Gjest Ellington Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Er p.t. i Thailand, med ord. tilbakereise 1. mars.Midt oktober operativ fjerning av basalcelle carcinoma paa nesetippen i Marokko.Legen sa han tok alt ogat jeg ikke trengte annen behandling. Oppdaget sist lordag at det er kommet tilbake. Vet ikke naar; er ca 1-1,5 mm i tversnitt,tenker jeg. Var paa sykehus her i Thailand,ble tatt biopsi,svar mandag 24.. Hudlegen her vil da evt. ta nytt op. inngrep. Men vil det vaere nok for aa bli kvitt sykdommem ? Den kom jo tilbake ? Hva slags behandling er optimal:Kirurgi, Frysing (cryoterapi),straalebehandling,fotodynamisk behandling eller krem (Aldara ) ? Jeg onsker en som ikke strekker seg ut over tid, da jeg er utflyttet fra Norge og kan vare i Norge bare kort tid. Kan jeg vente med tilbakreise til 1. mars ? Hvilke behandlinger kan Deres klinikk utfore ? Takknemlig for meget raskt svar. Mvh. Bjorn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359477-basalcelle-carcinoma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Hei , litt vanskelig å gi nøaktig anbefalimg uten å ha sett det. Siden det er lite "å ta av " på nesetippe uten å endre fasongen, vil vi vanligvis unngå kirurgi, Alternativt kan man ved tilbakefall som ditt skrape ("curettere" ) før enten frysing krem + lys(PDGT) . Aldare gir mer usikker effekt og strålebehandling bruker vi sjelden da det kan gi skader også i den friske huden og skape problemer senere. Det mest effektive i forhold til tidspress vil være curettering + frysing som kan utføres direkte ved første konsultasjon og kanskje det som er mest aktuelt for deg. Det vil bli et lyst merke/ arr, men går som regel greit og blir ikkespesielt påfallende. Mmvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359477-basalcelle-carcinoma/#findComment-3105403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.