Gå til innhold

NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

PieLill

Anbefalte innlegg

''Det kan virke som om det i dette tilfellet slår merkelig ut, men det kan jo være en grunn til at paret ikke orker å bo i leilighet i mor og fars hus''

Jeg kunne tenke meg et dusin grunner til at jeg ikke kunne bo hjemme siste del av videregående (et visst konfliktnivå i heimen), men aldri om jeg hadde forestilt meg at noen skulle betale for at jeg fikk et annet sted å bo!

Jeg synes det høres helt "høl i huet" ut.

Vi ser selvfølgelig dette fra ulike vinkler, og fortrinnsvis ut fra vår egen vinkel.

Jeg sier ikke at reglen er udelt positiv, men jeg sier at jeg forstår intensjonen med den - og at den nødvendigvis (som alle andre regler i samfunnet, stort sett) også rammer noen urettmessig.

Når det er sagt, da, så lurer jeg litt på hva disse Vestlandsforeldrene har bedrevet i og med at paret ønsket å flytte vekk selv om de hadde egen leilighet i hennes foreldres hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

17

• Mammantil3

15

• løvinne71

2

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

''Samtidig er det sannsynligvis ikke veldig mange dette gjelder; dagens 18-åringer velger nok i hovedsak mors service framfor "gjøre sjøl", ''

Det tror jeg faktisk ikke. Tror en meget stor andel av 18-åringer ville flyttet for seg selv om de fikk kostnadene dekket.

OK, vi kjenner sikkert bare ulike 18-åringer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi ser selvfølgelig dette fra ulike vinkler, og fortrinnsvis ut fra vår egen vinkel.

Jeg sier ikke at reglen er udelt positiv, men jeg sier at jeg forstår intensjonen med den - og at den nødvendigvis (som alle andre regler i samfunnet, stort sett) også rammer noen urettmessig.

Når det er sagt, da, så lurer jeg litt på hva disse Vestlandsforeldrene har bedrevet i og med at paret ønsket å flytte vekk selv om de hadde egen leilighet i hennes foreldres hus...

''Når det er sagt, da, så lurer jeg litt på hva disse Vestlandsforeldrene har bedrevet i og med at paret ønsket å flytte vekk selv om de hadde egen leilighet i hennes foreldres hus...

''

Jeg kan tenke meg mange grunner til et 18-årig par foretrekker helt egen leilighet fremfor en leilighet i foreldrenes hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet bare at jeg ikke greier å se på dette kun som en grusom regel, for den beskytter og hjelper også mange.''

Først og fremst beskytter den ungdom mot å bli voksne, selvstendige, reflekterte mennesker som tar ansvar for sine valg og handlinger. Dessuten hjelper den ungdom til å bli yrkessnylter, samt å rasere forholdet til sine foreldre og søsken på permanent basis.

mvh

Du er utrolig skarp og generaliserende, men du har sikkert erfaringer som understøtter dine påstander. Hva tenker du om 18-åringer som bor hjemme, får mat og drikke og husrom og service fra foreldrene? De kan da ikke bli det motsatte av hva du kaller 18-åringer som flytter hjemmefra og krever bidrag fra foreldrene - sånn helt av seg selv?

Jeg ser ting fra en annen vinkel, og jeg kan både se at det er ungdommer som overhode ikke har det bra hjemme, men som ikke er i stand til å forsørge seg selv samtidig som de avslutter videregående skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når det er sagt, da, så lurer jeg litt på hva disse Vestlandsforeldrene har bedrevet i og med at paret ønsket å flytte vekk selv om de hadde egen leilighet i hennes foreldres hus...

''

Jeg kan tenke meg mange grunner til et 18-årig par foretrekker helt egen leilighet fremfor en leilighet i foreldrenes hus.

Det kan man sikkert, men nå er det jo ikke allverdens paret får å rutte med, da, så hvis hennes foreldre er kjernemennesker så er det litt merkelig at ungdommene flytter når de kan bo gratis.

Men-men, det blir nå bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er utrolig skarp og generaliserende, men du har sikkert erfaringer som understøtter dine påstander. Hva tenker du om 18-åringer som bor hjemme, får mat og drikke og husrom og service fra foreldrene? De kan da ikke bli det motsatte av hva du kaller 18-åringer som flytter hjemmefra og krever bidrag fra foreldrene - sånn helt av seg selv?

