Gjest Elextra Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Ja, jeg føler han burde tatt litt mer del i ting, både i oppdragelsen, husarbeidet og lignende... Får jo mer energi da. Nå føler jeg det er jeg som må gjøre omtrent alt. Jeg har sagt fra til han, men da kommer han bare med den, du er jo bare hjemme om dagene, han kommer sliten hjem fra jobb og bla bla bla.... '' Jeg har sagt fra til han, men da kommer han bare med den, du er jo bare hjemme om dagene, han kommer sliten hjem fra jobb og bla bla bla.... '' Da får du fortelle han at du gjør så godt du kan gjennom dagen. Men det vil uansett også være husarbeid og barnepass som må gjøres kvelder og i helger, og dette er det naturlig at dere deler på. Det sies at menn trenger sex for å få overskudd, og kvinner trenger overskudd for å ha lyst til sex. Tror svært mange kvinner kjenner seg igjen i dette. Og det hadde kanskje vært en fordel om din mann forstod at det kan være en sammenheng her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3102170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg har alt ansvar for hus og barn, jobber freelance ved siden av og studerer - men jeg har da sexlyst allikevel. Sexlysten min har absolutt ingenting med husvask å gjøre. Vi kan krangle om oppvasken klokka tre, men jeg kan allikevel ha lyst på sex klokka fire. Hvis samboeren min støvsugde i det håp om at jeg skulle han finne han mer attraktiv, så hadde jeg trodd han var på styr. Jeg vil ha sex fordi jeg er tiltrukket av han og elsker han. Jeg vil ha sex om jeg er sliten, om jeg er lei meg, om jeg er sint eller om jeg er jublende glad. Jeg vil ha sex om huset står på hodet av uferdig husarbeid. Og ja, jeg er kvinne. Derfor liker jeg ikke den stereotypen. Det går an å være åpen for at kvinner og menn er individer, ikke slave at sitt kjønns enkle karakteristikker. Du (og din mann) er heldig som føler som du gjør! Tror svært mange kvinner kjenner seg igjen her: http://bloggarkiv.sol.no/node/969361 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3102171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Du (og din mann) er heldig som føler som du gjør! Tror svært mange kvinner kjenner seg igjen her: http://bloggarkiv.sol.no/node/969361 Jeg vet at mange kvinner trenger overskudd for å ha sex, men jeg tror det er langt mer korrekt å tilskrive dette lav (relativt sett) sexlyst. Mennesker med lav sexlyst (og dette gjelder flere menn enn menn ønsker å innrømme, spesielt når de tipper førti) prioriterer ikke sex høyt i hverdagen av den enkle grunn at det ikke innebærer den belønningen mennesker med høy sexlyst får når de tilfredstiller lysten sin. Problemet oppstår når den med lav sexlyst (oftere kvinnen enn mannen, som vi er enige om) setter seg som vokter over parets sexliv. "Har ikke jeg LYST, så blir det ingenting på noen." En ond sirkel skapes hvor den med høy sexlyst (som også ofte har sex som sitt kjærlighetsspråk) sakte med sikkert faller ut av kjærlighet og i alle tilfeller mister lysten til romantikken, samarbeidet og alt det andre som visst nok skal gi lyst til den med lav libido. Man har da en ond sirkel. Jeg er av den utradisjonelle meningen at om man mener seg sjef over en annens seksuelle liv (forventer troskap), så må man samarbeide og forhandle om sexlivet - akkurat slik man gjør i forhold til romantikk, husarbeid, økonomi og barn. Og ja, jeg mener det selv når jeg har lav sexlyst (som faktisk skjer titt og ofte). