Gjest snartblodfattig Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg er en kvinne på 32 år, har født 4 barn og har for tiden kobberspiral.Fødte siste gang for et drøyt år siden. Aldri hatt unormale celleprøver ( siste tatt mars-10).Fikk påvist HPV16 ved deltagelse på en studie ca 2001, men aldri hatt plager. Har siden jeg begynte å menstruere etter fødsel hatt langvarige blødninger ( 10-14 dager). Er litt plaget av dette, men ikke så plaget som av tanken på en graviditet. Bør jeg bruke krefter på å bekymre meg for dette dersom jeg kontrollerer trådene jevnlig? Har ikke så lyst til å prøve hormonspiral da jeg har slitt med uregelmessige blødninger,humørsvingninger og uren hud på minipille/østrogenfri p-pille. Har heller ikke så lyst til at mensen forsvinner helt / blir uregelmessig. Sterilisering er uaktuelt for oss begge, dette er noe vi har diskutert. Har ved siste mens startet med p-pille ( Yasminelle) da jeg ønsket å prøve ut denne før jeg evt får fjernet spiralen. Har ingen uønskede bivirkninger, men har blødd i 3 uker sammenhengende. Kommer dette av p-pille oppstart? Er redd for livmorhalskreft, men er det plausibelt? Er veldig usikker på om jeg skal få fjernet spiralen eller ikke. Det er jo en del fordeler med p-piller også med tanke på enkelte krefttyper osv. Men en økning i risiko for bryst- og livmorhalskreft. Er det en risiko som er verdt å bekymre seg for??Har ammet alle mine fire barn ( tils vel 6 år ) og ammer forts den minste ggr 1 pr døgn. Bør jeg forts med spiralen og kutte ut p-pillene? Er p-piller et dårligere alternativ enn spiral totalt sett? Bør jeg få tatt ny celleprøve? På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358597-prevensjon-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Med hensyn til engstelse for livmorhalskreft, så behøver du ikke å tenke på det, det gir konstante blødninger, ikke rikeligere menstruasjonsblødning. De fleste som har fått HPV påvist, får ikke forandringer på livmorhalsen. Langvarige blødninger er ganske vanlig med spiral, men det blir mindre etter hvert. Hormonspiral ønsker du absolutt ikke, så jeg skal ikke forsøke å overtale deg. Så var det spørsmål om p-pille. Øket risiko for livmorhalskreft og brystkreft er meget liten og oppveies av redusert risiko for eggstokkreft, livmorhulekreft og sannsynligvis også tykktarmskreft. Du kan sjekkes for utvikling av livmorhalskreft og fødsel med amming av 4 barn i ’ung alder’ (før 35 år) reduserer risiko for brystkreft. Jeg kan ikke velge for deg hva du skal bruke, det må bli din overveielse. Du har vel ikke hatt så mange menstruasjoner etter fødselen, så kanskje du skal se det litt an? Hvis du ønsker å bruke p-pille, vil jeg anbefale Qlaira som reduserer blødningene. Jeg går ut fra at du ikke røker, og da kan du i realiteten bruke p-pille til du er 50 år. Velger du å fortsette med spiral, vil jeg anbefale at du forsøker hormonspiral neste gangen du skal skifte, hvis blødningene fortsetter. Du skal følge det vanlige regime med celleprøve hvert 3.år. Hvis du fortsetter med så langvarige blødninger også i neste syklus med p-pille eller hvis du bestemmer deg for å slutte med dem, bør du søke lege. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358597-prevensjon-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/#findComment-3092859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.