Gå til innhold

Førsteklassing som kjeder seg


Gjest tilpasset opplæring

Anbefalte innlegg

Gjest tilpasset opplæring

Førsteklassingen min synes fagene på skolen blir for kjedelige. Det blir alt for enkelt for ham. Han lærte å lese i fjor vår. Lekser har han aldri for det har blitt unnagjort på skolen. Alt blir gjort i full fart. Han kunne n ok skrevet finere men det er ikke noe morsomt. Han forstår alt han skal gjøre, han skriver fra rikitg vei.

Bør vi kreve vanskeligere oppgaver for ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt blir gjort i full fart skriver du, mener du at han slurver, eller at han gjør det fort rett og slett fordi det er lett?

Vi har tre ulike lese- og skrivelekser der vi foreldre sammen med ungen selv skal velge vanskelighetsgrad. Kan dere gi tilbakemelding til lærer om at han trenger litt mer utfordring? Det er meningen at elevene skal få undervisning/trening tilpasset sitt nivå, og det innebærer ikke bare å gjøre det enklere for de svakeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt en prat med læreren. Det er viktig å ta vare på motivasjonen hans.

Jeg ville nok oppmuntret til å arbeide litt med skriftformingen, slik at håndskriften blir ok.

Samtidig ville jeg bedt om litt mer krevende oppgaver til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig nivå på barn når de begynner på skolen/ og under hele skolegangen og det skal gis tilpassede oppgaver til alle. Barn har en tendens til å si at ting er kjedelig hvis de synes noe er kjedelig eller hvis de synes noe er vanskelig eller hvis de vil ha oppmerksomhet. Mange foreldre tror nok ofte at lekser eller oppgaver barn får på skolen er for lett hvis barna sier det er kjedelig. Det kan det selvfølgelig også være men det kan jo være andre grunner til at barnet ditt sier det er kjedelig og? Kanskje en måte å få oppmerksomhet på? eller at det er for vanskelig så derfor bruker han kort tid på skrivingen? Det er jo lettere å skrive "slurvete" enn å skrive "riktig" og forståelig! Jeg ville latt han bruke tid på å trene på skriving fordi det er viktig å skrive fint og fordi dt er viktig å etablere gode leksevaner tidlig. La han sitte så og så lenge hver dag med skriving og lesing. Dette for å vise han at for å lære og gjøre ting bedre må det øvelse til. Det blir vanskeligere oppover i trinnene og da er det fint å ha gode arbeidsvaner. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere aller først kan spørre om det virkelig skal være sånn at de alltid får starte med leksene på skolen, slik at de raskeste aldri får noen hjemmeoppgaver. Det er ikke spesielt lurt med tanke på årene som kommer, at han venner seg til å aldri ha lekser.

Hvis dette ikke fører til noen forandring, kan du ta saken opp igjen på neste foreldremøte eller utviklingssamtale - spør da om de etter hvert vil få graderte lekseplaner, slik at de som mestrer det enkleste kan få noe som er litt vanskeligere og / eller mer tidkrevende. Det er vanlig i skolen idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår yngste på 1. trinn får vanskeligere oppgaver. De er tre- fire stykker i klassen som har vanskeligere oppgaver med skriving, lesing osv. + ekstralekse der de ikke bare skal finne bokstaver i en tekst og tegne ferdig en tegning, men også skal skrive litt om hva de ser på tegningen/ hva de gjorde på utedagen osv. veldig fornøyd med "tilpasset opplæring" på vår barneskole.

Regner med at det tilsvarende er to- tre i klassen som har enklere oppgaver enn majoriteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått mange gode råd her, men jeg vil oppfordre deg til å ta tak i dette med en gang og ikke vente på neste kontaktsamtale (desom de ikke er rett rundt hjørnet). Jr hadde det som din, men gikk på en barneskole som ikke var gode på tilpasset undervisning, og ble bare satt til å gjøre mer av det samme når han var ferdig. Han ble ekspert på å somle i første del av timene og _akkurat_ rekke å bli ferdig i siste halvdel (for å slippe lekser), noe som først og fremst var et problem for dem som satt nær i første halvdel av timen og hadde behov for å bruke tiden.

På ungdomsskolen har elever som er moden for økt vanskelighetsgrad fått god oppfølging, og resultatet er at han har gjort unna 1.klassematte for videregående allerede nå på 10.trinn. Svært ulike resultater på to ulike praksiser på en og samme gutt altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hos oss

Han bør kunne bruke litt tid på å få det pent selv om oppgaven er lett. Så det synes jeg dere kan jobbe med sammen med ham.