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3102175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Jeg vet at mange kvinner trenger overskudd for å ha sex, men jeg tror det er langt mer korrekt å tilskrive dette lav (relativt sett) sexlyst. Mennesker med lav sexlyst (og dette gjelder flere menn enn menn ønsker å innrømme, spesielt når de tipper førti) prioriterer ikke sex høyt i hverdagen av den enkle grunn at det ikke innebærer den belønningen mennesker med høy sexlyst får når de tilfredstiller lysten sin. Problemet oppstår når den med lav sexlyst (oftere kvinnen enn mannen, som vi er enige om) setter seg som vokter over parets sexliv. "Har ikke jeg LYST, så blir det ingenting på noen." En ond sirkel skapes hvor den med høy sexlyst (som også ofte har sex som sitt kjærlighetsspråk) sakte med sikkert faller ut av kjærlighet og i alle tilfeller mister lysten til romantikken, samarbeidet og alt det andre som visst nok skal gi lyst til den med lav libido. Man har da en ond sirkel. Jeg er av den utradisjonelle meningen at om man mener seg sjef over en annens seksuelle liv (forventer troskap), så må man samarbeide og forhandle om sexlivet - akkurat slik man gjør i forhold til romantikk, husarbeid, økonomi og barn. Og ja, jeg mener det selv når jeg har lav sexlyst (som faktisk skjer titt og ofte). ''Mennesker med lav sexlyst (og dette gjelder flere menn enn menn ønsker å innrømme, spesielt når de tipper førti) prioriterer ikke sex høyt i hverdagen av den enkle grunn at det ikke innebærer den belønningen mennesker med høy sexlyst får når de tilfredstiller lysten sin. '' Tror svært mange - og spesielt kvinner - definerte seg selv som kvinner med høy appetitt på sex før de fikk barn. Jeg er altså uenig med deg i at disse kvinnene antakelig har hatt lav lyst i utgangspunktet - det er ofte ikke tilfellet. Og typisk kan årsaken ligge i arbeidsfordelingen hjemme. Skjev arbeidsfordeling kan både føre til at kvinnen føler seg lite respektert og verdsatt, og til at hun blir for sliten til i det hele tatt å tenke på sex (jada, vet det ikke ville gjelde deg). Forøvrig enig i mye av det du sier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3102178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 ''Mennesker med lav sexlyst (og dette gjelder flere menn enn menn ønsker å innrømme, spesielt når de tipper førti) prioriterer ikke sex høyt i hverdagen av den enkle grunn at det ikke innebærer den belønningen mennesker med høy sexlyst får når de tilfredstiller lysten sin. '' Tror svært mange - og spesielt kvinner - definerte seg selv som kvinner med høy appetitt på sex før de fikk barn. Jeg er altså uenig med deg i at disse kvinnene antakelig har hatt lav lyst i utgangspunktet - det er ofte ikke tilfellet. Og typisk kan årsaken ligge i arbeidsfordelingen hjemme. Skjev arbeidsfordeling kan både føre til at kvinnen føler seg lite respektert og verdsatt, og til at hun blir for sliten til i det hele tatt å tenke på sex (jada, vet det ikke ville gjelde deg). Forøvrig enig i mye av det du sier. Kvinners sexlyst varierer i større grad enn menns gjennom livet. Det er jeg ikke uenig i. Denne prioriteringen følger allikevel i langt større grad lav og høy sexlyst. For eksempel: Kvinne 1 oppdaget sin seksualitet som 10-åring. Hun har vært opptatt av gutter siden hun var 12, hun var tidlig ute med det meste av seksuell eksperimentering og hun har høy sexlyst den dag i dag. Hun er nå student og har mye stress rett før eksamen, men hun får allikevel til å treffe kjæresten minst tre ganger i uka og når de møtes har hun like stort behov for sex som tidligere. Kvinne 2 tenkte ikke på sex som barn og tenåring, bortsett fra de gangene hun ble påpresset informasjon av skolen eller foreldre. Hun hadde noen kjærester i 16-årsalderen, men det ble med kyssing og litt til, inntil hun var 19 og forelsket seg i en medstudent. Med forelskelsen kom sexlysten! Hun vil gjerne ha sex 3-4-5 ganger i uka om hun kan. Men akkurat nå er det eksamenstid og hun er stresset, så hun klarer