Gå til innhold

Basalcelle carcinoma

Anbefalte innlegg

Gjest Ellington

Er p.t. i Thailand, med ord. tilbakereise 1. mars.Midt oktober operativ fjerning av basalcelle carcinoma paa nesetippen i Marokko.Legen sa han tok alt ogat jeg ikke trengte annen behandling. Oppdaget sist lordag at det er kommet tilbake. Vet ikke naar; er ca 1-1,5 mm i tversnitt,tenker jeg. Var paa sykehus her i Thailand,ble tatt biopsi,svar mandag 24.. Hudlegen her vil da evt. ta nytt op. inngrep. Men vil det vaere nok for aa bli kvitt sykdommem ? Den kom jo tilbake ? Hva slags behandling er optimal:Kirurgi, Frysing (cryoterapi),straalebehandling,fotodynamisk behandling eller krem (Aldara ) ? Jeg onsker en som ikke strekker seg ut over tid, da jeg er utflyttet fra Norge og kan vare i Norge bare kort tid. Kan jeg vente med tilbakreise til 1. mars ? Hvilke behandlinger kan Deres klinikk utfore ? Takknemlig for meget raskt svar. Mvh. Bjorn

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359477-basalcelle-carcinoma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei , litt vanskelig å gi nøaktig anbefalimg uten å ha sett det. Siden det er lite "å ta av " på nesetippe uten å endre fasongen, vil vi vanligvis unngå kirurgi, Alternativt kan man ved tilbakefall som ditt skrape ("curettere" ) før enten frysing krem + lys(PDGT) . Aldare gir mer usikker effekt og strålebehandling bruker vi sjelden da det kan gi skader også i den friske huden og skape problemer senere. Det mest effektive i forhold til tidspress vil være curettering + frysing som kan utføres direkte ved første konsultasjon og kanskje det som er mest aktuelt for deg. Det vil bli et lyst merke/ arr, men går som regel greit og blir ikkespesielt påfallende. Mmvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359477-basalcelle-carcinoma/#findComment-3105403
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...