Gå til innhold

Stoffskiftesykdom og behandlingsmetoder

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt forespeilet behandling med radioaktivt jod pga struma med 4 knuter (2 ubetydelige, 2 på hhv. 6 og 10 mm, hvorav en varm og en kald) og allslags tilhørende symptomer på lavt og periodevis høyt stoffskifte.

Alternativene legen har gitt meg er:

- lev med det (glem det sa jeg)

- operasjon

- radioaktiv jod, hvor målet skal være å ta kål på knutene og med håp om at kjertelen kan begynne å fungere normalt igjen

- medisinsk "block and replace"-behandling (hva er termen på norsk?)

Så spurte jeg almenlegen min hvorfor man helst ikke gir behandling med jod til fertile kvinner under 40, og svaret var at hvis man blir gravid i løpet av det første året - kanskje lenger -, etter behandlingen vet man ikke nok om bivirkninger av radioaktiviteten.

For ikke å snakke om hvis man skulle være gravid på behandlingstidspunktet!

Vi har ett barn, og er slett ikke skråsikre på om vi ønsker å starte pånytt nå som poden er blitt 7 år uten at jeg har blitt gravid (vi har ikke gjort _noe_ for å hindre det de siste 6 årene).

MEN: hvis behandlingen virker blir jeg i bedre form. Og kan få lyst på ett barn til (som har vært ønsket helt til ganske nylig). Må jeg da vente enda ett år til før jeg kan ta sjansen på å bli gravid?

Jeg er 34, brukte over to år på i bli gravid første gang, og det er slett ikke sikkert at det sier pæng med en gang om ett år heller? Jeg har ikke _så_ god tid!

Hvorfor foreslår legen, ut i fra ovenstående, en slik behandling? Er ikke de andre alternativene gode nok? Er det slik at block and replace kanskje ikke virker på aktive knuter?

Selv heller jeg til å prøve medisin en stund, for deretter å ta en operasjon hvis det virker etter hensikten.

Jeg skal til time etter ultralyd med biopsi av den største knuten, og kan spørre legen da, men har lyst på litt flere innspill.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35905-stoffskiftesykdom-og-behandlingsmetoder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...