Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Jeg er en jente på 19 år, og jeg har hatt menstruasjon i mange år. Nå i det siste, antageligvis siden august har mensen kommet på forskjellige tidspunkt. Den ene måneden kan den komme i slutten og så overlappe inn i neste måned, og da tenker jeg at den kommer på samme tid neste måned, men det gjør den sjelden. Enten så kommer den første uken i ny måned eller så kan den komme helt i slutten. Jeg har inegn partner i øyeblikket så det har ingenting med graviditet å gjøre. Håper på raskt svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358583-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Den normale syklus er på 25-35 dager. Når man beskriver intervallene for menstruasjonen regner man fra første til første dag, dvs. hvis du har menstruasjon 28.november og får den neste gangen 1.januar, så er intervallet 34 dager, og det er innen for det normale. Lengre intervaller kan bety forsinket eggløsning som igjen kan ha ulike forklaringer, som oftest hormonforstyrrelser. Se på dine registreringer fra 2010 (før du evt. kaster dem og tar i bruk 2011 kalender). Hvis du opplyser intervallene, skal jeg vurdere om du trenger spesiell oppfølging. Hvordan er det med din vekt? Har du uren hud? Disse symptomene kan også tyde på hormonforstyrrelse. Gi tilbakemelding, så skal jeg se på det uten at det koster ekstra for deg, men det kan gå litt tid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358583-menstruasjon/#findComment-3092740
Del på andre sider

Den normale syklus er på 25-35 dager. Når man beskriver intervallene for menstruasjonen regner man fra første til første dag, dvs. hvis du har menstruasjon 28.november og får den neste gangen 1.januar, så er intervallet 34 dager, og det er innen for det normale. Lengre intervaller kan bety forsinket eggløsning som igjen kan ha ulike forklaringer, som oftest hormonforstyrrelser. Se på dine registreringer fra 2010 (før du evt. kaster dem og tar i bruk 2011 kalender). Hvis du opplyser intervallene, skal jeg vurdere om du trenger spesiell oppfølging. Hvordan er det med din vekt? Har du uren hud? Disse symptomene kan også tyde på hormonforstyrrelse. Gi tilbakemelding, så skal jeg se på det uten at det koster ekstra for deg, men det kan gå litt tid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei

Takk for svar.

Jeg er litt overvektig, og har ganske ren hud, men til tider kan den være verre enn andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358583-menstruasjon/#findComment-3092819
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...