Gå til innhold

fjerning av livmor

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne 1963-modell

Ønsker råd og informasjon ang.fordeler og ulemper ved å fjerne livmor og evt. eggstokker og/eller livmorhals .Blir snart 48 år og har i to år hatt kraftig og smertefull menstruasjon pga flere muskelknuter i livmor. Hjelper ikke med tabletter for å minske blødningene og det er ikke mulig å sette inn hormonspiral,da den største muskelknuten stenger nederst i livmoren. Står derfor på venteliste for å fjerne livmor etter anbefaling av min gynekolog. Kirurg har vurdert snitt i buk som beste løsning,da livmor er stor og jeg dessuten har hatt keisersnitt for 14 år siden.( i tilfelle sammenvoksninger). Har ikke hatt celleforandringer,men lurer på om det i min alder er like greit å fjerne eggstokker og evt.livmorhals samtidig,for å sikre at man slipper inngrep siden ved evt.syster el celleforandringer. Hva med evt inkontinens,som en studie fra Sverige viser at en ganske stor andel opererte risikerer.Har noen bekjente som har fjernet alt uten noen problemer etterpå.Har de vært heldige eller hvordan ser statistikken ut pr idag? Kunne jeg evt fjernet bare slimhinnen i livmoren eller er det mulig at den kommer tilbake etterhvert? Med nytt inngrep som følge?Hva er den beste løsningen i mitt tilfelle? Mvh kvinne 48 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359204-fjerning-av-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis livmoren er stor tog du har smerter, tror jeg ikke det kan hjelpe å fjerne bare slimhinnen. Har man overveiet det inngrep som betegnes ’embolisering’ hvor man stopper blodtilførsel til muskelknutene? Det gjøres fra røntgenavdelingen med å føre et kateter inn i lysken opp til livmorens blodkar og så sprøyte små plast-partikler inn i blodåren så den tettes. Det er en del smerter i forb. men inngrepet, kanskje et par dager hvor det er behov for smertestillende.

Med henblikk på operasjon, så vil jeg absolutt anbefale deg å beholde eggstokkene hvis de er normale og det ikke er spesiell risiko for kreft i familien. Der er en viss hormonproduksjon også etter overgangsalderen, så de kan være til nytte mange år enda. Det diskuteres veldig om livmorhalsen skal fjernes eller ikke, pendelen svinger fra det ene årti til det neste. Har du i en alder av 48 år ikke hatt celleforandringer, så er det ikke stor risiko for livmorhalskreft, men du bør likevel ta prøve til du er 70 år. Noen får problem med blødninger fra det som står tilbake av ’hals’, og må fjerne den senere av den grunnen. Urinveisproblem med hyppig vannlating kan være vanligere hvis den fjernes. Så jeg ikke gi deg et eksakt råd, snakke med operatøren. Lykke til, uansett hva du velger.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359204-fjerning-av-livmor/#findComment-3100496
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...