Gå til innhold

Hiv og hepatitt

Anbefalte innlegg

Gjest aldrimernoengang

Hei, i tidlig november hadde jeg altså oralsex (aktiv og passiv) med en kvinne i risikogruppen, kondom under samleie. Risikoen er da langt lavere enn vaginal/anal har jeg lest meg til. Ca 1 uke etterpå ble magen dårlig. Det er vanlig for meg (magetrøbbel), men etter helgen etter magetrøbbel og etter å ha lest om SOI så ble angsten stor. Stiv nakke, hodepine, følelsen av feber (ikke påvist feber) og ruskete i halsen. Tok hiv-kombitest 12 dager etter mulig smittetidspunkt. Tok da også en mengde andre prøver. Fikk da beskjed om at det var gammelt rusk, som mulig kunne være klamydia eller myco-ettellerannet (urinrøret). Fikk to tabletter. Og det var det, klinikken skulle kontakte tilbake om det trengtes mer. Ringte for å høre om testresultatene 2 uker etter, alt ok. Etter 4-6 uker ble jeg tørr i munnen, men kun i gummen oppe. Var også litt fargeforandring, hvit. Jeg hadde i perioden før dette tygget fishermen friends og andre halspastiller i store mengder. Det skal sies at andre i familien har slitt med halsrusk og hodepine også. 5.5 uke etter mulig smittetidspunkt tok jeg hiv/hepatitt-test hos fastlegen. Hivtesten stod det antigen på i rubrikken. Disse var negative. Antigen har kanskje ikke så stor verdi her siden det har gått for kort tid? Skal etter 2 måneder på ny test. Da kombitest. Også skal jeg be om sjekk av hals. Det jeg da lurer på er; 1. Hvor lang periode må det gå fra smittetidspunkt til hepatitt b slår ut (vinduperioden) på test (3 rubrikker var merket på testarket hos legen)? 2. Muligheten for smitte av HIV, med tanke på de testene som er tatt? Vet at muligheten er der. Men vil en kombotest tatt eksakt 2 måneder etter mulig smittetidspunkt være endelig? 3. Hiv-panikk og angst. Rent logisk anser jeg det selv, som at det er angsten som har tatt tak og røsket skikkelig til. Men vil angst gi fysiske symptomer, har lest forskjellige steder at det er mulig. Det går ikke en dag, at jeg ikke tenker på muligheten for smitte. Stiv nakke forsvinner om jeg bruker tigerbalsam f.eks. Går jeg ut i frisk luft forsvinner hodepinen (i bakhode). Osv. Tenker jeg på smittemulighet faller jeg inn i dårlig forfatning. Hvis alt er negativt har jeg iallefall lært meg en ting. Mennesker med dyp angst må ha det så inderlig jævlig. I tillegg til det å skjerpe meg. mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358594-hiv-og-hepatitt/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Jeg skjønner godt at du er urolig og engstelig for infeksjon med noe alvorlig. Det er klart at du må få en skikkelig test påde på hepatitt B og HIV, eventuelt også på hepatitt C.

Både hepatitt B og HIV - antistoffer er dannet etter 2 til 2 1/2 mndr. Det gjør stort sett også hepatitt C. Er disse negative bør du lkunne slappe av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358594-hiv-og-hepatitt/#findComment-3099453
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...