ikke konsentrere seg om kjærlighetslivet. Hun bremser på møtene med kjæresten for å lese. Etter eksamen kommer sexlysten tilbake. Hvilken av disse kvinnene vil opprettholde en sexlyst tilnærmet uavhengig av andre omstendigheter? Virkeligheten er selvfølgelig ikke så svart/hvitt. Men jeg tror mange kvinner forveksler høy libido med "nytt forhold" og "forelskelsens rus". Du skal ha tilnærmet NULL sexlyst for å ikke la deg rive med de første årene i et nytt forhold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3102182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Kvinners sexlyst varierer i større grad enn menns gjennom livet. Det er jeg ikke uenig i. Denne prioriteringen følger allikevel i langt større grad lav og høy sexlyst. For eksempel: Kvinne 1 oppdaget sin seksualitet som 10-åring. Hun har vært opptatt av gutter siden hun var 12, hun var tidlig ute med det meste av seksuell eksperimentering og hun har høy sexlyst den dag i dag. Hun er nå student og har mye stress rett før eksamen, men hun får allikevel til å treffe kjæresten minst tre ganger i uka og når de møtes har hun like stort behov for sex som tidligere. Kvinne 2 tenkte ikke på sex som barn og tenåring, bortsett fra de gangene hun ble påpresset informasjon av skolen eller foreldre. Hun hadde noen kjærester i 16-årsalderen, men det ble med kyssing og litt til, inntil hun var 19 og forelsket seg i en medstudent. Med forelskelsen kom sexlysten! Hun vil gjerne ha sex 3-4-5 ganger i uka om hun kan. Men akkurat nå er det eksamenstid og hun er stresset, så hun klarer ikke konsentrere seg om kjærlighetslivet. Hun bremser på møtene med kjæresten for å lese. Etter eksamen kommer sexlysten tilbake. Hvilken av disse kvinnene vil opprettholde en sexlyst tilnærmet uavhengig av andre omstendigheter? Virkeligheten er selvfølgelig ikke så svart/hvitt. Men jeg tror mange kvinner forveksler høy libido med "nytt forhold" og "forelskelsens rus". Du skal ha tilnærmet NULL sexlyst for å ikke la deg rive med de første årene i et nytt forhold. ''Hvilken av disse kvinnene vil opprettholde en sexlyst tilnærmet uavhengig av andre omstendigheter? '' Jeg tror de aller fleste, også de som definerer seg som nærmest nr. 1 i din beskrivelse, vil oppleve "dipp" i sexlysten i småbarnsperioder, og spesielt om de som trådstarter opplever ikke å få noen avlastning hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3102188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 ''Hvilken av disse kvinnene vil opprettholde en sexlyst tilnærmet uavhengig av andre omstendigheter? '' Jeg tror de aller fleste, også de som definerer seg som nærmest nr. 1 i din beskrivelse, vil oppleve "dipp" i sexlysten i småbarnsperioder, og spesielt om de som trådstarter opplever ikke å få noen avlastning hjemme. Menn får også en "dipp" i småbarnsperioden. De får også kanskje en dipp i kjærligheten de føler til partneren sin når de opplever at sexlivet skal bli satt på vent. Men det er ikke det som er saken Jeg har jo ikke samme sexlyst som jeg hadde når jeg var nyforelsket, ung og uten forpliktelser. Det er ikke dermed sagt at jeg defineres som en med lav sexlyst, da jeg har relativt sett høy sexlyst. Og jeg tror langt flere kvinner enn hva populærmedia ønsker å framstille det som faktisk gir blanke i om mannen vasker gulvene (i forhold til sexlyst), men er desto mer opptatt av om de får komplimenter, føler seg sexy og er generelt forelsket i partneren. Når jeg ikke er forelsket, så mister jeg all lyst. Uansett; dette blir jo bare flisespikkeri Jeg tror vi egentlig er enige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3102190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Menn får også en "dipp" i småbarnsperioden. De får også kanskje