Gjest corfu Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Hei! Jeg var til undersøkelse hos fødselslege idag, og han slo fast at tvillingene jeg venter er eneggede. Legen ville jeg skulle komme til kontroll hver 14.dag for å følge opp vekstutviklingen. Dette fordi at når det var eneggede kunne det oppstå en komplikasjon der tvilling1 tok til seg så mye næring at tvilling2 fikk for lite. Om dette skjedde tok de ofte ett inngrep underveis,men at det var stor fare for å miste barna. Hvor ofte skjer denne komplikasjonen? Kan det oppdages i tide, slik at begge overlever? ( ble litt skremt av dette) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35885-tvilling-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Når tvillingene deler morkake, er det alltid en mulighet for at den ene kan få mer enn den andre av både næring, blod og surstoff. Dette kan føre til komplikasjoner, faktisk mest for den som blir størst. Det hender at man må forløse slike tvillinger en god stund før termin, men i de aller fleste tilfellene går dette helt greit. Det din lege har poengtert, er at du bør gå til hyppigere kontroller, og det skal du bare ta som et positivt signal. Du blir fulgt opp med regelmessige ultralyder, hvor barna blir målt og tilstanden vurdert jevnlig. Dette for å unngå at noen av dem skal lide noen nød. Jeg vil anbefale deg å ikke krisemaksimere situasjonen. I dag har vi muligheten til å følge med på en svangerskap med helt spesielle midler, og dette gir oss også muligheten til å oppdage tilstander, som man tidligere ikke hadde anledningen til. Det er ingen grunn til å frykte at man ikke i tide skulle oppdage en evt. stor ubalanse mellom tvillingene dine. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35885-tvilling-graviditet/#findComment-137778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.