Jeg ser ting fra en annen vinkel, og jeg kan både se at det er ungdommer som overhode ikke har det bra hjemme, men som ikke er i stand til å forsørge seg selv samtidig som de avslutter videregående skole.

Vil bare si at endelig er det en til som ser det fra andre sider og ikke bare sort hvitt. Du har mange flotte poenger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at endelig er det en til som ser det fra andre sider og ikke bare sort hvitt. Du har mange flotte poenger. :-)

Den "skylda" må du ta sjøl, for det var dine innlegg i den andre tråden som fikk meg til å begynne å tenke litt mer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg ser at det rammer feil også, men intensjonen med reglen er å beskytte de med foreldre u/vett & forstand.

Jeg ser absolutt begge sidene, og som i mange andre regler rammer den og ikke bare hjelper.

Reglen burde hatt noen flere krav, kanskje, til den som vil flytte ut og kreve bidrag fra foreldrene. Samtidig er det sannsynligvis ikke veldig mange dette gjelder; dagens 18-åringer velger nok i hovedsak mors service framfor "gjøre sjøl", så om man skal ha flere krav blir det mer byråkrati - og da går muligens vinninga opp i spinninga.

Jeg vet ikke.

Jeg vet bare at jeg ikke greier å se på dette kun som en grusom regel, for den beskytter og hjelper også mange.

Loven er nok laget for å beskytte og hjelpe, og den har selvsagt mye for seg hvis den brukes "riktig"

Min tanke er at den er ment å gjelde for tilfeller der en ungdom f.eks er nødt til å flytte hjemmeifra i forbindelse med skolegang og utdannelse - og ikke er istand til forsørge seg selv.

Den skal også sikre ungdom med skilte foreldre en fortsatt økonomisk støtte etter at barnebidrags- plikten frafaller når barnet blir myndig.

Men det høres helt feil ut å bruke loven slik det gjøres i dette eksempelet.

I ytterste konsekvens vil det jo si at alle som har fyllt 18, med loven i hånd, vil kunne skaffe seg egen leilighet og kreve at foreldrene betaler for dette, uavhengig av foreldrenes betalingsevne, eller hvilket annet botilbud foreldrene kan gi.

Så minstekravet burde ihvertfall være at det foreligger et reellt behov for et annet bosted. Enten pga skolegang, eller at det av andre grunner ikke er mulig for ungdommen å bo hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du er utrolig skarp og generaliserende, men du har sikkert erfaringer som understøtter dine påstander.''

Det er slike karaktertrekk en slik blankofullmakt til å flytte ut og NAV-saksøke sine foreldre for penger framelsker. Heldigvis finnes det masse flott ungdom som aldri vil synke så dypt selv om muligheten er der.

''Hva tenker du om 18-åringer som bor hjemme, får mat og drikke og husrom og service fra foreldrene? De kan da ikke bli det motsatte av hva du kaller 18-åringer som flytter hjemmefra og krever bidrag fra foreldrene - sånn helt av seg selv?''

Jeg vet ikke hvordan det er hjemme hos deg. Hos oss er det slik at når noen bor under et tak jeg har betalt for bor de der på mine premisser. Hvilket servicenivå jeg vil opprettholde for mine håpefulle er mitt valg. Jeg håper vi lykkes i å hjelpe dem til å bli trygge, selvstendige og ansvarlige mennesker.

Under vårt tak må de leve etter våre regler og på våre premisser. Er de ikke fornøyd, kan de selvsagt velge å flytte den dagen de fyller 18 og bestemmer selv. Men da anser jeg det som en selvfølge at de også betaler kalaset selv.

Prisen man betaler for å bli forsørget er at man må innrette seg etter forsørgerens premisser. Selvsagt. Er man ikke villig til å betale den prisen, må man finne en måte å forsørge seg selv på. Slik er livet.

Man ødelegger voksen ungdom ved å putte masse penger i hendene på dem, uten å stille andre krav enn at de fra tid til annen viser trynet på skolen. For ikke å snakke om hvor ødeleggende det er å starte sin voksentilværelse ved å NAV-saksøke sine foreldre. Mamma og pappa er ikke gode nok, men pengene deres stikker vi gjerne av med.

