Gå til innhold

er dere opptatt av popularitet ved navnevalg?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Vi trodde vi valgte et sjeldent navn til datteren vår for 20 år siden, hun er oppkalt etter farmor. Men i løpet av det ene året, 1990 .ble jeg kjent med tre andre som hadde jenter med samme navn som vår datter, så da var det navnet populært.

Med yngstemann prøvde vi å finne et navn som var passe internasjonalt og som kunne uttales i fødelandet hans. Vi tenkte ikke så mye på at det var populært men det viser seg at det er en hel drøss med gutter i 11-12 års alder som heter det samme som ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Spenol(1)

12

• Lillemus

9

• Rhea Silvia

6

''Slik var det med min første også... (1999) Jeg valgte min morfars navn, som var litt sånn gamelmannsnavn. Men POFF!!! så var det blitt et motenavn som mange heter...''

Omtrent samme med oss. Vår 99-gutt ble oppkalt etter både min gamle onkel og min manns gamle onkel. Jeg kjente ingen barn da eller barn på min egen alder med det navnet.

Men navnet suste opp på i alle fall 15 på topp lista, muligens 10 på topp også i løpet av et par år!

mhm, det var bare såvidt vi turte å kalle gutten vår det vi gjorde den gangen. Det var så utrolig uvanlig... Det har vel aldri lagt på toppen av navnelista, men det er ganske populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Emma var på topp 10 lista også i 2000. http://www.ssb.no/magasinet/blandet/tab-2002-11-06-02.html

Men... Sånn er det jo. Man tror man finner et navn som omtrent ingen andre har tenkt på, som samtidig ikke er så uvanlig at det stikker seg for mye ut, så hopper man over en genrasjon eller fem bakover til oldemor, og så vips, så er man på topp 10 lista.

Been there, done that.... ;-)

Man får gå for Erna, valborg, Berit, Gerd. Jeg tror ikke disse navnene får en ny renessanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier Emma med samme trykk som jeg sier Kari ja. Det høres merkelig ut å si Emma som i hemma for å si det sånn.

Kanskje det er dialektforskjeller her, men jeg forsto ikke ressonnementet ditt. uttales ikke hemma i samme tonelag som Kari?. Jeg er i fra østnorge, og tar utgpunkt i det.

Jo, jeg ser nå at jeg ikke tenkte helt riktig. Jeg synes det høres rart ut å si eMMa med trykk på m'ene, finner ikke helt et passende ord å sammenligne med. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var aller mest opptatt av å finne navn vi likte godt begge to. Nå var vi aldri i fare for å havne på navnetoppen sånn smaksmessig, men hadde så vært tilfelle hadde vi antakelig luket ut de mest populære alternativene ja. Kjekt å ikke være en av mange med samme navn i klassen.

Det er heller ikke så kult å ha et navn hvor en må si etternavnet også, for at de andre skal forstå hvem det er snakk om . Eller en ekstra bokstav. jeg skulle virkelig ønske at jeg bare kunne bli tiltalt med mitt fornavn på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser nå at jeg ikke tenkte helt riktig. Jeg synes det høres rart ut å si eMMa med trykk på m'ene, finner ikke helt et passende ord å sammenligne med. :o)

Men foretrekker du den amerikanske måten å si navnet på? Eller som navnet Lise på østlandsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok ikke valgt et navn som er på navnetoppen.... og til tross for det har jeg en Emma ;) Hun er oppkalt etter oldemoren min og det var bare "gamle damer" som het Emma når hun ble født i 2000 ;)

Vi har en Emma i familien. Hun er nå rundt 55 år og INGEN het Emma da hun fikk navnet. Da hun flyttet fra "provinsen" til hovedstaden kuttet hun ut Emma navnet i det daglige, og brukte sitt mer"moderne" og mer vanlige andre fornavn. Etter at navnet ble "hot" igjen har hun helt kuttet ut det andre navnet og tatt Emma navnet inn i varmen igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved navnevalg, så syns jeg ikke populariteten er så viktig. Det er viktigere at barnet får et navn som ikke blir en belastning. Derfor anbefaler jeg å ikke bruke navn med bokstavene Æ, Ø og Å. (Det er egentlig synd, siden en del særnorske navn dermed kan dø ut). Dernest er det greit å sjekke at navnet ikke har en uheldig betydning på engelsk, som Odd eller Randi.