Men jeg ville snakket med læreren og hørt om det er mulig å få flere valg på lekseplanen, at de kan velge oppgaver på forskjellige nivåer.

Og oppgavene som er lekser, bør være lekser for alle, og ikke være mulig å gjøre i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg synes både at dere bør be om at han får større utfordringer _og_ at dere kan kreve at han også må finne seg i at noen oppgaver er litt kjedelige, men likevel skal gjøres skikkelig.

Jeg har aldri helt forstått hvorfor barn som ligger litt foran de andre skal slippe å skrive pent for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tilpasset opplæring

Jeg synes både at dere bør be om at han får større utfordringer _og_ at dere kan kreve at han også må finne seg i at noen oppgaver er litt kjedelige, men likevel skal gjøres skikkelig.

Jeg har aldri helt forstått hvorfor barn som ligger litt foran de andre skal slippe å skrive pent for eksempel.

Jeg tenker qat det viktigste med skriving er at de ikke speilvender og at de begynner bokstaven fra riktig sted. Feks skal mange bokstaver starte oppe. Dette er viktig for å få til løkkeskrift. Alt dette greier han uten noe problemer. Jeg ser at han kunne skrevet litt penere. Men begynner en å viske ut og pirke for mye så kan jo motet fort falle og skriving kan da bli noe negativt. Derfor vil jeg ikke pirke så mye borti skriften hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg tenker qat det viktigste med skriving er at de ikke speilvender og at de begynner bokstaven fra riktig sted. Feks skal mange bokstaver starte oppe. Dette er viktig for å få til løkkeskrift. Alt dette greier han uten noe problemer. Jeg ser at han kunne skrevet litt penere. Men begynner en å viske ut og pirke for mye så kan jo motet fort falle og skriving kan da bli noe negativt. Derfor vil jeg ikke pirke så mye borti skriften hans.

Men dette burde jo være likt for alle? Min andreklassing er veldig flink faglig, og har fått utfordringer til sitt nivå. Likevel krever læreren at h*n også må gjøre de kjedelige oppgavene som for eksempel å skrive pent, akkurat som de andre må.

Jeg tror vi gjør ungene en bjørnetjeneste ved ikke å stille krav til en del slike ting. Visst er det kjedelig å drive med skjønnskrift, men det er da ikke noe morsommere for de andre. Og de må jo gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker qat det viktigste med skriving er at de ikke speilvender og at de begynner bokstaven fra riktig sted. Feks skal mange bokstaver starte oppe. Dette er viktig for å få til løkkeskrift. Alt dette greier han uten noe problemer. Jeg ser at han kunne skrevet litt penere. Men begynner en å viske ut og pirke for mye så kan jo motet fort falle og skriving kan da bli noe negativt. Derfor vil jeg ikke pirke så mye borti skriften hans.

Jeg tenker at siden han klarer seg så godt på alle andre områder så hadde han tålt fint å "bli pirket i" for å skrive penere.

Det kan til og med være at han hadde hatt godt av det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tilpasset opplæring

Men dette burde jo være likt for alle? Min andreklassing er veldig flink faglig, og har fått utfordringer til sitt nivå. Likevel krever læreren at h*n også må gjøre de kjedelige oppgavene som for eksempel å skrive pent, akkurat som de andre må.

Jeg tror vi gjør ungene en bjørnetjeneste ved ikke å stille krav til en del slike ting. Visst er det kjedelig å drive med skjønnskrift, men det er da ikke noe morsommere for de andre. Og de må jo gjøre det.

Jeg synes ikke det er så viktig med så pen håndskkkkkrift så lenge de gjør det rett teknisk. i dag skrives omtrent alt på data. jeg vet om en lærer som gav foreldrene streng beskjed om at de ikke fikk lov til å viske ut det de minste barna skrev. Grunnen var at skriving da fort kunne føles negativt, noe som igjen kan føre til at de bruker skriften mindre. Min skriver ofte fordi han har lyst, som f.eks handleliste, brev og annet. Han leser også mye på egenhånd.

Skal vi få faglig sterke barn fremover som samfunnet vil ha behov for i fremtiden, er det viktig at de får litt utfordrende oppgaver og samtidig ikke gjøre faget til noe kjedelig eller noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...