''Jeg ser ting fra en annen vinkel, og jeg kan både se at det er ungdommer som overhode ikke har det bra hjemme, men som ikke er i stand til å forsørge seg selv samtidig som de avslutter videregående skole.''

Sutre putre. Livet er tøft iblant. Og viss jeg ikke trives på jobben, skal arbeidsgiveren gi meg lønn for å ikke være der, så jeg slipper å ha det så fælt.

Lever ungdom under så prekære forhold at det er skadelig for dem å bo hjemme, burde barneværnet tatt affære lenge før de fyldte 18. Og er foreldrene så grusomme at 18-åringen må komme seg bort fra dem, blir det helt bak mål å gjøre h*n økonomisk avhengig av foreldrene.

Den grunnleggende bristen i logikk er at personer som er myndige og kan ta avgjørelser helt uten å måtte spørre andre, likevel kan lempe den økonomiske konsekvensen for sine avgjørelser over på andre.

Voksne mennesker, som 18-åringer regnes som iht norsk lov, må forsørge seg selv. Klarer de ikke det får de gå på sosialen eller finne andre offentlige støtteordninger. Alternativt kan de holde ut med foreldre som er villige til å ha dem i hus en stund til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du er utrolig skarp og generaliserende, men du har sikkert erfaringer som understøtter dine påstander.''

Det er slike karaktertrekk en slik blankofullmakt til å flytte ut og NAV-saksøke sine foreldre for penger framelsker. Heldigvis finnes det masse flott ungdom som aldri vil synke så dypt selv om muligheten er der.

''Hva tenker du om 18-åringer som bor hjemme, får mat og drikke og husrom og service fra foreldrene? De kan da ikke bli det motsatte av hva du kaller 18-åringer som flytter hjemmefra og krever bidrag fra foreldrene - sånn helt av seg selv?''

Jeg vet ikke hvordan det er hjemme hos deg. Hos oss er det slik at når noen bor under et tak jeg har betalt for bor de der på mine premisser. Hvilket servicenivå jeg vil opprettholde for mine håpefulle er mitt valg. Jeg håper vi lykkes i å hjelpe dem til å bli trygge, selvstendige og ansvarlige mennesker.

Under vårt tak må de leve etter våre regler og på våre premisser. Er de ikke fornøyd, kan de selvsagt velge å flytte den dagen de fyller 18 og bestemmer selv. Men da anser jeg det som en selvfølge at de også betaler kalaset selv.

Prisen man betaler for å bli forsørget er at man må innrette seg etter forsørgerens premisser. Selvsagt. Er man ikke villig til å betale den prisen, må man finne en måte å forsørge seg selv på. Slik er livet.

Man ødelegger voksen ungdom ved å putte masse penger i hendene på dem, uten å stille andre krav enn at de fra tid til annen viser trynet på skolen. For ikke å snakke om hvor ødeleggende det er å starte sin voksentilværelse ved å NAV-saksøke sine foreldre. Mamma og pappa er ikke gode nok, men pengene deres stikker vi gjerne av med.

''Jeg ser ting fra en annen vinkel, og jeg kan både se at det er ungdommer som overhode ikke har det bra hjemme, men som ikke er i stand til å forsørge seg selv samtidig som de avslutter videregående skole.''

Sutre putre. Livet er tøft iblant. Og viss jeg ikke trives på jobben, skal arbeidsgiveren gi meg lønn for å ikke være der, så jeg slipper å ha det så fælt.

Lever ungdom under så prekære forhold at det er skadelig for dem å bo hjemme, burde barneværnet tatt affære lenge før de fyldte 18. Og er foreldrene så grusomme at 18-åringen må komme seg bort fra dem, blir det helt bak mål å gjøre h*n økonomisk avhengig av foreldrene.

Den grunnleggende bristen i logikk er at personer som er myndige og kan ta avgjørelser helt uten å måtte spørre andre, likevel kan lempe den økonomiske konsekvensen for sine avgjørelser over på andre.

