Gjest missty Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Man lærer så lenge man lever. Jeg har faktisk hele tiden innbilt meg at eggledere er som et rør fra eggstokk og ned til livmora, og at de er festet til disse. Men er det da slik at eggstokken er festet i livmor , men "henger løs" i den andre enden? Blir de da mer som "fangarmer" å regne i forhold til egg som fanges opp? Da kan jeg forstå at egg fra den ene eggstokken kan fanges opp av eggleder på den andre siden. Men er dette noe som skjer i realiteten, eller er det bare i teorien (som min gynekolog så forsiktig formulerte seg)? Dette vil jo i så fall utgjøre en liten forskjell for meg. Jeg trodde at med den ene egglederen tett så var det muligheter bare annenhver måned. Har i tillegg fått fjernet litt av den ene eggstokken når en cyste ble fjernet for noen måneder siden. Har dette noe å si for produksjon av egg, eller foregår denne produksjonen like bra om ikke eggstokkene er 100%? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35972-skj%C3%B8nte-ikke-helt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Hvis du ser på tegningen, så er livmoren det du ser i midten med eggledere ut fra begge hjørner som rør med fangarmer ytterst. Eggstokkene sitter på siden av bukveggen og har ingen direkte forbindelse til eggleder. Eggleder fanger opp egget som faller ut av eggstokken og suges opp av fangarmene, og gjennom eggleder føres det inn til livmoren, blir evt befruktet på veien inn. Man vet at kvinner som f.eks mangler ve eggstokk og høyre eggleder kan bli gravide. Det må bety art f.eks. ve eggleder kan fange opp egg fra venstre eggleder. Så det er ikke bare teoretisk mulighet, men reel. Det er mye å gå på så eggstokken har nok av egge selv om litt av den er fjernet. Er det nå klart? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35972-skj%C3%B8nte-ikke-helt/#findComment-138069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.