Gå til innhold

Facebook og tiåringer

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer og er jammen glad jeg ikke føler meg forplikta til å melde fra hver gang jeg hører om ulovligheter som skjer hjemme hos elevene ;-P

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Elis31

9

• laban

8

• Bookworm

6

Mest aktive i denne tråden

Tiåringen min får ikke være på FB ennå, men jeg er glad for at jeg får lov til å ta den avgjørelsen som forelder, i stedet for at skolen skal pålegge meg det.

Jeg synes skolens fokus blir helt feil. Deres resonnement er: Det foregår mobbing i sosiale medier -> vi fjerner sosiale medier.

De må ta tak i selve mobbingen, ikke fjerne mediet. Hvis det foregår mobbing, finner det en vei uansett kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiåringen min får ikke være på FB ennå, men jeg er glad for at jeg får lov til å ta den avgjørelsen som forelder, i stedet for at skolen skal pålegge meg det.

Jeg synes skolens fokus blir helt feil. Deres resonnement er: Det foregår mobbing i sosiale medier -> vi fjerner sosiale medier.

De må ta tak i selve mobbingen, ikke fjerne mediet. Hvis det foregår mobbing, finner det en vei uansett kanal.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting jeg reagerer på.

For det første at en mor henger ut skolen i pressen for en slik filleting. Og kline opp blidet av sønnen i avisa i typisk offerpossitur.

Tenk læreren oppfordrer elevene til å slutte med noe som ikke er lov, uten å spørre foreldrene! Supert for samarbeidsklimaet mellom hjem og skole. Og supert for barnets respekt for skolen og lærerne.

For det andre at man hevder skolen ikke har noe med hva ungene gjør på nettet i fritiden. Men viss barn mobbes på nettet forventer man at skolen skal ordne opp. Det som påvirker skolehverdagen er i høyeste grad skolens sak.

Skolene kommer for øvrig stadig med ulike kampanjer som angår hva som skjer på fritiden. Resirkulering, refleks, antisukker osv.

Skal vi skrike til avisene om vi ikke har lyst til å resirkulere eller bruke refleks.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting jeg reagerer på.

For det første at en mor henger ut skolen i pressen for en slik filleting. Og kline opp blidet av sønnen i avisa i typisk offerpossitur.

Tenk læreren oppfordrer elevene til å slutte med noe som ikke er lov, uten å spørre foreldrene! Supert for samarbeidsklimaet mellom hjem og skole. Og supert for barnets respekt for skolen og lærerne.

For det andre at man hevder skolen ikke har noe med hva ungene gjør på nettet i fritiden. Men viss barn mobbes på nettet forventer man at skolen skal ordne opp. Det som påvirker skolehverdagen er i høyeste grad skolens sak.

Skolene kommer for øvrig stadig med ulike kampanjer som angår hva som skjer på fritiden. Resirkulering, refleks, antisukker osv.

Skal vi skrike til avisene om vi ikke har lyst til å resirkulere eller bruke refleks.

mvh

''Det er mange ting jeg reagerer på.

For det første at en mor henger ut skolen i pressen for en slik filleting. Og kline opp blidet av sønnen i avisa i typisk offerpossitur.''

Helt enig, nesten pinlig.

''Tenk læreren oppfordrer elevene til å slutte med noe som ikke er lov, uten å spørre foreldrene! Supert for samarbeidsklimaet mellom hjem og skole. Og supert for barnets respekt for skolen og lærerne.''

Amen. Det krever en hel landsby å oppdra et barn...

''For det andre at man hevder skolen ikke har noe med hva ungene gjør på nettet i fritiden. Men viss barn mobbes på nettet forventer man at skolen skal ordne opp. Det som påvirker skolehverdagen er i høyeste grad skolens sak.''

Vet ikke om Facebook påvirker skolehverdagen. Men skolen må dessverre ta et ansvar for nettmobbing. Fordi det som oftest er de i klassen som mobber en.

''Skolene kommer for øvrig stadig med ulike kampanjer som angår hva som skjer på fritiden. Resirkulering, refleks, antisukker osv.

Skal vi skrike til avisene om vi ikke har lyst til å resirkulere eller bruke refleks.''

Enig at det er bra at skolen setter fokus på noen områder. Og uansett er det en uting at vi skal gå til avisen for den minste uenhighet. Det beste er kommunikasjon mellom partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig greit at det er en 13 års grense. Kanskje det hadde blitt mindre mobbing om det hadde blitt respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men lærerne har vel ikke noe med det å gjøre? Hvis en lærer overhører at Daniel forteller kompisen at "pappa kjøpte øl til broren min på lørdag" og læreren vet at broren er bare 17 år - skal h*n melde det til politiet?