Voksne mennesker, som 18-åringer regnes som iht norsk lov, må forsørge seg selv. Klarer de ikke det får de gå på sosialen eller finne andre offentlige støtteordninger. Alternativt kan de holde ut med foreldre som er villige til å ha dem i hus en stund til.

mvh

Applaus til deg for dette innlegget. Er så klinkende enig med deg og håper virkelig at jeg klarer å etterleve dette i oppdragelsen av mine egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er nok laget for å beskytte og hjelpe, og den har selvsagt mye for seg hvis den brukes "riktig"

Min tanke er at den er ment å gjelde for tilfeller der en ungdom f.eks er nødt til å flytte hjemmeifra i forbindelse med skolegang og utdannelse - og ikke er istand til forsørge seg selv.

Den skal også sikre ungdom med skilte foreldre en fortsatt økonomisk støtte etter at barnebidrags- plikten frafaller når barnet blir myndig.

Men det høres helt feil ut å bruke loven slik det gjøres i dette eksempelet.

I ytterste konsekvens vil det jo si at alle som har fyllt 18, med loven i hånd, vil kunne skaffe seg egen leilighet og kreve at foreldrene betaler for dette, uavhengig av foreldrenes betalingsevne, eller hvilket annet botilbud foreldrene kan gi.

Så minstekravet burde ihvertfall være at det foreligger et reellt behov for et annet bosted. Enten pga skolegang, eller at det av andre grunner ikke er mulig for ungdommen å bo hjemme.

''Min tanke er at den er ment å gjelde for tilfeller der en ungdom f.eks er nødt til å flytte hjemmeifra i forbindelse med skolegang og utdannelse - og ikke er istand til forsørge seg selv.''

Ja, det også.

''Den skal også sikre ungdom med skilte foreldre en fortsatt økonomisk støtte etter at barnebidrags- plikten frafaller når barnet blir myndig.''

Også min forståelse.

''Men det høres helt feil ut å bruke loven slik det gjøres i dette eksempelet. I ytterste konsekvens vil det jo si at alle som har fyllt 18, med loven i hånd, vil kunne skaffe seg egen leilighet og kreve at foreldrene betaler for dette, uavhengig av foreldrenes betalingsevne, eller hvilket annet botilbud foreldrene kan gi.''

Ja, konsekvensen ser ut til å være dette.

''Så minstekravet burde ihvertfall være at det foreligger et reellt behov for et annet bosted. Enten pga skolegang, eller at det av andre grunner ikke er mulig for ungdommen å bo hjemme.''

Ja, det tenker også jeg, men det kan jo være så få som "flytter uten grunn" at man ikke vil bruke energi og ressurser på å undersøke i hver enkelt sak. Altså, at de som flytter har faktiske og gode grunner for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når det er sagt, da, så lurer jeg litt på hva disse Vestlandsforeldrene har bedrevet i og med at paret ønsket å flytte vekk selv om de hadde egen leilighet i hennes foreldres hus...''

Hvor mye har du hatt å gjøre med tenåringer?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Vet du, jeg synes du er så nedlatende i måten du svarer de som er uenig med deg på, at det er utrivelig å prøve å ha en fair diskusjon. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan være litt mer real i måten du svarer på.

Jeg sier at reglen er laget for å beskytte noen, og at intensjonen med reglen er god. Du karakteriserer ungdom som flytter ut og krever bidrag slik:

''Først og fremst beskytter den ungdom mot å bli voksne, selvstendige, reflekterte mennesker som tar ansvar for sine valg og handlinger. Dessuten hjelper den ungdom til å bli yrkessnylter, samt å rasere forholdet til sine foreldre og søsken på permanent basis.''

Det synes jeg er ganske så horibelt. Selvfølgelig finnes det slike 18-åringer også, men det finner du jammen i mange hjem hvor det bor både 18-åringer og 20-åringer og 25-åringer også.

Videre sier du:

''Det er slike karaktertrekk en slik blankofullmakt til å flytte ut og NAV-saksøke sine foreldre for penger framelsker. Heldigvis finnes det masse flott ungdom som aldri vil synke så dypt selv om muligheten er der.''

Har du tenkt på at det finnes ungdom på 18 som a) blir misbrukt? B) lever med rusbelastede foreldre? c) som lever i en verden med mine-dine-våre-barn, hvor konfliktnivået er skyhøyt? d) som har levd i mange år med 50-50-løsning på bosted? e) som har foreldre som vil flytte til en annen landsdel for å bo sammen med ny kjærest? f) som har èn forelder som vil bidra økonomisk, mens den andre gir faen?

