Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hørt en eller annen gang at vannkopper i løpet av svagerskapet er ufarlig, men at det kan være farlig hvis man har vannkopper under fødselen og at det kan være farlig for nyfødte.

Stemmer dette?

Hos dagmamma'n til min datter går det nemlig nå vannkopper og jeg har fem uker igjen til termin. Det har brutt ut med utslett hos mange av barna, men ikke hos datteren min.

Hvor stor er smittefaren for oss voksne som ikke har hatt denne barnesykdommen? Bør vi holde datteren vår hjemme inntil vannkoppepedemien der er over slik at jeg ikke risikerer å bli smittet?

Hvis jeg blir smittet, hvor lange før fødselen bør jeg bli det for å unngå å ha vannkopper under selve fødselen?

Det ble mange dumme spørsmål håper på gode svar.

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35939-vannkopper-og-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis man får vannkopper i løpet av det siste trimesteret, kan man bli svært alvorlig syk og dette bør selvfølgelig unngås. Får du vannkopper før halvgått svangerskap, er det sjelden at fosteret tar skade av det. Vannkopper rett før fødsel innebærer at barnet kan bli smittet og dette er anses som svært alvorlig. Det kan behandles med medisin, men det er ikke noen ønskesituasjon å starte livet med kraftige medisinkurer.

Du sier ikke noe om hvor langt du har kommet, men du får vurdere selv ut ifra hva jeg her har fortalt, hvorvidt du vil holde ditt barn hjemme fra barnehagen. Umiddelbart vil jeg anbefale deg å prøve å beskytte deg selv så langt det er mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...