Lærerne får en god del oppdragelsesgreier i sin jobb. Det betyr ikke at de er politi og skal blande seg opp i alle anligende. Men det å ta opp holdninger på tema som gjelder flere det synes jeg er helt ok. Ja faktisk nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og er jammen glad jeg ikke føler meg forplikta til å melde fra hver gang jeg hører om ulovligheter som skjer hjemme hos elevene ;-P

Så sånt hører du ja ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes skolen burde ha informert foreldrene på forhånd. De burde heller ikke truet barna med anmeldelse til FB, selv om det strengt tatt er på sin plass.

"Synderne" her er jo foreldrene som bevisst lærer ungene sine at det ikke er så farlig å respektere aldersgrenser...

Jeg sliter litt selv. De fleste av klassekameratene til jentene mine i 4. og 6. klasse, har FB-profiler. Mine har det ikke. Men de vil veldig gjerne ha, og jeg kan godt forstå dem.

Det er et evig slit det med aldersgrenser og slikt. Men det var vel ikke anmeldelse. Men melde fra til Facebook? Det er jo stor forskjell. Dessuten kan de være feilsitert, til og med hatt en dårlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen kan opplyse om farer og ting man ikke bør gjøre, men har ingenting med å bestemme hva de enkelte familier gjør. Jeg støtter skolen i at de kan advare mot at det ikke er "lov" for 10-åringer å være på Facebook, men de kan ikke legge ned forbud mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Deres resonnement er: Det foregår mobbing i sosiale medier -> vi fjerner sosiale medier.''

Så enig i det du skriver - utviklingen går den veien den går, og da må vi bare henge med så godt vi kan. Sosiale medier vil bli brukt i tiden framover, og i stedet for å forby må vi lære barna våre om hvordan de skal oppføre seg på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig greit at det er en 13 års grense. Kanskje det hadde blitt mindre mobbing om det hadde blitt respektert.

Joda, man hadde fått fjernet mobbingen via Facebook om alle hadde respektert 13-årsgrensen. Men barna slutter ikke å mobbe når de har fylt 13, og mobbingen foregår på mange flere arenaer også. Jeg tror fokuset må ligge på å bekjempe mobbing på ALLE arenaer det kan foregå, ikke plukke ut et "verstingsted" og legge ned forbud mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det rare er at man reagerer på Facebook når man ikke reagerer på andre grupper ungene er inne på..... Facebook var det "tryggeste" alternativet jeg fant når min trettenåring ville bli medlem av en eller annen "gruppe" på nettet....

Det er da ikke verre enn at man krever å få barnas passord for å følge med på hva som skjer på sida deres, samt at man lærer ungene nettvett. Når det er sagt, så tror jeg ikke jeg hadde gitt datra mi på 10 tillatelse til å ha profil på FB, men jeg hadde klart foretrukket FB enn andre nettsider - fordi det er lettere å holde kontroll på sider du selv er medlem av, samt at FB kan stenge ute alle andre enn personlige venner.

Fullstendig enig! Her i huset har vi hatt både Nettby og Facebook, Facebook er mye tryggere enn Nettby noen gang var... Vi må lære ungene våre nettvett, for utviklingen på dette punktet stopper ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man hadde fått fjernet mobbingen via Facebook om alle hadde respektert 13-årsgrensen. Men barna slutter ikke å mobbe når de har fylt 13, og mobbingen foregår på mange flere arenaer også. Jeg tror fokuset må ligge på å bekjempe mobbing på ALLE arenaer det kan foregå, ikke plukke ut et "verstingsted" og legge ned forbud mot det.

Det er jo ikke snakk om å legge ut et forbud mot Facebook, men bare respektere aldersgrensene.

Hørte forresten på radioen i dag at de groveste mobberne på sosiale medier er voksne over 35 år. Så for meg at det sikkert er en del x-er....

Det var vist slettmeg.no eller noe sånt som hadde meldt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å legge ut et forbud mot Facebook, men bare respektere aldersgrensene.

Hørte forresten på radioen i dag at de groveste mobberne på sosiale medier er voksne over 35 år. Så for meg at det sikkert er en del x-er....

Det var vist slettmeg.no eller noe sånt som hadde meldt det.