Jeg synes det er litt synd at folk velger bort et navn som er fint fordi det er upraktisk internasjonalt. Det gir jo et eget særpreg å ha et navn med en bokstav som ikke finnes i engelskspråklige land.

Noen jeg kjente har fått en liten oddbjørn.. I engelsktalende land så kan vel Ø bli en O istedenfor? Det vil jo uansett bli uttalt som Oddbjorn i de landene.

Men hva en gjør med Æ vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får gå for Erna, valborg, Berit, Gerd. Jeg tror ikke disse navnene får en ny renessanse.

Det tror jeg de får. :-) Men ikke mens det enda finnes gamle tanter med disse navnene i live.

Hadde noen sagt til meg da jeg var liten at navn som Emma, Tomine, Markus og Tobias skulle bli moderne, så hadde jeg aldri trodd på det.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men foretrekker du den amerikanske måten å si navnet på? Eller som navnet Lise på østlandsk?

Nei, jeg foretrekker ikke den amerikanske måten å si Emma på. :o)

Hvordan sier østlendingene Lisa?! Liiisa? Lisa sies rett frem med korte lyder, om jeg klarer å forklare meg rett denne gangen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sier østlendingene Lisa?! Liiisa? Lisa sies rett frem med korte lyder, om jeg klarer å forklare meg rett denne gangen. :o)

Nå er det sikkert dialektforskjeller her også. Men hvis du tar utgangspunkt i byen Sola i Stavanger, og hvordan folket der uttaler det så tror jeg vi har et felles referansepunkt.

Navnet Emma uttales jo forskjellig ut i fra dialekten vil jeg tror. i Mandal, og kanskje andre steder på sørlandet vil den vel ha samme tonelag som en engelske? Bor ikke der selv men har familie som kommer derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hvordan sier østlendingene Lisa?! Liiisa? Lisa sies rett frem med korte lyder, om jeg klarer å forklare meg rett denne gangen. :o)

''

Haha, forklaringen din skjønte jeg ikke. Jeg ville i hvertfall uttalt Lisa med samme trykk som Oslo, om du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vert viktig for oss å unngå navnetoppen og det har vi klart. Jeg har vel vert mer enn vanlig interessert i navn og studerte navnestatistikk og trender lenge før jeg fikk barn. Sønnen har et navn som kanskje ligger på topp 50, mens jentene har lite brukte/uvanlige navn. '

Min mann har et "dusinnavn", mens mitt er uvanlig ( det ene av navna er blitt relativt populært i de siste tiåra... men var temmelig uvanlig i de første 20-30 åra av mitt liv). Han har alltid vert misfornøyd med å dele navn med mange, mens jeg har trives med å være den ene.

Det finnes så mange navn, når tre og fire i samme klasse heter det samme, er det litt fantasiløst. Dessuten er man gjerne påvirket av trender, selv om man kanskje ikke er bevisst det.

Men jeg husker en venninne som fikk barn tidlig, og kalte sønnen "Lucas"... en annen venninne var veldig negativ til navnet og fnyste "hestenavn". Gjett hva hun døpte sønnen sin, tyve år etter...Lucas :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Ja, det har vert viktig for oss å unngå navnetoppen og det har vi klart. Jeg har vel vert mer enn vanlig interessert i navn og studerte navnestatistikk og trender lenge før jeg fikk barn. Sønnen har et navn som kanskje ligger på topp 50, mens jentene har lite brukte/uvanlige navn. '

Min mann har et "dusinnavn", mens mitt er uvanlig ( det ene av navna er blitt relativt populært i de siste tiåra... men var temmelig uvanlig i de første 20-30 åra av mitt liv). Han har alltid vert misfornøyd med å dele navn med mange, mens jeg har trives med å være den ene.

