Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gnisten

Jeg husker ditt navn, da min datter tidligere har vært aktiv i Endometrioseforeningen. Det spesielle ved min henvendelse er at jeg er mann, og at personen det gjelder bor i Vietnam. Det gjelder en kvinne, 36 år, bosatt i Vietnam, og som allerede har vært operert flere ganger p.g.a. endometriose. I Vietnam finnes ingen støtteforening eller noe godt behandlingstilbud. Laparatomi synes å være ukjent. Har vært inne på tanken om at hun kanskje kunne komme til Norge og få profesjonell veiledning eller behandling her. Det reiser seg to spørsmål: 1 - Om hun kommer til Norge, hvordan er mulighetene for å komme til behandling? 2 - Hvilke kostnader må en påregne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359441-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du sier at hun har vært operert flere ganger, men tilføyer at laparotomi (åpen bukoperasjon) er ukjent. Det får jeg ikke helt til å stemme. Betyr det at hun er operert ved laparokopi (kikkhullsoperasjon)? det er ganske avansert. Hvis hun kommer til Norge kan hun oppsøke en privat klinikk som Volvat hvor de har dyktige endometriose-kiurger. Det koster 25-30.000. Det er også noen operasjoner på Aleris. Det beste ville være å få papirene fra Vietnam oversatt til engelsk og så sende dem til vurdering ved nevnte klinikker, før det betales dyrt for å reise hit og evt bli operert.. Er det forsøkt medikamentell behandling? Foreligger barneønske?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359441-endometriose/#findComment-3103622
Del på andre sider

Gjest gnisten

Du sier at hun har vært operert flere ganger, men tilføyer at laparotomi (åpen bukoperasjon) er ukjent. Det får jeg ikke helt til å stemme. Betyr det at hun er operert ved laparokopi (kikkhullsoperasjon)? det er ganske avansert. Hvis hun kommer til Norge kan hun oppsøke en privat klinikk som Volvat hvor de har dyktige endometriose-kiurger. Det koster 25-30.000. Det er også noen operasjoner på Aleris. Det beste ville være å få papirene fra Vietnam oversatt til engelsk og så sende dem til vurdering ved nevnte klinikker, før det betales dyrt for å reise hit og evt bli operert.. Er det forsøkt medikamentell behandling? Foreligger barneønske?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei, og takk for svar. Jeg har nok snublet litt i fagterminologien - det jeg mente var at kikkhullskirurgi er lite utbredt, muligens ikke i bruk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359441-endometriose/#findComment-3104108
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...