Gå til innhold

histaminintoleranse?

Anbefalte innlegg

Gjest kroppen krangler

Hei, Jeg er en kvinne på 46. Har slitt med utmattelse, hodepine og svimmelhet, milde forkjølelsessymptomer og tarmforstyrrelser (diarétendenser) i flere år. Har også hatt perioder med elveblest og svie i huden rundt på kroppen. Har fått diagnose ME (etter eliminasjonsmetoden), men har egentlig aldri blitt ordentlig utredet i forhold til tarm- og mageproblemer. Det har vært mye fokus på utmattelsen i forhold til de andre symptomene, også fra meg selv. De siste tre årene har jeg hatt en soppinfeksjon i skjeden som jeg ikke har blitt kvitt tross Canestenkurer, lange perioder med Diflucan og homeopatisk behandling (candidadiett, probiotika, rensende midler). Jeg har de siste månedene også fått utslett i ansiktet, små tørre blemmer og røde prikker på kinn, nese og i pannen. Er svært tørr i huden over hele kroppen og føler meg også uttørret i svelg og munn. Har nettopp fått beskjed om at ansiktsutslettet er rosacea, og hudlegen ville gi meg tre måneders antibiotikakur mot det. Var lite lysten på en så lang kur, med tanke på soppinfeksjonen, og har prøvd å finne ut hva man ellers kan gjøre med rosacea. Diett later til å være vesentlig. En ting som slår meg er at når jeg ser på råd for matvarer man bør unngå, er histaminrik mat en gjenganger både i forhold til rosacea (uten at histaminer er nevnt noe sted jeg har sett), til diettforslag til ME-pasienter (fra dr. Kenny De Meirleir) og i stor grad i forhold til candida. Jeg merker at kropp og hud reagerer på ulike matvarer på listene (alkohol/vin, mange melkeprodukter (særlig ost), suker og sjokolade, sitrusfrukt, chili). Ser også at jeg i utgangspunktet har et høyt inntak av og sterke preferanser for histaminrike matvarer (de nevnt ovenfor, tomat, avokado etc.). Nå lurer jeg på om jeg rett og slett kan ha en form for histaminintoleranse og/eller tarminfeksjon? Jeg ser at histaminintoleranse kan gi mange av mine symptomer. Jeg er klar over at diagnose ikke kan stilles her, men kanskje kan jeg få svar på om disse tankene kan ha noe for seg, og et råd om hvordan jeg bør gripe situasjonen an. Bør jeg be om en utredning? Har en fastlege som er litt lettvint og rask av seg, og ikke glad i at pasienten stiller spørsmål ved konklusjonene hennes, og en ME-spesialist (endokrinolog) som generelt mener at når diagnosen er stilt er hans jobb gjort. Så jeg vil ikke lufte dette for dem uten en viss realitetsorientering i forkant. Håper du kan gi meg det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358493-histaminintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...