Gå til innhold

Tvilling-graviditet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var til undersøkelse hos fødselslege idag, og han slo fast at tvillingene jeg venter er eneggede. Legen ville jeg skulle komme til kontroll hver 14.dag for å følge opp vekstutviklingen. Dette fordi at når det var eneggede kunne det oppstå en komplikasjon der tvilling1 tok til seg så mye næring at tvilling2 fikk for lite. Om dette skjedde tok de ofte ett inngrep underveis,men at det var stor fare for å miste barna. Hvor ofte skjer denne komplikasjonen? Kan det oppdages i tide, slik at begge overlever?

( ble litt skremt av dette)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35885-tvilling-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når tvillingene deler morkake, er det alltid en mulighet for at den ene kan få mer enn den andre av både næring, blod og surstoff. Dette kan føre til komplikasjoner, faktisk mest for den som blir størst. Det hender at man må forløse slike tvillinger en god stund før termin, men i de aller fleste tilfellene går dette helt greit. Det din lege har poengtert, er at du bør gå til hyppigere kontroller, og det skal du bare ta som et positivt signal. Du blir fulgt opp med regelmessige ultralyder, hvor barna blir målt og tilstanden vurdert jevnlig. Dette for å unngå at noen av dem skal lide noen nød. Jeg vil anbefale deg å ikke krisemaksimere situasjonen. I dag har vi muligheten til å følge med på en svangerskap med helt spesielle midler, og dette gir oss også muligheten til å oppdage tilstander, som man tidligere ikke hadde anledningen til. Det er ingen grunn til å frykte at man ikke i tide skulle oppdage en evt. stor ubalanse mellom tvillingene dine. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35885-tvilling-graviditet/#findComment-137778
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...