Gå til innhold

er dere opptatt av popularitet ved navnevalg?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på trykk og tonelag. Emma har ganske riktig samme trykk på norsk og engelsk, men forskjellig tonelag. Emma på norsk uttales med samme tonelag som "bønner", mens på engelsk har det samme tonelag som "bønder".

Her i Rogaland uttales Emma med samme tonelag som bønder. Og det er vitterlig norsk det også.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Spenol(1)

12

• Lillemus

9

• Rhea Silvia

6

Gjest Elextra

Hvor legger dere trykket da?

Som i Kari, altså med trykk på begge stavelser.

Ikke på første stavelse, da uttales Emma (mhp trykket) som Kløfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var veldig bevisste på at barna skulle få navn som ikke var blant de vanligste. Og det lyktes vi i for så vidt i. Det er ikke ofte de treffer jevnaldrende med samme navn. Men likevel har 2 av dem opplevd å ha en navnebror i klassen sin...

Vi valgte også et som forsåvidt var litt på opptur, men som ikke lå an til å havne høyt på popularitetslista. Likevel har han en navnebror i klassen, men jeg tror de er de to eneste på skolen som heter det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte også et som forsåvidt var litt på opptur, men som ikke lå an til å havne høyt på popularitetslista. Likevel har han en navnebror i klassen, men jeg tror de er de to eneste på skolen som heter det:)

Sånn var det med mine også (bortsett fra at navnene aldri har hatt noen "opptur" i statistikken) - tror ikke det var noen andre smågutter i hele distriktet som hette det samme, bortsett fra mine to & navnebrødrene deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig! Saumfarte navnebøker og SSB. Jeg var veldig bevisst på ikke å velge noe fra 20 på topp listen, og ikke tostavelses jentenavn som slutter på A. Mange fine navn, for all del, men jeg synes det er lite oppfinsomt, og kjedelig når det blir for mange med samme navn. Gikk selv i klasse med to andre jeg delte navn med, så jeg er kurert for det. På den andre siden synes jeg stadig jeg ser i fødselsannonser at folk finner de underligste navn til barna sine. Mange navn ser nesten ut til at foreldre har funnet på selv. Jeg leser i Daglbadet at en dame med et helt norskklingende navn har gitt datteren navnet Paradis Paradou (!) og nylig var det noen som oppkalte datteren etter den lokale kinoen her. Når det gjelder uttale av navn varierer det fra landsdel til landsdel. Emma har jeg hørt med trykk på første stavelse (Em) men også med trykk på A som. Samme med feks Synnøve. Elin uttales helt annerledes i Rogaland enn på Østlandet, og etternavnet Løken uttales også som grønnsaken uttales når du er i Rogaland. Finnes sikkert unntak, så jeg baserer det på egen erfaring altså. Jeg vokste opp i Østfold, og uttalen av feks Jeanette der er alt annet enn elegant.

''Jeg vokste opp i Østfold, og uttalen av feks Jeanette der er alt annet enn elegant.'' :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i Kari, altså med trykk på begge stavelser.

Ikke på første stavelse, da uttales Emma (mhp trykket) som Kløfta.

Jeg har vel aldri hørt noe legge trykket på både første og siste stavelse i Kari. Bare på første stavelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg har vel aldri hørt noe legge trykket på både første og siste stavelse i Kari. Bare på første stavelse.

''Jeg har vel aldri hørt noe legge trykket på både første og siste stavelse i Kari. Bare på første stavelse.

''

Det blir for meg det finske guttenavnet Kari (nesten som karri, bare med lang a). Jeg er vant med trykk på begge. Og har mistanke om at vi egentlig mener det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har vel aldri hørt noe legge trykket på både første og siste stavelse i Kari. Bare på første stavelse.

''

Det blir for meg det finske guttenavnet Kari (nesten som karri, bare med lang a). Jeg er vant med trykk på begge. Og har mistanke om at vi egentlig mener det samme.

Tror også dere mener det samme, bortsett fra at dere blander begrepene "trykk" og "tonelag" :) Trykket i Emma er alltid på første stavelse, uansett tonelag - med trykk på siste stavelse ville det blitt uttalt som "sitron"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte dere også på at etternavnet skulle passe til fornavnene? At det ikke skulle være for mye å stave?

Mine foreldre ville opprinnelig gi meg et navn som var litt mere uvanlig, men siden vi har et vanskelig etternavn, som ingen klarer å stave riktig ved første forsøke så gikk de for en mere vanlig variant.

Barna mine må leve med vanskelige og tunge etternavn som de selv brukte lang tid på å lære å stave riktig. Dermed var det greit med enkle fornavn som det kun finnes en måte å stave på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

He, he - sannsynligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Ved navnevalg, så syns jeg ikke populariteten er så viktig. Det er viktigere at barnet får et navn som ikke blir en belastning. Derfor anbefaler jeg å ikke bruke navn med bokstavene Æ, Ø og Å. (Det er egentlig synd, siden en del særnorske navn dermed kan dø ut). Dernest er det greit å sjekke at navnet ikke har en uheldig betydning på engelsk, som Odd eller Randi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier Emma med samme trykk som jeg sier Kari ja. Det høres merkelig ut å si Emma som i hemma for å si det sånn.

