Sorgfri Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hei! Jeg har hele livet vært plaget av svært sterke mentruasjonssmerter. Så sterke at jeg blir invalidisert i flere dager hver måned. Og etterpå kommer migrenen. Har også så kraftige blødninger at det kan blø gjennom både tampong og bind. Forsøkte hormonspiral for 10 år siden, men måtte slutte etter en måned med høy feber og slapphet. Nå er jeg 43 år, har født 2 barn, og ble også undersøkt for endometriose ved en laparaskopi (kikkhullsoperasjon i livmoren) for 4 år siden, uten at de fant noe galt. Jeg bruker 500 mg Naproxen på resept 3 ganger daglig, men det holder ikke smertene i sjakk, hjelper bare noe. Bruker ikke prevensjon, da min samboer har sterilisert seg, og jeg er redd for faren ved å bruke P-piller når man er over 40. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt smertene? Finnes det annen type medisin jeg kan ta, eller kan jeg doble dosen med Naproxen? Er det flere som har det sånn der ute, og hva gjør dere med det? Tar imot alle råd & tips med STOR takk. Hilsen en fortvilet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg forstår virkelig hvordan du har det, hadde det slik selv fra jeg var 13 til jeg var 21 etter det avtok det mer og mer, og det ble helt borte da jeg fikk mitt første barn. Jeg brukte Naprosyn som jeg mener har de samme virkestoffene som Naproxen. Hva slags smerter er det det dreier seg om? Sammentrekninger eller sitter det i hele underlivet? Jeg hadde mye fravær fra skolen, klarte ikke sitte på en stol engang husker jeg. Når det gjelder blødningsmengde så har jeg det som deg, og jeg tok det opp med lege en gang i forbindelse med at jeg hadde vært på ferie og fikk disse blødningene på vei hjem. Da nevnte hun noen tabletter man kunne få som begrenser blødningsmengden. Jeg har ikke prøvd de, og husker ikke hva de heter. Foreslår at du tar det opp med legen din, både smertene dine og blødningsmengden. Har du forresten medisiner mot migrenen? Og får du synsforstyrrelser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/#findComment-3100460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sorgfri Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg forstår virkelig hvordan du har det, hadde det slik selv fra jeg var 13 til jeg var 21 etter det avtok det mer og mer, og det ble helt borte da jeg fikk mitt første barn. Jeg brukte Naprosyn som jeg mener har de samme virkestoffene som Naproxen. Hva slags smerter er det det dreier seg om? Sammentrekninger eller sitter det i hele underlivet? Jeg hadde mye fravær fra skolen, klarte ikke sitte på en stol engang husker jeg. Når det gjelder blødningsmengde så har jeg det som deg, og jeg tok det opp med lege en gang i forbindelse med at jeg hadde vært på ferie og fikk disse blødningene på vei hjem. Da nevnte hun noen tabletter man kunne få som begrenser blødningsmengden. Jeg har ikke prøvd de, og husker ikke hva de heter. Foreslår at du tar det opp med legen din, både smertene dine og blødningsmengden. Har du forresten medisiner mot migrenen? Og får du synsforstyrrelser? Hei! Takk for svar. :-) Smertene er fra navlen og ned, og over hele underlivet. De er konstante, dvs. kommer ikke i tak eller kramper, men noen ganger er de så intense at jeg ikke klarer å gå. Har hatt veldig mye fravær fra jobb pga. dette. Ja, får Naramig for migrenen, men det er ikke alltid at de virker. Likevel bedre enn alle de andre jeg har prøvd da. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/#findComment-3100715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg fikk noe som heter Primoøut N av gynekoogen, hadde også voldsomme smerter og sterke blødninger. Gynekologen har etter mange undersøkleser konkludert med at det er endomertriose. Primolutt stanser blødninger og smerter, men for meg hadde den så mange bivirkninger at jeg måtte slutte med dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/#findComment-3100734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hei! Takk for svar. :-) Smertene er fra navlen og ned, og over hele underlivet. De er konstante, dvs. kommer ikke i tak eller kramper, men noen ganger er de så intense at jeg ikke klarer å gå. Har hatt veldig mye fravær fra jobb pga. dette. Ja, får Naramig for migrenen, men det er ikke alltid at de virker. Likevel bedre enn alle de andre jeg har prøvd da. :-) Hos meg var det også hele underlivet, kramper i livmoren og tilmed smerter i baken! Husker godt jeg gikk krokbøyd når jeg måtte opp å bevege meg. Jeg forstår frustrasjonen din, mensen skal liksom være noe helt normalt også blir man så invalidisert de dagene det pågår. Jeg følte meg unormal og det var ingen forståelse å få for dette heller. Naprosynen bare dempet smertene hos meg også, var stort sett helt satt ut likevel. Kanskje det kunne være verdt å prøve noe alternativt? Som akupunktur feks? Grunnen til at jeg spurte om du har synsforstyrrelser i forbindelse med migrenen er at jeg hadde den erfaringen at om jeg tok smertestillende med en gang synsforstyrrelsene kom, så ble ikke anfallet så ille. