Gå til innhold

Havre og gluten

Anbefalte innlegg

Er det bare derfor? Jeg kom til å kjøpe glutenfri havre ved en feiltakelse en gang og makan til smakløs havre! Likte mye bedre de vanlige havregrynene...

Du er sikker på at det ikke bare var noe du innbilte deg fordi du oppdaget at havregrynene var glutenfrie? Det er jo samme havren, bare dyrket borte fra hvete/gluten.

Jeg kan iallfall ikke kjenne forskjell.

Fortsetter under...

Er det bare derfor? Jeg kom til å kjøpe glutenfri havre ved en feiltakelse en gang og makan til smakløs havre! Likte mye bedre de vanlige havregrynene...

Høres veldig underlig ut i og med at det er nøyaktig samme produkt bare garantert uten nærvær av andre kornsorter. Det høres akkurat like dumt ut som våre barns venner som sier at feks den pizzaen eller kaken jeg serverer er kjempegod intil de får vite at den er glutenfri, da liker de den ikke lenger.

Det er vel vanlig å blande havre med andre melsorter.

Men altså - jeg baker glutenfrie brød og de hever.. Har jo gjær i.

Har du noen geniale tips? Sønnen min har fått cøliaki, og jeg strever litt med bakingen... Synes både brød og boller hever veldig dårlig.

mvh

Gjest Cøliaker

Har du noen geniale tips? Sønnen min har fått cøliaki, og jeg strever litt med bakingen... Synes både brød og boller hever veldig dårlig.

mvh

Fiberhusk er visstnok et must for godt glutenfritt bakverk. Og i tillegg til gjær hjelper litt natron på hevingen. Selv har jeg gitt opp baking, det ble for vanskelig.

mvh

Mine to døtre og min mann har cøliaki, og jeg baker dette brødet til dem. Har etter 5 år aldri hatt et eneste mislykket brød, og de hever og er akkurat like luftige som hvilket som helst annet brød. Fryser det ned i skiver slik at det alltid er ferskt.

1l melk (37 grader)

5dl vann (37 grader)

50 g våtgjær blandes ut i oppvarmet væske

3 ss fiber husk røres ut i væsken - la stå i 10 min

-----------------------------

Deretter blander jeg alt sammen hulter til bulter:

3 ss po-fiber

1 dl soya olje (eller annen smakssvak olje)

3 ss honning

1 ts salt

6 ss linfrø

1/2 dl bokhvetegryn

1 pakke Semper fin

1 pakke Semper m/fiber

1 pose Toro grov melblanding

----------------------------------------------------------

Dette er grunnoppskriften. Jeg har dog gjort min variant som gjør at brødet får bedre smak - synes jeg:

Erstatter noe av melet med:

1 "dæsj" sesamfrø

1 "dæsj" glutenfri frukt müsli

1 "dæsj" havregryn

Det går også helt fint å bruke tørrgjær som blandes i melet, men skal man bruke våtgjær må det tas i før fiber husk'en.

Man må nesten bare prøve seg frem. La deigen gå en stund i kjøkken maskin. Konsistensen og fasthetesn skal være omtrent som vanlig brøddeig. Ikke så "tørr", men dog relativt kompakt - ellers faller brødene sammen etter at de er stekt.

La deigen heve i ca 30 min - skal heve like høyt og fint som vanlig deig.

Fordel deigen i 3 like brødformer - glatt ut i formen - uten noe mer elting eller lignende La etterheve i ca 20 min.

200 grader i 30 - 35 min.

Mine to døtre og min mann har cøliaki, og jeg baker dette brødet til dem. Har etter 5 år aldri hatt et eneste mislykket brød, og de hever og er akkurat like luftige som hvilket som helst annet brød. Fryser det ned i skiver slik at det alltid er ferskt.

1l melk (37 grader)

5dl vann (37 grader)

50 g våtgjær blandes ut i oppvarmet væske

3 ss fiber husk røres ut i væsken - la stå i 10 min

-----------------------------

Deretter blander jeg alt sammen hulter til bulter:

3 ss po-fiber

1 dl soya olje (eller annen smakssvak olje)

3 ss honning

1 ts salt

6 ss linfrø

1/2 dl bokhvetegryn

1 pakke Semper fin

1 pakke Semper m/fiber

1 pose Toro grov melblanding

----------------------------------------------------------

Dette er grunnoppskriften. Jeg har dog gjort min variant som gjør at brødet får bedre smak - synes jeg:

Erstatter noe av melet med:

1 "dæsj" sesamfrø

1 "dæsj" glutenfri frukt müsli

1 "dæsj" havregryn

Det går også helt fint å bruke tørrgjær som blandes i melet, men skal man bruke våtgjær må det tas i før fiber husk'en.

Man må nesten bare prøve seg frem. La deigen gå en stund i kjøkken maskin. Konsistensen og fasthetesn skal være omtrent som vanlig brøddeig. Ikke så "tørr", men dog relativt kompakt - ellers faller brødene sammen etter at de er stekt.

La deigen heve i ca 30 min - skal heve like høyt og fint som vanlig deig.

Fordel deigen i 3 like brødformer - glatt ut i formen - uten noe mer elting eller lignende La etterheve i ca 20 min.

200 grader i 30 - 35 min.

Takk skal du ha, dette skal prøves!!

mvh

Annonse

Gjest MayLynn

mvh

Her er den oppskriften jeg bruker:

Grovbrød Kari Brød (dobbel oppskrift)

3 brød 2 liters former

2 ss fiberhusk

1 ss pofiber

1000 g grov glutenfri melblanding (2 pk semper grov)

600 g fin glutenfri melblanding (Finax italiensk melmix/Mixwell lyst basismel evt – det du har)

200 g blanding av solsikke, linfrø og sesamfrø

4 ts sukker

3 ts salt

4 ss soyaolje

1 – 1,5 pk. Gjær

16 dl vann eller melk

1-2 egg

Varm opp væsken til 37 grader.

Løs gjæren i halvparten av væsken og fiberhusk/pofiber i resten. La stå i ca 10 min.

Tilsett mel og frøblanding, sukker, salt og olje.

Deigen piskes/røres i mikser ved høy hastighet i 7-10 minutter

Ha deigen over i smurte former

Heves på et lunt sted i 40-50 minutter

Når brødene er hevet litt (til de har fått en hinne) pensle med litt lunket vann.

For å gi brødene en blank og fin skorpe kan du fylle litt vann i langpannen og sette den nederst i ovnen med en gang den slås på. Etter 5 minutters steking tas langpannen ut av ovnen. Stek brødene på nederste rille ved 200 grader i ca 50 minutter.

(Jeg pleier å heve dem i stekeovnen på ca 40 grader)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...