Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år og har tre barn. Jeg har absoluttt ikke lyst på flere barn, og ønsker heller ikke hormon-prevensjon fordi det demper sex-lysten hos meg. Jeg har begynt å leke med tanken om sterilisering. I et svar til en annen bruker skriver du om en metode som "kan gjøres via skjeden/livmoren i lokalbedøvelse". Kan du fortelle mer om dette? Hva gjøres, hvor får man dette utført og hva koster det? Hvor lenge må man vente før man kan ha sex igjen? Mitt andre spørsmålstema er menstruasjonssyklus. Tidligere hadde jeg i lange perioder helt stabil syklus, mensen kom på dagen hver fjerde uke. Det siste halvåret har det blitt veldig uregelmessig. Det varierer fra 24 til 35 dager. Er det normalt at det varierer så mye fra måned til måned? Jeg kan ikke lenger planlegge ferieturer o.l. i forhold til mensen, og det er frustrerende. Burde jeg ta en legesjekk? Jeg er ellers helt frisk, så vidt jeg vet, og tar ikke noen medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359549-sterilisering-og-menssyklus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Inngrepet koster det samme som ’vanlig’ sterilisering ved laparoskopi (’kikkhullsoperasjon’), dvs ca 6.500 kr. Som annen sterilisering er det et definitivt inngrep, dvs. det kan ikke gjøres om. Man vil vanligvis sjekke etter tre måneder at inngrepet har vært effektivt. Syklus mellom 24-35 dager er innenfor det normale. Er ikke tegn på sykdom i seg selv (Mye trening og spiseforstyrrelser kan påvirke, men det er neppe aktuelt i din alder). Det kan reguleres med gestagen-hormon, men hvis du ikke vil ha hormonbehandling, er det ikke mye å stille opp. Hvis du skal på feie, kan du kanskje bruke tabletter for å utsette menstruasjonen ? primolut-N med gestagen-hormon. I årene før overgangsalderen blir det ofte mer uregelmessige blødninger, men du er litt for ung til det.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS. Hvis du ikke har forsøkt hormonspiralen, burde du forsøke det i en periode, kanskje du helt kan slippe blødninger med den, og hormondosen som kan gå ut i kroppen er veldig liten

Mette Moen, Gynekolog

Inngrepet koster det samme som ’vanlig’ sterilisering ved laparoskopi (’kikkhullsoperasjon’), dvs ca 6.500 kr. Som annen sterilisering er det et definitivt inngrep, dvs. det kan ikke gjøres om. Man vil vanligvis sjekke etter tre måneder at inngrepet har vært effektivt. Syklus mellom 24-35 dager er innenfor det normale. Er ikke tegn på sykdom i seg selv (Mye trening og spiseforstyrrelser kan påvirke, men det er neppe aktuelt i din alder). Det kan reguleres med gestagen-hormon, men hvis du ikke vil ha hormonbehandling, er det ikke mye å stille opp. Hvis du skal på feie, kan du kanskje bruke tabletter for å utsette menstruasjonen ? primolut-N med gestagen-hormon. I årene før overgangsalderen blir det ofte mer uregelmessige blødninger, men du er litt for ung til det.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS. Hvis du ikke har forsøkt hormonspiralen, burde du forsøke det i en periode, kanskje du helt kan slippe blødninger med den, og hormondosen som kan gå ut i kroppen er veldig liten

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...