Gjest AfrikaMamma Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hei Jeg og familien er norske men har i flere år bodd i Afrika og har måttet benytte lokale helsetilbud når barna våre har vært syke. Nå er vi hjemme i Norge på grunn av fare for borgerkrig i det landet vi egentlig bor i. Det som plager meg er tanken på om hvorvidt jeg burde teste barna mine for hiv /aids. Ved en anledning var minstemann på 1 år på klinikken og da de tok den regelmessige sjekken med vekt og lengde tok de også feberen. De brukte ikke plastrekk på febermålet, men vasket over det raskt med noe som måtte være sprit/eller desinfeksjon. I ettertid har det plaget meg med tanke på smittefare, kan man få aids på denne måten eller andre sykdommer? Eller er det bare jeg som bekymrer meg uten grunn? Barnepiken vi hadde viste seg å ha aids, og etter dette fikk jeg nok litt skrekken. Ved en anledning har eldstegutten min på 3 også spist fra samme matfat/gryta som henne. Vanligvis sier man at aids ikke smitter via bestikk og kopper? Syns du at jeg kan legge fra meg disse bekymringene som grunnløse eller burde vi ta en blodprøve på de nå som vi har kommet hjem til Norge? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360055-hiv-og-smittefare/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hei, Det er ganske riktig oppfattet at HIV smitter ikke så lett som mange andre virus. Faren for smitteoverføring ar mikroskopisk med slike kontakter som du beskriver: bruk a felles bestikk, kopper, etc. Heller ikke bruk av termometer med ganske minimal desinfeksjon representerer noe smittefare av betydning. På den andre siden, det er kanskje ikke 100% beroligende å få en slik råd fra en ukjent lege som uttaler seg ganske generelt. Jeg kan godt forstå om du ikke blir kvitt helt dine ubehagelige tanker. Jeg anbefaler derfor at du skaffer deg hådfast bevis for at dine barn ikke er smittet. Få tatt en blodprøve og få den undersøkt på HIV antistoffer. Sjansene er minimale for positiv funn, men da kan du i alle fall slappe av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360055-hiv-og-smittefare/#findComment-3111023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.