Mirabell Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Tilsyn er ikke utvidelse av skoledagen. Det er oppbevaring før skolebussen går. En praktisk ordning. Mye av dette problemet oppstår fordi mange foreldre forventer at skolen i langt større grad også skal dekke behovet for barnepass. Skolen kunne sagt at den kjører hele skoledager og hele fridager. Barnepass er ikke skolens oppgave. Men da ville foreldrene hylt opp. Jeg savner en generell debatt om skolens utvidede ansvar på dette området. Hvor skal disse resursene tas fra? Hvem skal betale? Om skolen også skal tilpasses foreldrenes behov for barnepass vil man nødvendigvis måtte fire på andre ting. Skattepengene våre kan ikke gå til å betale skoleskyss for alskens ulike preferanser. mvh ''Barnepass er ikke skolens oppgave. Men da ville foreldrene hylt opp. '' Jeg prøver å se enkelt på dette. Min oppfating av dagens situasjon er at: Skole er skole (opplæring osv.) SFO er barnepass for resten av tiden (en betalt tjeneste) Leksehjelp er et tilbud til barn (helst alle trinn, ref. trådstarter), både de som har SFO og de som ikke har Leksehjelp er så nytt at en del ting ikke er helt på plass. Dette gjelder f.eks. tidspunkt for skoleskyss og kvaliteten på SFO i leksjehjelptiden for de barna som ikke har leksehjelp. (på vår skole er det SFO-personale som har leksehjelpen, og da er det litt "dødtid" på SFO i det tidsrommet, en tjeneste man faktisk betaler for) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg vil gjerne at FUG skal ta saken, for å ta den opp lokalt synes svært vanskelig. Skolen skylder på skoleeier, skoleeier på staten, og så går alt sin skjeve gang. Vi hadde trengt en debatt på nasjonalt plan. Nå ser vi ut til å sige inn i en utvidet skoledag, uten at man debatterer hensikt og innhold. Grensene mellom fritidstilbud og skoletilbud blir utydelige. Personlig ville jeg ønsket at kulturskole, idrett, korps etc i langt større grad ble knyttet opp mot SFO / rett-etter-skoletid-tiden. Da vil familien få mer tid sammen og mindre tid som man måtte fyke hit og dit. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Tilsyn er ikke utvidelse av skoledagen. Det er oppbevaring før skolebussen går. En praktisk ordning. Mye av dette problemet oppstår fordi mange foreldre forventer at skolen i langt større grad også skal dekke behovet for barnepass. Skolen kunne sagt at den kjører hele skoledager og hele fridager. Barnepass er ikke skolens oppgave. Men da ville foreldrene hylt opp. Jeg savner en generell debatt om skolens utvidede ansvar på dette området. Hvor skal disse resursene tas fra? Hvem skal betale? Om skolen også skal tilpasses foreldrenes behov for barnepass vil man nødvendigvis måtte fire på andre ting. Skattepengene våre kan ikke gå til å betale skoleskyss for alskens ulike preferanser. mvh Det er jo barnepass skolen driver om de skal passe barna mine mens de ikke har skole eller SFO? Og det er akkurat det jeg ikke ønsker. Jeg mener barna skal være på skolen mens det foregår undervisning, evt så lenge man har betalt for sfo. Har jeg betalt for barnepass (sfo) så må jeg selvfølgelig hente barnet når det passer meg. Slik burde det også vært gjort etter leksehjelp. På den måten leksehjelp drives nå så bakes det inn som en del av skoledagen. Og at Sfo bare blir dødtid mens leksehjelp foregår synest jeg heller ikke er greitt. Sfo er en tjeneste man faktisk betaler for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beate1234 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg mener barna i utgangspunktet burde hatt fri når "arbeidsdagen" var over... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-På Dol av og til Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Helt enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det er jo barnepass skolen driver om de skal passe barna mine mens de ikke har skole eller SFO? Og det er akkurat det jeg ikke ønsker. Jeg mener barna skal være på skolen mens det foregår undervisning, evt så lenge man har betalt for sfo. Har jeg betalt for barnepass (sfo) så må jeg selvfølgelig hente barnet når det passer meg. Slik burde det også vært gjort etter leksehjelp. På den måten leksehjelp drives nå så bakes det inn som en del av skoledagen. Og at Sfo bare blir dødtid mens leksehjelp foregår synest jeg heller ikke er greitt. Sfo er en tjeneste man faktisk betaler for. Jeg mener det uansett er dårlig pengebruk å sende barn i drosje for at de skal slippe å vente litt på bussen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ja takk - begge deler. Både til de små og til de større... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Helt enig. Ca et av fire barn må gjetes for å få gjort noe som helst når de er på småtrinnet. For dem er leksehjelp bare ennå mer tid til å bite på blyanten og miste viskelæret på gulvet. Jeg var ikke klar over at de alt fra andre klasse ikke har rett på skoleskyss ved en skolevei på mindre enn 4 km. Ganske heftig for 6-7-åringer. På vår skole har de leksehjelp i tidsrommet fra de yngste er ferdige til skoledagen er slutt for alle og skolebussen går. Dermed blir det mindre leksehjelp jo eldre elevene er og ingen leksehjelp for de eldste. Jeg savner en prinsippiel debatt på i hvilken grad skolen skal tilpasses foreldrenes barnepassbehov og hvor resursene dette krever skal tas fra. mvh Det blir jo ganske drastisk da om man ikke kan jobbe fordi man har barn i skolen? Både for den enkeltes families økonomi og for hele samfunnet. Det blir litt liten vits i å bruke mange år av livet sitt på å ta utdannelse hvis man har tenkt seg barn.. For man kan ikke jobbe før de er blitt ganske voksne? Evt "bare" en butikkjobb hvis man får fri på onsdagen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg mener barna i utgangspunktet burde hatt fri når "arbeidsdagen" var over... Jeg syns det er veldig greit at de får gjort mesteparten av leksene på skolen mens de er "i gang". Nå er det bare hun minste hos meg som har leksehjelp da. Det går kjempefint - ikke lenger mas og stress om de leksene og hun har blitt mye mer systematisk og gjør stort sett alt riktig med en gang. Han eldste er så stor nå, mens hun mellomste hadde hatt veldig god bruk for leksehjelp ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det blir jo ganske drastisk da om man ikke kan jobbe fordi man har barn i skolen? Både for den enkeltes families økonomi og for hele samfunnet. Det blir litt liten vits i å bruke mange år av livet sitt på å ta utdannelse hvis man har tenkt seg barn.. For man kan ikke jobbe før de er blitt ganske voksne? Evt "bare" en butikkjobb hvis man får fri på onsdagen... Det jeg etterlyser er en debatt. Jeg har ikke sagt at man ikke skal ha en jobb selv om man har barn. Men jeg etterlyser en debatt om hvem som skal ha ansvaret for hva, hvem som skal betale, og hvem som skal få mindre om det offentlige skal betale enda mer for barnepass. Nå er ting alt for ulne. Og det kan være et ganske stort gap mellom den teoretiske hensikten med f.eks. leksehjelp og hva den utgjør i praksiss. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg er særdeles enig med deg. Det er de færreste foreldre som har problemer med å hjelpe barn på småskoletrinnet med leksene. Det er knapt så lett på mellomtrinnet, og enda vanskeliger på ungdomsskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.