help my Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hei. I julen har jeg vært dårlig med ketoner på grunn av høyt blodsukker for jeg tåler ikke å spise brød som er uten gluten og melk, pasta, spagetti, hamburger osv. Jeg har også hatt sopp i munnen, omgangsyke og urinveisinfeksjon. Jeg prøvde en stund før jeg ble syk å spise brød uten gluten siden jeg har dårlig impulskontroll og litt uro og etter jeg prøvde det, så har langtidsprøven min gått opp og jeg har hatt høyt blodsukker. På grunn av at jeg ikke tåler å spise brød uten gluten, så spiser jeg nå vanlig brød og det tåler jeg. Er det noen andre med diabetes som har opplevd det samme? Jeg har tileggsdiagnoser som fas, litt adhd og refluks i spiserøret. Jeg tåler ikke å drikke melk for da får jeg høyt blodsukker, menn jeg tåler å få i meg melk fra brød og pålegg. Jeg tåler også å spise soft is en gang i året hvis jeg tar litt mer insulin og hvis blodsukkeret mitt ikke er høyt. Jeg tåler ikke å spise noe med sukker i, for da får jeg også høyt blodsukker. Min mening nå med de som baker brød og leverer i butikkene er at de skulle laget et brød som er for oss som har diabetes samtidig som at de som har cøliaci og melkealergi kan spise for det er jo også de med diabetes som ikke kan spise noe med gluten og melk i, i tilegg til at de ikke kan spise noe med sukker i. Det er jo mange her på dette forumet som har liggnende problem, så det hadde vært fint om noen av oss som har problemer med å holde oss i sjakk med maten kunne klaget på det og etterlyst et slikt brød. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358585-har-hatt-ketoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Du ønsker et "universalbrød" til diabetikere, og de som har allergi mot melk og gluten. Jeg tror nok det kan være vrient å få til. Men det er flere brødsorter som er ok for oss med diabetes. Grovt speltbrød med fullkorn, dansk rugbrød - f.eks. De påvirker blodsukkeret iom at det er karbohydrater i korn, men det er og mye fiber. Karbohydratene tar lang tid å bryte ned, sammenlignet med de man finner i det fine brødet. Så om man finner en insulindosering som fungerer greit iforhold til det man bruker å spise og aktivitetsnivå - burde det ikke være problematisk med slike typer brød. Når du er syk, er det lett å få høyt blodsukker enten av selve infeksjonen i seg selv eller av feber. Man trenger derfor ofte mer insulin enn vanlig ved sykdom. Dersom du får utslag på over 2+ for ketoner og du kaster opp så du ikke beholder væske, oppsøk legevakta. Om du klarer å beholde væske ved høye ketoner og ikke har andre tydelige symptomer på syreforgiftning, drikk rikelig med vann og sett ekstra hurtigvirkende. Følg nøye med på blodsukkeret. Om du da ikke klarer å få kontroll, bør du kontakte lege for råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358585-har-hatt-ketoner/#findComment-3093225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.