Det finnes så mange navn, når tre og fire i samme klasse heter det samme, er det litt fantasiløst. Dessuten er man gjerne påvirket av trender, selv om man kanskje ikke er bevisst det.

Men jeg husker en venninne som fikk barn tidlig, og kalte sønnen "Lucas"... en annen venninne var veldig negativ til navnet og fnyste "hestenavn". Gjett hva hun døpte sønnen sin, tyve år etter...Lucas :-)

''Men jeg husker en venninne som fikk barn tidlig, og kalte sønnen "Lucas"... en annen venninne var veldig negativ til navnet og fnyste "hestenavn". ''

Jeg forbinder navnet Lucas mer med evangelistene og bibelen. Og jeg har stusset over hvor vanlig det har vært med bibelske navn de siste 20 årene - til tross for at folk er mindre religiøse enn noen gang :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte dere også på at etternavnet skulle passe til fornavnene? At det ikke skulle være for mye å stave?

Mine foreldre ville opprinnelig gi meg et navn som var litt mere uvanlig, men siden vi har et vanskelig etternavn, som ingen klarer å stave riktig ved første forsøke så gikk de for en mere vanlig variant.

Ingen lange eller vanskelige for- eller etternavn her i huset :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga f... i popularitet, valgte fine navn fra slekta. Det viste seg senere at begge navnene vi har brukt var av topp ti det året, litt kjipt, men vi har da valgt med god grunn.

Ville vært mer nøye med hva jeg IKKE velger, f.eks. navn som lett kan føre til mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Emma i familien. Hun er nå rundt 55 år og INGEN het Emma da hun fikk navnet. Da hun flyttet fra "provinsen" til hovedstaden kuttet hun ut Emma navnet i det daglige, og brukte sitt mer"moderne" og mer vanlige andre fornavn. Etter at navnet ble "hot" igjen har hun helt kuttet ut det andre navnet og tatt Emma navnet inn i varmen igjen....

Hehe, nesten litt komisk ;)

Passer ikke å hete Emma når man er 55 altså ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga f... i popularitet, valgte fine navn fra slekta. Det viste seg senere at begge navnene vi har brukt var av topp ti det året, litt kjipt, men vi har da valgt med god grunn.

Ville vært mer nøye med hva jeg IKKE velger, f.eks. navn som lett kan føre til mobbing.

''Ville vært mer nøye med hva jeg IKKE velger, f.eks. navn som lett kan føre til mobbing''

Hvilke navn er det? Når jeg hører hva barn blir kalt nå for tiden så ville jeg trodd at det var så mange utsatte at de sikkert hadde blitt mobbet på et annet grunnlag. Det er jo mye annet en kan bli mobbet for;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg husker en venninne som fikk barn tidlig, og kalte sønnen "Lucas"... en annen venninne var veldig negativ til navnet og fnyste "hestenavn". ''

Jeg forbinder navnet Lucas mer med evangelistene og bibelen. Og jeg har stusset over hvor vanlig det har vært med bibelske navn de siste 20 årene - til tross for at folk er mindre religiøse enn noen gang :-).

Akkurat det har jeg tenkt også! Men så har jeg tenkt videre at mange som velger disse navnene vel knapt er klar over at de egentlig er bibelske siden man hører dem overalt. Hvor mange tenker på at Thomas er bibelsk for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Akkurat det har jeg tenkt også! Men så har jeg tenkt videre at mange som velger disse navnene vel knapt er klar over at de egentlig er bibelske siden man hører dem overalt. Hvor mange tenker på at Thomas er bibelsk for eksempel?

Enig, en tenker ofte ikke over navnene som bibelske.

Men når "alle" heter Andreas, Jacob, Markus, Lukas, Isak, Johannes og Tobias....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...