Og ja, vi tenkte på dette med popularitet da vi valgte navn til ungene. Og det er jeg glad for. Selv om Markus og Emilie er fine navn (disse var på toppen den gangen) så må det da være litt kjipt å være Markus3 eller Emilie4 på trinnet sitt? Det er faktisk 5 gutter ved samme navn på trinnet til guttungen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi valgte navn til ungene var vi først og fremst opptatt av å finne navn som vi begge likte veldig godt.

Dernest var følgende elementer med i avgjørelsen:

- at navnene passet sammen med etternavnet

- at navnene ikke var på ti-på-topp-lista

- at navnene var enkle å oppfatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier Emma med samme trykk som jeg sier Kari ja. Det høres merkelig ut å si Emma som i hemma for å si det sånn.

Og ja, vi tenkte på dette med popularitet da vi valgte navn til ungene. Og det er jeg glad for. Selv om Markus og Emilie er fine navn (disse var på toppen den gangen) så må det da være litt kjipt å være Markus3 eller Emilie4 på trinnet sitt? Det er faktisk 5 gutter ved samme navn på trinnet til guttungen her...

Kanskje det er dialektforskjeller her, men jeg forsto ikke ressonnementet ditt. uttales ikke hemma i samme tonelag som Kari?. Jeg er i fra østnorge, og tar utgpunkt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei...

Vi hadde noen jentenavn vi likte, men før vi egentlig kom videre i diskusjonen var vi enige om at vi ville kalle henne opp etter en oldemor (sambos farmor). Hun hadde et navn som er "in" igjen (og egentlig aldri har vært helt "ute"), men som samtidig er veldig tidløst. For meg spiller det ingen rolle at navnet er av de populære (mulig det har ramlet ut av topp 10 nå) fordi hun bærer navnet til en av de flotteste menneskene jeg har kjent!

Hun har et fornavn nr 2 også. Dette fordi vi ønsket å kalle henne opp etter min mor (navn nr 2 er min mors navn + en bokstav) samt at muligheten er tilstede for at hun vil møte barn med samme navn i barnehage og skole, og at det da er hyggeligere å kalles med to fornavn enn med fornavn + etternavn... Dette navnet er ikke på noen "toppliste"...

Hvis jeg hadde vært gravid nå, og hatt noen navnefavoritter, så hadde jeg nok valgt det som IKKE lå øverst på topp 10, ja... Men samtidig, hvis det var det fineste navnet jeg visste, så hadde nok barnet fått det navnet uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var aller mest opptatt av å finne navn vi likte godt begge to. Nå var vi aldri i fare for å havne på navnetoppen sånn smaksmessig, men hadde så vært tilfelle hadde vi antakelig luket ut de mest populære alternativene ja. Kjekt å ikke være en av mange med samme navn i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var aller mest opptatt av å finne navn vi likte godt begge to. Nå var vi aldri i fare for å havne på navnetoppen sånn smaksmessig, men hadde så vært tilfelle hadde vi antakelig luket ut de mest populære alternativene ja. Kjekt å ikke være en av mange med samme navn i klassen.

kanskje det er så mange foreldre som tenker slikt etterhvert at Emma, Lucas og Linnea får bare navnene alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei...

Vi hadde noen jentenavn vi likte, men før vi egentlig kom videre i diskusjonen var vi enige om at vi ville kalle henne opp etter en oldemor (sambos farmor). Hun hadde et navn som er "in" igjen (og egentlig aldri har vært helt "ute"), men som samtidig er veldig tidløst. For meg spiller det ingen rolle at navnet er av de populære (mulig det har ramlet ut av topp 10 nå) fordi hun bærer navnet til en av de flotteste menneskene jeg har kjent!

Hun har et fornavn nr 2 også. Dette fordi vi ønsket å kalle henne opp etter min mor (navn nr 2 er min mors navn + en bokstav) samt at muligheten er tilstede for at hun vil møte barn med samme navn i barnehage og skole, og at det da er hyggeligere å kalles med to fornavn enn med fornavn + etternavn... Dette navnet er ikke på noen "toppliste"...

Hvis jeg hadde vært gravid nå, og hatt noen navnefavoritter, så hadde jeg nok valgt det som IKKE lå øverst på topp 10, ja... Men samtidig, hvis det var det fineste navnet jeg visste, så hadde nok barnet fått det navnet uansett!

Og siden jeg visste jeg hadde sett en link om navnetopper i dag, så sjekket jeg - og snuppelura sitt ligger fortsatt på topp 10, gitt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MartaogStåleogsnart1til

Jeg var en av 3 i klassen med samme navn (mest brukte jentenavn i fødselsåret mitt), og har ofte ønsket at mine foreldre hadde holdt fast ved førstevalget sitt (det navnet har faktisk blitt populært de siste årene, men tidlig på 70-tallet var det ikke så vanlig). Så jeg velger ikke navn fra "10 på topp"-lista, men går heller ikke så langt i den andre retningen som en del andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke valgt et navn som er på navnetoppen.... og til tross for det har jeg en Emma ;) Hun er oppkalt etter oldemoren min og det var bare "gamle damer" som het Emma når hun ble født i 2000 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...