Gå til innhold

Uteblitt menstrasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Bekymret.

Hei. Jeg er 31 år og har gått på p-piller siden jeg var 17 år. Menstasjonen har alltid vart kun 2-3 dager, og aldri vært spesielt kraftig heller. Men i løpet av det siste året har jeg opplevd at den har blitt mer og mer borte. Og nå de siste månedene helt borte. (jeg har ikke slanket meg, eller endret noe i livet som skulle tilsi at den skulle bli borte...Og føler meg også ellers frisk) Bør jeg slutte på p-piller for å se om jeg da får menstrasjonen tilbake? Bør man unngå å gå på p-piller over så mange år i strekk? Kan både det at menstrasjonen nå er borte, og det at jeg har gått i mange år på p-piller, virke inn på muligheter for å bli gravid senere i livet? Jeg har vært hos gynekolog og tatt jevnlige celledelings-prøver, den siste for ca 1,5 år siden. Og det har aldri vært noe unormalt ved disse. Bør jeg bestille ny time for hos gynekolog?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360000-uteblitt-menstrasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hos 5-10% av de som bruker p-pille stopper blødningene, eller det blir bare helt svak blødning. Det er en effekt av det enes av hormonet i pillene (gestagen). Hos de som bruker hormonprevensjon med ren gestagen (som p-sprøyte eller p-stav) er det mer vanlig at menstruasjonen blir borte. Det er bare en fordel at menstruasjonen blir borte, de beskytter for eksempel mot kreft i livmor og den godartede tilstanden endometriose. Det at du ikke har hatt menstruasjon, vil ikke påvirke dine muligheter for å bli gravid, men det kan jo være andre forhold som kan ha tilkommet i årene du har brukt p-pille uten at det oppdages fordi du bruker p-pille (som ’overstyrer’ din egen hormonproduksjon). Jeg vil derfor anbefale at du stopper med pillen i god tid før du ønsker å bli gravid, så du får sett hvordan din menstruasjonssyklus fungerer.

Du behøver ikke ny konsultasjon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360000-uteblitt-menstrasjon/#findComment-3110518
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...