående påvirket eller svekket immunsystem som ved diverse infeksjons sykdommer, stress, UV lys, mekanisk irritasjon i huden mm. Pityriasis versicolor er kolonisering på huden av en soppart som ellers "bebor" talgkjertlene og er ikke noen typisk faktor når det gjelder herpesutbrudd. Dog kan begge deler forekomme som del i et generelt nedsatt immunforsvar , så du kan jo be legen undersøke deg litt ekstra. Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...