Når jeg spør:

så svarer du:

''Jeg vet ikke hvordan det er hjemme hos deg. Hos oss er det slik at når noen bor under et tak jeg har betalt for bor de der på mine premisser. Hvilket servicenivå jeg vil opprettholde for mine håpefulle er mitt valg. Jeg håper vi lykkes i å hjelpe dem til å bli trygge, selvstendige og ansvarlige mennesker.

Under vårt tak må de leve etter våre regler og på våre premisser. Er de ikke fornøyd, kan de selvsagt velge å flytte den dagen de fyller 18 og bestemmer selv. Men da anser jeg det som en selvfølge at de også betaler kalaset selv.''

Nei, du vet ikke hvordan det er hjemme hos meg, ei heller hvordan det er i alle de andre hjemmene i Norge.

Du sier at du forventer at dine regler og dine premisser skal følges når du betaler. Hva om dine regler og premisser er urimelige? Ikke alle foreldre er like kloke.

''Prisen man betaler for å bli forsørget er at man må innrette seg etter forsørgerens premisser. Selvsagt. Er man ikke villig til å betale den prisen, må man finne en måte å forsørge seg selv på. Slik er livet.''

Som sagt, om forsørgeren har fullstendig urimelige premisser kommer man fort til en annen løsning.

''Man ødelegger voksen ungdom ved å putte masse penger i hendene på dem, uten å stille andre krav enn at de fra tid til annen viser trynet på skolen.''

Det er vel ikke så veldig annerledes for svært mange av de som bor hjemme, da, selv om de ikke får pengene direkte inn på konto.

''For ikke å snakke om hvor ødeleggende det er å starte sin voksentilværelse ved å NAV-saksøke sine foreldre. Mamma og pappa er ikke gode nok, men pengene deres stikker vi gjerne av med.''

Igjen, det kan være svært gode grunner for ungdom å flytte hjemmefra.

Jeg sier:

Og du svarer:

''Sutre putre. Livet er tøft iblant. Og viss jeg ikke trives på jobben, skal arbeidsgiveren gi meg lønn for å ikke være der, så jeg slipper å ha det så fælt.''

Ærlig talt. Og faktisk: Hvis du mistrives på jobben, kan du velge å bytte jobb. Men, svært mange voksne blir sykemeldt når de mistrives på jobben. Så ja, veldig mange får fortsatt lønn selv om de ikke er på jobben.

''Lever ungdom under så prekære forhold at det er skadelig for dem å bo hjemme, burde barneværnet tatt affære lenge før de fyldte 18.''

Burde, ja, men i realismens navn så vet man at så ikke skjer.

''Og er foreldrene så grusomme at 18-åringen må komme seg bort fra dem, blir det helt bak mål å gjøre h*n økonomisk avhengig av foreldrene.''

Helt uenig. Det kan være en passende vekker, det, å betale når de voksne ikke kan oppføre seg.

''Den grunnleggende bristen i logikk er at personer som er myndige og kan ta avgjørelser helt uten å måtte spørre andre, likevel kan lempe den økonomiske konsekvensen for sine avgjørelser over på andre.''

Hjemmeboende 18-åringer gjør da akkurat det samme, de snylter på sine foreldres hus, strøm, vann, mat, vaskemaskin, TV osv.

''Voksne mennesker, som 18-åringer regnes som iht norsk lov, må forsørge seg selv. Klarer de ikke det får de gå på sosialen eller finne andre offentlige støtteordninger. Alternativt kan de holde ut med foreldre som er villige til å ha dem i hus en stund til.''

Du vil at samfunnet skal gi penger, Staten mener at foreldrene skal være ansvarlige til ungdommene er ferdig på vgs. 18-åringer bør fullføre vgs, og det er svært vanskelig å jobbe ved siden av skolen. Det vet alle som har prøvd, og man vet også at skoleresultatene gjerne blir dårligere når man har mindre tid til å følge det opp.

Det å "holde ut" med foreldre som "er villige til å ha dem i hus" er jo en helt meningsløs måte å si det på. Det er helt sikkert svært mange ungdommer som gjør akkurat det. Samtidig er det helt sikkert de som overhode ikke bør bo hjemme lenger enn høyst nødvendig, og noen grunner har jeg listet opp tidligere.

