Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 34 år og har vært gift i 2 år og ønsker meg veldig barn. Problemet er at legene oppdaget endometriose på eggstokkene, 3 stk. store som tennisballer. Dei sa at det ville bli vanskelig å gli gravid utan å fjerne cystene ved operasjon, så dei anbefalte dette. Men jeg er veldig redd dei vil fjerne så mye at jeg ikkje kan utvikle egg etterpå. Er det grunn til engstelse? Og kan det være en tanke å ta ut egg og fryse først om operasjonen skulle bli mislykket?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358671-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du forsøkt å bli gravid? Hvis du har forsøkt i ett år uten resultat, synes jeg at du skal henvises til et senter for behandling av barnløshet. Det kan bli aktuelt med prøverørsbehandling. Ekspertene vil bedømme om man behøver å fjerne cystene først, det blir en vurderingssak. Som du antyder, vil det kunne fjerne en del egganlegg, men i noen tilfeller kan det være vanskelig å ta ut egg hvis cystene ligger i veien. Det blir en balansegang. For å ta ut egg til frysing må man lage en slags prøverørsbehandling, så man kan like gjerne forsøke det først, om det er mulig. Man vil helst unngå å stikke i endometriosecystene da det kan bli blødning og/eller infeksjon.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358671-endometriose/#findComment-3094046
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...