Gå til innhold

er dere opptatt av popularitet ved navnevalg?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Om 30-40 år klarer du fint å se for deg 90 år gamle Hege'er :-)

Jeg husker jeg en gang på 80-tallet kommenterte at jeg synes Magnus var et fint navn, og da sa faren min "nei, huff, det er gammelmannsnavn!".

Blant mine bestemødre og grandtanter finner man både Helga, Petra, Olga og Gunda, navn som for meg kun forbindes som navn på gamle damer. Men rart i grunnen at ingen av disse navnene har fått sin renessanse nå som det har vært veldig populært med jentenavn som slutter på -a.

''Helga, Petra, Olga og Gunda, navn som for meg kun forbindes som navn på gamle damer. Men rart i grunnen at ingen av disse navnene har fått sin renessanse nå som det har vært veldig populært med jentenavn som slutter på -a.''

Vi hadde ei Gunda på ungdomsskolen, først på 80-tallet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Spenol(1)

12

• Lillemus

9

• Rhea Silvia

6

Nei, her har navnene til barna mine "kommet" til meg lenge før de ble født.

Jeg kjenner ingen som heter det samme som dem, og det ene er ganske uvanlig her i Norge.

Tenkte du også på at etternavn(ene) skulle matche fornavn, eller var det ikke det så viktig? Ville du gitt dem de samme navnene hvis de allerede hadde etternavn som var vanskelig å uttale/stave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du også på at etternavn(ene) skulle matche fornavn, eller var det ikke det så viktig? Ville du gitt dem de samme navnene hvis de allerede hadde etternavn som var vanskelig å uttale/stave?

Vi smakte på en del navnekombinasjoner og ville at alle navnene skulle klinge bra sammen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller de navnene som var populære for min generasjon: Hilde, Bente, Mette - ikke mange som heter det i barnehagene rundt omkring nå.

Ja, det kan være lurt å velge et navn som var populært i den generasjonen foreldrene tilhører (forutsatt at man ikke får barna ekstremt sent eller tidlig - poenget er at man skal ta populære navn fra den gruppa som er mest produktiv). De navnene tror foreldregenerasjonen at "alle "heter - og slike navn vil ingen ha, dermed blir det nesten ingen småbarn som heter det.

Sønnen min har et typisk 70-tallsnavn, og det var 70-tallsgenerasjonen som var mest produktiv da han ble født (i 99). Han deler navnet med ca. 20 i samme kull totalt i landet. Men duverden så mange som sier "det heter pappa (eller onkel) også...." Fedrene han møter, heter jo Geir, Dag, Jan, Steinar osv., mens kompisene heter Markus, Sander, Andreas og Jonas.

Den eldste har også et 70-tallsnavn, men det har aldri vært like høyt på lista som brorens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei navnet på førstemann kom før jeg visste hvem faren var, og vi snakket om det etter å ha vært sammen en stund. Hun ble ikke født før vi hadde vært sammen i mange år.

Navnet til nr 2 kom like etter at vi ble sammen, for så å bli litt glemt. Det kom ikke tilbake før det ble klart at vi kunne få flere.

Det kom et tredje navn når jeg lå på sykehuset med nr 2, så det blir jo spennende å se om det i det hele tatt blir noen nr 3. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei navnet på førstemann kom før jeg visste hvem faren var, og vi snakket om det etter å ha vært sammen en stund. Hun ble ikke født før vi hadde vært sammen i mange år.

Navnet til nr 2 kom like etter at vi ble sammen, for så å bli litt glemt. Det kom ikke tilbake før det ble klart at vi kunne få flere.

Det kom et tredje navn når jeg lå på sykehuset med nr 2, så det blir jo spennende å se om det i det hele tatt blir noen nr 3. ;)

Ja jeg ville uansett gitt dem de samme navnene. Det var på en måte bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Nei navnet på førstemann kom før jeg visste hvem faren var, og vi snakket om det etter å ha vært sammen en stund. Hun ble ikke født før vi hadde vært sammen i mange år.''

Dette hørtes ut til å være innhold til en hel roman! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Astrid, Ingrid, Sigrid, Gaute... ''

Jeg vet vel om et par Astrid'er i min generasjon, mens i min mors generasjon er det et av de aller mest populære navnene.

Men Ingrid og Sigrid og Gaute er det da flere som heter i vår generasjon også?

Ingrid er jo et poppisnavn, og jeg kjenner både små Astrider og Elin som nemt under her.

Og Anne går visst aldri av moten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei navnet på førstemann kom før jeg visste hvem faren var, og vi snakket om det etter å ha vært sammen en stund. Hun ble ikke født før vi hadde vært sammen i mange år.''

Hehe det er egentlig enda mer spesielt enn dette også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være lurt å velge et navn som var populært i den generasjonen foreldrene tilhører (forutsatt at man ikke får barna ekstremt sent eller tidlig - poenget er at man skal ta populære navn fra den gruppa som er mest produktiv). De navnene tror foreldregenerasjonen at "alle "heter - og slike navn vil ingen ha, dermed blir det nesten ingen småbarn som heter det.

Sønnen min har et typisk 70-tallsnavn, og det var 70-tallsgenerasjonen som var mest produktiv da han ble født (i 99). Han deler navnet med ca. 20 i samme kull totalt i landet. Men duverden så mange som sier "det heter pappa (eller onkel) også...." Fedrene han møter, heter jo Geir, Dag, Jan, Steinar osv., mens kompisene heter Markus, Sander, Andreas og Jonas.

Den eldste har også et 70-tallsnavn, men det har aldri vært like høyt på lista som brorens.