''Jeg synes det er veldig greit at det er en 13 års grense. Kanskje det hadde blitt mindre mobbing om det hadde blitt respektert.''

Det var dette du skrev, og dette jeg svarte på. Om du tenkte noe annet, kunne ikek jeg gjette på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til å legge ut mye informasjon på nettet, men dette kan man jo regulere selv. Når du registrer deg på Facebook må du oppgi navn, fødselsdato og e-postadresse. Forøvrig velger du selv hvor mye informasjon du vil dele, jeg selv har for eksempel ikke lagt inn opplysninger om bosted og jeg er restriktiv med hva jeg skriver og hvilke grupper jeg "liker".

Jeg ville registrert meg hvis jeg var deg, gjerne med en e-postadresse som er opprettet for anledningen, for å se hva facebook faktisk er.

Jeg liker ikke tanken på at man utleverer hele nettverket sitt. Dersom en ønsker å drive foreksempel sjikane mot deg, er det kort vei. Du skal ha ganske bra tilgangsstyring for å kunne forhindre noe sånt.

Sikkert veldig satt på spissen, men jeg liker bare ikke tanken på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er mange ting jeg reagerer på.

For det første at en mor henger ut skolen i pressen for en slik filleting. Og kline opp blidet av sønnen i avisa i typisk offerpossitur.''

Helt enig, nesten pinlig.

''Tenk læreren oppfordrer elevene til å slutte med noe som ikke er lov, uten å spørre foreldrene! Supert for samarbeidsklimaet mellom hjem og skole. Og supert for barnets respekt for skolen og lærerne.''

Amen. Det krever en hel landsby å oppdra et barn...

''For det andre at man hevder skolen ikke har noe med hva ungene gjør på nettet i fritiden. Men viss barn mobbes på nettet forventer man at skolen skal ordne opp. Det som påvirker skolehverdagen er i høyeste grad skolens sak.''

Vet ikke om Facebook påvirker skolehverdagen. Men skolen må dessverre ta et ansvar for nettmobbing. Fordi det som oftest er de i klassen som mobber en.

''Skolene kommer for øvrig stadig med ulike kampanjer som angår hva som skjer på fritiden. Resirkulering, refleks, antisukker osv.

Skal vi skrike til avisene om vi ikke har lyst til å resirkulere eller bruke refleks.''

Enig at det er bra at skolen setter fokus på noen områder. Og uansett er det en uting at vi skal gå til avisen for den minste uenhighet. Det beste er kommunikasjon mellom partene.

''Vet ikke om Facebook påvirker skolehverdagen. Men skolen må dessverre ta et ansvar for nettmobbing. Fordi det som oftest er de i klassen som mobber en. ''

Hvis elevene bruker sosiale nettmedier som f.eks. Facebook til å mobbe medelever og for øvrig krangle og lage intriger, er det opplagt at dette påvirker skolehverdagen og er skolen og lærerens problem.

Hvordan skal skolen kunne ta tak i dette viss foreldrene hyler og vræler om at dette har ikke skolen noen med?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vet ikke om Facebook påvirker skolehverdagen. Men skolen må dessverre ta et ansvar for nettmobbing. Fordi det som oftest er de i klassen som mobber en. ''

Hvis elevene bruker sosiale nettmedier som f.eks. Facebook til å mobbe medelever og for øvrig krangle og lage intriger, er det opplagt at dette påvirker skolehverdagen og er skolen og lærerens problem.

Hvordan skal skolen kunne ta tak i dette viss foreldrene hyler og vræler om at dette har ikke skolen noen med?

mvh

''Hvordan skal skolen kunne ta tak i dette viss foreldrene hyler og vræler om at dette har ikke skolen noen med?''

Det er jeg enig med deg i, man må ta tak i problemene som finnes uten å gå i strupen på skolen. Men forbud mot sosiale medier er ikke måten å forebygge mobbing på, det er oppdragelsen av barna våre det er noe feil med (ikke alles oppdragelse, og ikke i alle henseender) - Barna må lære nettvett, de må lære å bruke nettet fordi dette blir bare mer og mer en sosial arena for oss og barna våre, og det må læres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg synes det er fint skolen følger med, men slike ting kan de la oss foreldre styre så lenge de ikke bruker nettstedet til mobbing og andre uting.

Jeg fikk beskjed fra skolen om at sønnen min ikke oppførte seg fint på Nettby, og jeg er glad jeg fikk høre om det. Det er et par år siden, og han har ikke fått være der siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...