Jeg gjentar: Jeg forstår intensjonen med regelverket, men jeg ser også at det har hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Når det er sagt, da, så lurer jeg litt på hva disse Vestlandsforeldrene har bedrevet i og med at paret ønsket å flytte vekk selv om de hadde egen leilighet i hennes foreldres hus...''

Hvor mye har du hatt å gjøre med tenåringer?

mvh

I antall timer? Dager? Måneder? År?

Kan du virkelig ikke se for deg at foreldre kan være urimelige i måten de behandler sine mer eller mindre voksne tenåringer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet bare at jeg ikke greier å se på dette kun som en grusom regel, for den beskytter og hjelper også mange.''

Først og fremst beskytter den ungdom mot å bli voksne, selvstendige, reflekterte mennesker som tar ansvar for sine valg og handlinger. Dessuten hjelper den ungdom til å bli yrkessnylter, samt å rasere forholdet til sine foreldre og søsken på permanent basis.

mvh

Enig. Og jeg tror sannelig ikke at man kommer noen vei om man kontakter barnevernet etter fylte 18 heller.. Barn som har vært under barnevernet opplever at sikkerhetsnettet forsvinner den dagen de fyller 18 år! Fordi de da er som myndige å regne.

Dermed blir dette dobbelt så galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Og jeg tror sannelig ikke at man kommer noen vei om man kontakter barnevernet etter fylte 18 heller.. Barn som har vært under barnevernet opplever at sikkerhetsnettet forsvinner den dagen de fyller 18 år! Fordi de da er som myndige å regne.

''Barn som har vært under barnevernet opplever at sikkerhetsnettet forsvinner den dagen de fyller 18 år! Fordi de da er som myndige å regne.''

Ikke helt sant, mange følges opp til de er 23 om det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I antall timer? Dager? Måneder? År?

Kan du virkelig ikke se for deg at foreldre kan være urimelige i måten de behandler sine mer eller mindre voksne tenåringer på?

''Kan du virkelig ikke se for deg at foreldre kan være urimelige i måten de behandler sine mer eller mindre voksne tenåringer på?''

Ikke noe problem i det hele tatt.

Men i min statistikk forekommer det langt hyppigere at tenåringer, men normalt OK foreldre, likevel synes foreldrene er grusomme.

Selvsagt finnes det tenåringer og unge voksne som trenger økonomisk hjelp og som ikke kan/bør bo hjemme hos foreldrene. Men det blir fullstendig feil å hjelpe dem ved å hjelpe dem å rasere forholdet til sine foreldre ved å presse dem for penger.

Har du fått med deg at denne loven gjelder frem til fyldte 25? At den ikke setter noe tak for hvor lenge man kan gå på videregående? At den ikke stiller noen krav om fullført skolegang og bestått eksamen?

Vet du at muligheten for å tyne foreldrene for penger bokkerer unge voksnes rett til offentlige stønadsordninger som f.eks. Lålekassen, omskolering og andre tiltak i NAV-regi. NAV henviser unge voksne til å presse foreldrene for penger i stedet?

Vet du at NAVs beregningsmodell for foreldrenes betalingsevene ikke tar hensyn til alle reelle utgifter? Foreldrene kan bli tvunget til å ta opp lån for å betale, i verste fall selge huset. Å sette foreldrene i en slik situasjon, vil gå ut over eventuelle yngre hjemmeboende søsken.

Vet du at reglene for å få støtte av offentlige midler til vidregående utdanning er langt strengere enn terskelen for at det offentlige pålegger privatpersoner å betale for andre myndige personers selvvagte skolegang?

Dette er ikke et regelverk som kan slå "litt feil ut iblant". Dette er et regelverk som er meget godt egnet til å rasere hele familier.

Det er en utrolig alvorlig inngripen i enkeltmenneskers liv å pålegge dem å betale for ting de ikke har noen som helt innflytelse over.

Jo, noen unge voksne trenger økonomisk hjelp for å kunne fullføre vidregående utdanning. Men dette er helt feil måte å gjøre det på.

Hvordan klarte vi oss forresten før, når vi enten måtte holde ut med foreldrene våre eller klare oss selv.

Beløpet i denne saken ligger for øvrig over lånekassens satser for lån og stipende for borteboende elever i vidregående skole, og omtrent likt med lånekassens satser for høyere utdanning. Det offentlige krever altså disse foreldrene for mer enn det de selv mener en elev i vidregående trenger for livsopphold.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig dobbeltmoral.