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/#findComment-3100735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Kjenner meg igjen i probemstillinga di, sjøl om du nok er hardere ramma enn jeg var. Jeg tok ingen medisiner, men hadde relativt store smerter og ikke minst behovet for "skiftestue" minimun hver time, som var begrensende både ift jobb og fritiedsaktiviteter - og ikke minst barn som spør "hvorfor kan vi ikke bli med famileien X på telttur denne helga / hvorfor kan vi ikke dra på skogstur / pilketur / badetur osv i dag. Her min erfaring: Begynte hos en autorisert akupunktør for noen få år siden av heilt andre årsaker. Ho foretok et 1 1/2-times intervju meg meg i forkant, der blod (ho hadde rett i at jeg var blodfattig) og mens var ett av temaene. Ho valgte å stabilisere dette først. Jeg tenkte i mitt stille sinn "Ja,ja, hehe og lykke til - dette er en biologisk og arvelig tilstand jeg har hatt siden tenåra" - vurderte faktisk å avbryte heile behandlinga, men valgte å gi det en sjanse. Etter tre behandlinger i løpet av to uker var mensen halvert både i lengde, mengde og plager, og det er fortsatt slik. Jeg syns det er verdt et forsøk fordi om det koster litt penger. Det sparer du fort inn i mengde tamponger og bind, hehe Det viktigste er økt livskavlitet når plagene blir så hemmende. Aner dog ikke om dette kan hjelpe deg, og kanskje man er prisgitt (merk: _autorisert_) behandler. Lykke til uansett hva du velger :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/#findComment-3100905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 800 mg ibux hjalp litt for meg, ellers måtte jeg bare gå og gå, klarte ikke å være i ro. Har heldigvis "vokst det av meg", nå er jeg 45 og holder på med overgangsalderen.... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/#findComment-3100965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 800 mg ibux hjalp litt for meg, ellers måtte jeg bare gå og gå, klarte ikke å være i ro. Har heldigvis "vokst det av meg", nå er jeg 45 og holder på med overgangsalderen.... ;-) Heldig du som har "vokst" det av deg. Jeg er 49 og er på vei inn i overgangsalder men smertene blir sterkere jo eldre jeg blir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/#findComment-3101052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Heldig du som har "vokst" det av deg. Jeg er 49 og er på vei inn i overgangsalder men smertene blir sterkere jo eldre jeg blir. Hm. Ikke bra. Men når mensen slutter helt blir det vel nødvendigvis slutt da får vi håpe! Det er for j***lig at det skal være så vondt hver eneste måned i mange mange år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/#findComment-3101247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg forstår virkelig hvordan du har det, hadde det slik selv fra jeg var 13 til jeg var 21 etter det avtok det mer og mer, og det ble helt borte da jeg fikk mitt første barn. Jeg brukte Naprosyn som jeg mener har de samme virkestoffene som Naproxen. Hva slags smerter er det det dreier seg om? Sammentrekninger eller sitter det i hele underlivet? Jeg hadde mye fravær fra skolen, klarte ikke sitte på en stol engang husker jeg. Når det gjelder blødningsmengde så har jeg det som deg, og jeg tok det opp med lege en gang i forbindelse med at jeg hadde vært på ferie og fikk disse blødningene på vei hjem. Da nevnte hun noen tabletter man kunne få som begrenser blødningsmengden. Jeg har ikke prøvd de, og husker ikke hva de heter. Foreslår at du tar det opp med legen din, både smertene dine og blødningsmengden. Har du forresten medisiner mot migrenen? Og får du synsforstyrrelser? Cyklokapron? Har jeg fått, funker veldig bra for meg. Men det demper bare kraftig blødning, ikke smerter. Ellers til trådstarter, jeg har hørt om noen som faktisk må ty til sterkere smertestillende pga slike plager. Imidlertid ville jeg forsøkt angustias råd om akupunktur først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359209-sv%C3%A6rt-sterke-menstruasjonssmerter-hjelp/#findComment-3106299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.