Gå til innhold

Annengangs fødende etter prematurt keisersnitt, eller?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ifjor mars en datter i uke 28. hun ble forløsv ved keisersnitt, da jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning.

Jeg er nå i uke 32 med nr to, og bekymrer meg litt for fødselen. Har lest en del om fødsler og smertestillende, og om vanlig fødsel etter keisersnitt.

Alle bøkene/artiklene jeg har lest sier jo at andre(tredje osv.) fødsel vil gå fortere enn den første, fordi det allerede har blitt "banet vei". Jeg som tok keisersnitt ved første fødsel vil jo ikke ha noen som har "banet vei", så jeg antok at jeg da ville regnes som førstegangsfødende.

Tok opp dette med min jordmor, og hun mente at siden jeg allerede hadde ett barn, ble regnet som andregangsfødende. Og at fødselen ville være lettere/kortere enn om jeg ikke hadde barn fra før. Dette kan jeg ikke forstå. Spurte om det da var hormoner i forrige svangerskap som hadde innvirkning, men det visste hun ikke. Men jeg ble uansett regnet som annengangsfødende!

Med andre ord, ikke noe å diskutere....

En annen ting jeg lurer på er det med å få satt igang en fødsel. Leste en plass at det ikke anbefales å få en fødsel satt igang etter å ha foretatt et keisersnitt, p.g.a fare for at såret i livmoren kan sprekke. Er dette noe som blir lagt stor vekt på på sykehuset, eller er det bare noe jeg må kreve selv?

Håper på svar på hvertfall noen av mine spørsmål.

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Så lenge du ikke har hatt fødselsrier, og heller ikke har født vaginalt, vil det være som første fødsel når du nå snart skal bli mor igjen. At du er andregangsfødende, er det jo ingen tvil om, så lenge du har gitt liv til et barn før. Men du vil nok ikke dra noen fordeler av dette med tanke på varigheten av fødsel, utdrivningstid osv. Dine erfaringer fra barseltiden, vil du helt sikkert dra nytte av.

Når det gjelder tidligere keisersnitt og fare for at arret i livmoren skal bli satt under for stort press under kraftig ri-arbeid, så er de fleste i dag enig om at man skal holde igjen med ristimulerende midler. Man vet at en normal fødsel vanligvis ikke utgjør noen trussel for hverken mor eller barn, når det er gjort keisersnitt tidligere, men man må følge med så ikke fødselen blir for ekstrem med tanke på ri-storm o.l. Jeg vil anbefale deg å stole på de som skal ha med deg å gjøre. Snakk gjerne om det du evt. engster deg for. Få gjerne også en forsikring om at de lover å gripe inn hvis det, mor formodning, skulle blir tvil om sikkerheten. Dette vil sikkert hjelpe deg til å slappe av mer og stole på at du er i gode hender. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...