Gå til innhold

ømme bryst/overgangsalder

Anbefalte innlegg

Gjest dinkitoys

Hei! Er en kvinne på 53 år, har fortsatt menstruasjon, litt uregelmessig, har hormospiral. Kan i perioder før menstruasjonen være plaget med ømhet i brystene, er ofte mer øm i det ene, dette er litt større enn det andre noe det alltid har vært. Går til mammografi en gang i året, var sist i juni 2010. Kan jeg så meg til ro med at dette er normalt, kjenner ikke noe galt og smertene forsvinner etter menstruasjonen, eller bør det undersøkes før det har gått et år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359992-%C3%B8mme-brystovergangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ømme bryster før menstruasjon er ikke tegn på brystkreft, men tegn på aktive hormoner. Etter eggløsning vil kombinasjon av progesteron og stimulere brystets kjertler, og det gir ømhet. Hos noen få kan hormonspiralen gi samme symptom. At det ene bryst kjennes litt større ut, kan skyldes cyster. Det vil kunne ses på røntgen, og det er helt godartet. Er det spesiell grunn til at du får utført mammografi hvert år? Rutinen er hvert annet år. Vennlig hilsen Mette H Moen

Ømme bryster før menstruasjon er ikke tegn på brystkreft, men tegn på aktive hormoner. Etter eggløsning vil kombinasjon av progesteron og stimulere brystets kjertler, og det gir ømhet. Hos noen få kan hormonspiralen gi samme symptom. At det ene bryst kjennes litt større ut, kan skyldes cyster. Det vil kunne ses på røntgen, og det er helt godartet. Er det spesiell grunn til at du får utført mammografi hvert år? Rutinen er hvert annet år. Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg har valgt å gå en en gang i året for å berolige meg selv, mammografi i seg selv er kanskje ikke bra så dette er kanskje dumt!?

Gjest dinkitoys

Hei, jeg har gått årlig til mammografi i flere år, min tante (på farssiden) døde tidlig av cancer mamma slik at jeg følte dette som betryggende. Det er kanskje unødvendig gå så ofte?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...