Gjest bekymret kvinne 32 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg sluttet med p-piller for tre måneder siden for å prøve å bli gravid, men ikke lyktes enda. Etter p-pilleslutt har jeg hatt en rekke problemer med underlivet. I to perioder på ca en uke hver har jeg hatt smerter som oppleves som press eller trykk i livmor. Det kjennes øverst i skjeden. Akkurat som om livmoren skal falle ned. Første gang jeg hadde smertene gikk jeg til legen og hun så opp i skjeden, men sa at det så fint ut der. Tok også crp og urinprøve. De viste heller ingenting. Smertene eller presset er konstant og ubehagelig. Jeg var på UL for seks måneder siden for noe annet, og Gynekologen sa at alt så fint ut den gang. I tillegg til trykkfølelsen denne gang kjente jeg i forkant strekkefølelse i livmorområdet i magen. Jeg fikk problemet denne gangen mellom el og mensen. Presset er der også når mensen pågår. Hva kan dette være? Er veldig bekymret for noe alvorlig. Ellers er syklusen min på 28 dager hver måned men mye blødning og få dager. Jeg har brukt å ha mye mer blødning før. Eggløsning har skjedd som normalt. Har tatt test. Jeg er 32 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359217-pressf%C3%B8lelse-i-livmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Dette lyder som du kan ha endometriose. Det er en helt godartet lidelse hvor slimhinnen som er inne i livmoren, endometriet, er unormalt plassert på bukhinnen eller eggstokker, eller andre steder. Endometriose stimuleres av kroppens hormoner og er spesielt aktiv i perioden mellom eggløsning og menstruasjon. P-pille brukes som behandling, så symptomene kan ha vært ’skjult’ mens du har brukt dem. Dessverre kan vanlig undersøkelse og ultralyd sjelden påvise endometriose, det må gjøres ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon). Noen kvinner med endometriose har problem med å bli gravid, men lykkes bra med prøverørsbehandling. Hvis du kan slå deg til ro med at tilsanden ikke er farlig eller symptomene ikke peker på noe alvorlig, foreslår jeg at du ser det an med smertestillende tabletter. Hvis du ikke har oppnådd graviditet innen ett år, kan du ble henvist til gynekolog for vurdering. Blir du gravid, vil du sikkert oppleve at smertene blir mindre eller helt borte, i all fall til menstruasjonen kommer tilbake. Det var mine tanker om dine symptomer, men altså bare et forslag. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359217-pressf%C3%B8lelse-i-livmor/#findComment-3100505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.