en dipp i kjærligheten de føler til partneren sin når de opplever at sexlivet skal bli satt på vent. Men det er ikke det som er saken Jeg har jo ikke samme sexlyst som jeg hadde når jeg var nyforelsket, ung og uten forpliktelser. Det er ikke dermed sagt at jeg defineres som en med lav sexlyst, da jeg har relativt sett høy sexlyst. Og jeg tror langt flere kvinner enn hva populærmedia ønsker å framstille det som faktisk gir blanke i om mannen vasker gulvene (i forhold til sexlyst), men er desto mer opptatt av om de får komplimenter, føler seg sexy og er generelt forelsket i partneren. Når jeg ikke er forelsket, så mister jeg all lyst. Uansett; dette blir jo bare flisespikkeri Jeg tror vi egentlig er enige. Tror heller ikke vi er VELDIG uenige . ''Når jeg ikke er forelsket, så mister jeg all lyst. '' Forelskelsen kan få kjørt seg skikkelig når er er på felgen "småbarnssliten" og særlig (som sagt) om en føler seg lite verdsatt.. Men tror likevel mange menn lettere kan skille sexen helt fra forelskelsen og har like lyst uansett ;P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3102193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Ja, jeg føler han burde tatt litt mer del i ting, både i oppdragelsen, husarbeidet og lignende... Får jo mer energi da. Nå føler jeg det er jeg som må gjøre omtrent alt. Jeg har sagt fra til han, men da kommer han bare med den, du er jo bare hjemme om dagene, han kommer sliten hjem fra jobb og bla bla bla.... Får jeg foreslå et samlivskurs FØR dere havner i enveiskjørt til delt omsorg? Han er en smule umoden han karen din vil jeg si, og når han ikke er villig til å ta inn det du sier. Så må noen andre si det til ham, en anelse HØYERE. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3102240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg har alt ansvar for hus og barn, jobber freelance ved siden av og studerer - men jeg har da sexlyst allikevel. Sexlysten min har absolutt ingenting med husvask å gjøre. Vi kan krangle om oppvasken klokka tre, men jeg kan allikevel ha lyst på sex klokka fire. Hvis samboeren min støvsugde i det håp om at jeg skulle han finne han mer attraktiv, så hadde jeg trodd han var på styr. Jeg vil ha sex fordi jeg er tiltrukket av han og elsker han. Jeg vil ha sex om jeg er sliten, om jeg er lei meg, om jeg er sint eller om jeg er jublende glad. Jeg vil ha sex om huset står på hodet av uferdig husarbeid. Og ja, jeg er kvinne. Derfor liker jeg ikke den stereotypen. Det går an å være åpen for at kvinner og menn er individer, ikke slave at sitt kjønns enkle karakteristikker. ''Jeg vil ha sex fordi jeg er tiltrukket av han og elsker han. Jeg vil ha sex om jeg er sliten, om jeg er lei meg, om jeg er sint eller om jeg er jublende glad. Jeg vil ha sex om huset står på hodet av uferdig husarbeid.'' Vi er veldig like, du og jeg. ) Jeg har heller aldri skjønt det der med at om karen vasker golvet så blir det sex på ham til kvelds liksom... Hvor er sammenhengen der da?! Med mindre - som mrxx sa en gang - man skal knulle på golvet, da er det jo en fordel at det er sånn rimelig rent! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3103399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 ''Jeg vil ha sex fordi jeg er tiltrukket av han og elsker han. Jeg vil ha sex om jeg er sliten, om jeg er lei meg, om jeg er sint eller om jeg er jublende glad. Jeg vil ha sex om huset står på hodet av uferdig husarbeid.'' Vi er veldig like, du og jeg. ) Jeg har heller aldri skjønt det der med at om karen vasker golvet så blir det sex på ham til kvelds liksom... Hvor er sammenhengen der da?! Med mindre - som mrxx sa en gang - man skal knulle på golvet, da er det jo en fordel at det er sånn rimelig rent! ;o) Haha, ikke sant