I denne konkrete saken er foreldrene pålagt å betale mer enn lånekassens satser stipend og lån til borteboende i videregående skole.

Altså, viss lånekassen skal betale, kan du klare deg med drøyt 6.000,-. Hvis vi tvinger foreldrene dine til å betale får du over 8.000,-.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan du virkelig ikke se for deg at foreldre kan være urimelige i måten de behandler sine mer eller mindre voksne tenåringer på?''

Ikke noe problem i det hele tatt.

Men i min statistikk forekommer det langt hyppigere at tenåringer, men normalt OK foreldre, likevel synes foreldrene er grusomme.

Selvsagt finnes det tenåringer og unge voksne som trenger økonomisk hjelp og som ikke kan/bør bo hjemme hos foreldrene. Men det blir fullstendig feil å hjelpe dem ved å hjelpe dem å rasere forholdet til sine foreldre ved å presse dem for penger.

Har du fått med deg at denne loven gjelder frem til fyldte 25? At den ikke setter noe tak for hvor lenge man kan gå på videregående? At den ikke stiller noen krav om fullført skolegang og bestått eksamen?

Vet du at muligheten for å tyne foreldrene for penger bokkerer unge voksnes rett til offentlige stønadsordninger som f.eks. Lålekassen, omskolering og andre tiltak i NAV-regi. NAV henviser unge voksne til å presse foreldrene for penger i stedet?

Vet du at NAVs beregningsmodell for foreldrenes betalingsevene ikke tar hensyn til alle reelle utgifter? Foreldrene kan bli tvunget til å ta opp lån for å betale, i verste fall selge huset. Å sette foreldrene i en slik situasjon, vil gå ut over eventuelle yngre hjemmeboende søsken.

Vet du at reglene for å få støtte av offentlige midler til vidregående utdanning er langt strengere enn terskelen for at det offentlige pålegger privatpersoner å betale for andre myndige personers selvvagte skolegang?

Dette er ikke et regelverk som kan slå "litt feil ut iblant". Dette er et regelverk som er meget godt egnet til å rasere hele familier.

Det er en utrolig alvorlig inngripen i enkeltmenneskers liv å pålegge dem å betale for ting de ikke har noen som helt innflytelse over.

Jo, noen unge voksne trenger økonomisk hjelp for å kunne fullføre vidregående utdanning. Men dette er helt feil måte å gjøre det på.

Hvordan klarte vi oss forresten før, når vi enten måtte holde ut med foreldrene våre eller klare oss selv.

Beløpet i denne saken ligger for øvrig over lånekassens satser for lån og stipende for borteboende elever i vidregående skole, og omtrent likt med lånekassens satser for høyere utdanning. Det offentlige krever altså disse foreldrene for mer enn det de selv mener en elev i vidregående trenger for livsopphold.

mvh

''Men i min statistikk forekommer det langt hyppigere at tenåringer, men normalt OK foreldre, likevel synes foreldrene er grusomme.''

Det tror jeg også stemmer. Og jeg tror ikke ungdommene trenger å være helt håpløse for å mene det heller - mye rart som foregår midlertidig oppe i hodet på tenåringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men i min statistikk forekommer det langt hyppigere at tenåringer, men normalt OK foreldre, likevel synes foreldrene er grusomme.''

Det tror jeg også stemmer. Og jeg tror ikke ungdommene trenger å være helt håpløse for å mene det heller - mye rart som foregår midlertidig oppe i hodet på tenåringer...

''Det tror jeg også stemmer. Og jeg tror ikke ungdommene trenger å være helt håpløse for å mene det heller - mye rart som foregår midlertidig oppe i hodet på tenåringer...''

Enig.

Plasser diverse voksne i samme hus og få et rikt spekter av konflikter. Ikke fordi noen av dem er så skrullete.

Når ungdom begynner å bli voksne, passer mambo stadig dårligere. Tenåringer er naturlig nok ikke de som skårer høyest i selvinnsikt og konfliktløsning. Blir helt tragisk om et offentlig hjelpeapparat, i en slik situasjon gir dem råd som om de følges kan ødelegge vikige relasjoner i år eller resten av livet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...