Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 36 og har hatt en del plager med hovne ankler og hender den siste måneden. Det har vært litt til og fra, og urin og blodtrykk er OK. Men nå verker det så fryktelig i leddene mine, spesielt hendene og håndleddene. Håndleddene er også ganske hovne. Det er slik at jeg ikke får sove om natten, og jeg våkner pga smertene. Armene mine dovner bort bare jeg holder i f.eks. telefonrøret eller et blad etter under ett minutt. Jeg har gått opp 20 kg, men var tynn før, så jeg har ikke noen avskrekkende vekt nå heller. Skal jeg ha søvnproblemer i 5 uker til så blir jeg ganske oppgitt. Tips?

Jeg er veldig tørst og drikker sikkert 3 liter vann pr. dag eller mer, er dette vanlig? Babyen er frisk så vidt jeg har forstått, han er aktiv om kvelden og rolig på dagen stort sett, og lå sist uke med stumpen ned fortsatt. Er det sent at han snur seg nå? Dette er mitt første barn, IVF og jeg er ganske engstelig for at noe skal gå galt, kan du svare raskt? Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35864-hovne-vonde-ledd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Årsaken til at du opplever hovne smertefulle hender og ankler, skyldes ødemer/vannansamlinger i kroppen. Dette kan føre til at det blir klem på nerver som går gjennom ganske trange kanaler i håndleddet. Når disse blir tildels avklemt, blir man nummen i tillegg til at det er svært ubehagelig. Det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å drive fingergymnastikk med hendene over hodet/hjertehøyde. Ødemer er i utgangspunktet et sunnhetstegn i svangerskapet, så lenge de ikke er knyttet til høyt blodtrykk og eggehvitte/proteiner i urinen (svangerskapsforgiftning). Hvis ødemene er verst om kvelden og langt bedre på morgenen, er det også et tegn på at det er den sunne og ufarlige formen for vannansamlinger man har. At du drikker 3 liter væske om dagen er bra og helt normalt.

Jeg regner med at du blir henvist til videre vurdering på fødeavdelingen hvis barnet ikke snart snur seg med hodet ned. Etter uke 36 er det ikke så sansynlig at den snur seg, så her pleier man å måtte vurdere mulighetene for setefødsel, evt. keisersnitt. Det betyr ikke at den ikke kan snu seg, men man må ta alle forholdsregler. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35864-hovne-vonde-ledd/#findComment-137761
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...