Jeg forstår det der med å være sliten og ikke føle seg respektert, men at det direkte linkes til nettopp husarbeid er for meg et mysterium. Det er mulig jeg ikke forstår det fordi jeg alltid har vært sammen med menn som unner meg pusterom og fritid når jeg har behov for det. Dog er vi alle forskjellige og det er helt greit 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3103416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Haha, ikke sant Jeg forstår det der med å være sliten og ikke føle seg respektert, men at det direkte linkes til nettopp husarbeid er for meg et mysterium. Det er mulig jeg ikke forstår det fordi jeg alltid har vært sammen med menn som unner meg pusterom og fritid når jeg har behov for det. Dog er vi alle forskjellige og det er helt greit Årsaken til at det linkes til husarbeid, kan jo f.eks. være at det er en av oppgavene man faktisk KAN dele på? Det er litt vanskeligere å sette bort f.eks. ammingen. Poenget er ikke at det er så innmari pirrende å se mannen vaske gulvet. Men det er heller ikke så fryktelig inspirerende med sexmas fra en mann som ligger på sofaen etter arbeidstid og ser på deg rydde etter middagen, legge barn og forsøke å få huset brukbart igjen etter en dag med baby ++ på heltid. Sex kan bli "enda en ting man burde ha gjort og som man føler sterke bebreidelser for at man ikke får tid til". Med andre ord visse likheter med husarbeid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3103435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Årsaken til at det linkes til husarbeid, kan jo f.eks. være at det er en av oppgavene man faktisk KAN dele på? Det er litt vanskeligere å sette bort f.eks. ammingen. Poenget er ikke at det er så innmari pirrende å se mannen vaske gulvet. Men det er heller ikke så fryktelig inspirerende med sexmas fra en mann som ligger på sofaen etter arbeidstid og ser på deg rydde etter middagen, legge barn og forsøke å få huset brukbart igjen etter en dag med baby ++ på heltid. Sex kan bli "enda en ting man burde ha gjort og som man føler sterke bebreidelser for at man ikke får tid til". Med andre ord visse likheter med husarbeid. Godt beskrevet :-). Har forsøkt å forklare dette selv, men det går tydeligvis ikke helt inn hos alle, din mer presise forklaring funker sikkert bedre . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3103437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Godt beskrevet :-). Har forsøkt å forklare dette selv, men det går tydeligvis ikke helt inn hos alle, din mer presise forklaring funker sikkert bedre . Jeg så dine forsøk prellet av, og la bort den diplomatiske tonen for et øyeblikk :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3103439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Årsaken til at det linkes til husarbeid, kan jo f.eks. være at det er en av oppgavene man faktisk KAN dele på? Det er litt vanskeligere å sette bort f.eks. ammingen. Poenget er ikke at det er så innmari pirrende å se mannen vaske gulvet. Men det er heller ikke så fryktelig inspirerende med sexmas fra en mann som ligger på sofaen etter arbeidstid og ser på deg rydde etter middagen, legge barn og forsøke å få huset brukbart igjen etter en dag med baby ++ på heltid. Sex kan bli "enda en ting man burde ha gjort og som man føler sterke bebreidelser for at man ikke får tid til". Med andre ord visse likheter med husarbeid. ? Jeg forstår, som sagt, at det mest sannsynlig handler om å ikke bli respektert/slitenhet og at dette beskrives gjennom husarbeid, men det er så mye annet som kan være avgjørende i så tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359322-har-han-noe-%C3%A5-skjule/page/2/#findComment-3103447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.