''Ja, det kan være lurt å velge et navn som var populært i den generasjonen foreldrene tilhører (forutsatt at man ikke får barna ekstremt sent eller tidlig - poenget er at man skal ta populære navn fra den gruppa som er mest produktiv). De navnene tror foreldregenerasjonen at "alle "heter - og slike navn vil ingen ha, dermed blir det nesten ingen småbarn som heter det.''

Ja, for selv om det er mange bærere av navnet totalt sett i landet, alle aldre sett under ett, må jo poenget være å unngå å bli Emma 1, Emma 2 og Emma 3.

For å ta jentenavn: I følge ssb er dette de ti vanligste kvinnenavnene i Norge totalt sett:

Anne Inger Kari Marit Liv Ingrid Eva Berit Astrid Bjørg

Mens Emma kommer på først på 74 plass;-) Hvilket hjelper Emma 3 fint lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, det kan være lurt å velge et navn som var populært i den generasjonen foreldrene tilhører (forutsatt at man ikke får barna ekstremt sent eller tidlig - poenget er at man skal ta populære navn fra den gruppa som er mest produktiv). De navnene tror foreldregenerasjonen at "alle "heter - og slike navn vil ingen ha, dermed blir det nesten ingen småbarn som heter det.''

Ja, for selv om det er mange bærere av navnet totalt sett i landet, alle aldre sett under ett, må jo poenget være å unngå å bli Emma 1, Emma 2 og Emma 3.

For å ta jentenavn: I følge ssb er dette de ti vanligste kvinnenavnene i Norge totalt sett:

Anne Inger Kari Marit Liv Ingrid Eva Berit Astrid Bjørg

Mens Emma kommer på først på 74 plass;-) Hvilket hjelper Emma 3 fint lite.

Det den lista først og fremst viser, er jo at de store kullene etter krigen fremdeles stort sett er i live. Det er typiske navn fra perioden 45 - 65. Noe som er litt pussig, er at Inger er helt borte, mens Ingrid har holdt seg høyt oppe på listene.

Jeg har en inngiftet tante Emma, hun er 95. Hun har alltid vært en "gammel tante" i mine øyne - hun prestefrua jeg har skrevet om her før. Hun passer perfekt til å hete Emma. Da datteren min begynte å snakke om at det var et veldig fint navn sånn rundt år 2000, trodde jeg hun var blitt helt sprø :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det den lista først og fremst viser, er jo at de store kullene etter krigen fremdeles stort sett er i live. Det er typiske navn fra perioden 45 - 65. Noe som er litt pussig, er at Inger er helt borte, mens Ingrid har holdt seg høyt oppe på listene.

Jeg har en inngiftet tante Emma, hun er 95. Hun har alltid vært en "gammel tante" i mine øyne - hun prestefrua jeg har skrevet om her før. Hun passer perfekt til å hete Emma. Da datteren min begynte å snakke om at det var et veldig fint navn sånn rundt år 2000, trodde jeg hun var blitt helt sprø :-)

Og ikke bare var det store kull, men "før i tiden" var det en større prosentandel som fikk de populære navnene da.

Emma bæres kun av 1,5% av jentebabyene som ble født i 2010. Jeg mener å ha lest at så mange som 3-5 prosent av barna fikk navn som Bjørg og Inger for 60-70 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte dere også på at etternavnet skulle passe til fornavnene? At det ikke skulle være for mye å stave?

Mine foreldre ville opprinnelig gi meg et navn som var litt mere uvanlig, men siden vi har et vanskelig etternavn, som ingen klarer å stave riktig ved første forsøke så gikk de for en mere vanlig variant.

Det der gjelder mine unger også. De har farens etternavn, som er sjeldent, men ikke direkte rart. De fleste har imidlertid ikke hørt det før, så det må ofte staves for sikkerhets skyld.

Derfor har begge barna bare ett fornavn som er kort og enkelt og uten stavevarianter, og ikke noe mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke bare var det store kull, men "før i tiden" var det en større prosentandel som fikk de populære navnene da.

Emma bæres kun av 1,5% av jentebabyene som ble født i 2010. Jeg mener å ha lest at så mange som 3-5 prosent av barna fikk navn som Bjørg og Inger for 60-70 år siden.

Verden var jo atskillig mindre, så det var nok færre navn som var aktuelle totalt sett. Jeanette og Isabel var nok forbeholdt dem med utlendinger i familien, for å si det sånn.

Jeg tror det er Johan Borgen som har skrevet noe som likner på følgende: "Da lillesøster ble født, ba vi pent om at hun måtte få slippe å hete Turid, for da ble det i hvert fall én til som ikke het det. Men mor og far sa at hun måtte nok hete Turid. De fleste må jo det, så vi måtte gi oss."

Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden var jo atskillig mindre, så det var nok færre navn som var aktuelle totalt sett. Jeanette og Isabel var nok forbeholdt dem med utlendinger i familien, for å si det sånn.

Jeg tror det er Johan Borgen som har skrevet noe som likner på følgende: "Da lillesøster ble født, ba vi pent om at hun måtte få slippe å hete Turid, for da ble det i hvert fall én til som ikke het det. Men mor og far sa at hun måtte nok hete Turid. De fleste må jo det, så vi måtte gi oss."

Natta!

*he he* herlig!

God natt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en som tenker det samme som meg! ;)

:-)

Men jeg må nok innrømme at jeg først og fremst tenker på evangelisten. Men jeg "tog'an" når net var snakk om hestenavn, da.

Min bestefar hadde en hest som het Borka, og det heter jo erkerivalen til Ronja Røverdatters far. Bare en litt fjern Lindgren-og-mannsnavn-og-hestenavn-kobling jeg fikk lyst til å nevne...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta!

Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...