Gå til innhold

Hvem utfører panneløft med offentlig avtale.

Anbefalte innlegg

Gjest Sammensunket40

Hei.

Jeg har veldig nedsunkne øyenbryn, og i tillegg pådratt meg en skade på hver side, og har derfor redusert syn.

Var derfor først hos øyelege, som sendte meg videre til øyeavdelingen på Ullevål. Etter 51 uker venting kom jeg da inn til øyelegen der. Han KUNNE kutte bort huden over øyenbrynene og sy de på lenger opp (?) (Han advarte at da ville jeg so se ut som en Ivo Caprinofigur) Og anbefalte derfor panneløft i stedet (Endoskopisk sådann, med kikkehull)

Dette må i såfall utføres av plastikk kirurg, så han sendte henvisning til plastisk kirurgisk avdeling på Ullevål.

Jeg snakket med den avdelingen i dag, og de har godkjent henvisningen fra øyelege da det er av medisinsk grunn jeg trenger hjelp til dette og ikke av rent kosmetiske grunner.

Derimot er det jo ingen "livsnødvendig" operasjon, og derfor ikke den som blir først prioritert. De kunne fortelle at først måtte jeg regne med kanskje 2 år før jeg kom inn til konsultasjon og deretter 3-5 år!!! å vente på operasjon, da de prioriterer kreftrammede med rekonstruksjonsbehov.

Jeg har jo forståelse med dette, men herre gud..Må jeg vente kanskje 7 år!!!

Jeg spurte om hvem andre som kunne utføre dette, men det hadde de ingen oversikt over. De henviste til fritt sykehusvalg, men der har de ingen oversikt over diagnosen "panneløft" og kunne heller ikke hjelpe meg. De har derimot oversikt over øyenbrynsløft, som da er operasjonsmåten som øyenlegen frarådet.

Er det noen som vet om sykehus som utfører dette med kortere ventetid?

Evt private med avtale fra med det oppentlige som utfører panneløft?

Hadde satt stoooor pris på hjelp fra Dere.

Fortsetter under...

Nei men du store min? Min far har korrigert for tunge øyelokk, og han ventet vel én måned på konsultasjon og det samme på operasjon? Dette var i Midt-Norge. Tror du skal ta kontakt med fastlegen din igjen jeg. Dersom du er godkjent for offentlig behandling skal du bare henvises videre nå.

Gjest Sammensunket40

Nei men du store min? Min far har korrigert for tunge øyelokk, og han ventet vel én måned på konsultasjon og det samme på operasjon? Dette var i Midt-Norge. Tror du skal ta kontakt med fastlegen din igjen jeg. Dersom du er godkjent for offentlig behandling skal du bare henvises videre nå.

Skulle sikkert ha operert øyelokkene også, men det er ikke saken her. Det er panneløft for å løfte øyenbrynene som har seget ned og som da hemmer synet, spesiellt sidesynet.

Ang lavthengende øyelokk, så står det ventetider på fritt sykehusvalg, men IKKE panneløft (øyenbrynsløft)

Skulle sikkert ha operert øyelokkene også, men det er ikke saken her. Det er panneløft for å løfte øyenbrynene som har seget ned og som da hemmer synet, spesiellt sidesynet.

Ang lavthengende øyelokk, så står det ventetider på fritt sykehusvalg, men IKKE panneløft (øyenbrynsløft)

Jeg mente ikke at du heller burde tatt samme operasjon som min far altså ;-), men at det må være snakk om helt andre ventetider enn du er forespeilet. Jeg kan aldri tenke meg at du skal vente i sju år (!) når det er vedtatt at du har rett på offentlig behandling. Igjen: Ta kontakt med din fastlege.

Kontakt de sykehusene som står oppført under plastisk kirurgi på fritt sykehusvalg, forklar situasjonen din og forhør deg der.

Vet hvertfall at Aleris har offentlig dekning. Ingen vits å gå omveier om man kan ta direkte kontakt.

Håper du lykkes, helt uakseptabelt å måtte vente så lenge!

Gjest Sammensunket40

Jeg mente ikke at du heller burde tatt samme operasjon som min far altså ;-), men at det må være snakk om helt andre ventetider enn du er forespeilet. Jeg kan aldri tenke meg at du skal vente i sju år (!) når det er vedtatt at du har rett på offentlig behandling. Igjen: Ta kontakt med din fastlege.

Ja, det hørtes jo helt sprøtt ut..og hun jeg snakket med var faktisk hun som satt på henvisningskontoret på plastikk-kirurgi og som hadde sendt meg brev i posten.

Jeg skal snakke både med fastlegen og med øyelegen på Ullevål (som sendte henvisningen til plastikk kirurgisk avdeling, gjøre han oppmerksom på hva jeg har blitt orientert om av henvisningskonsulenten om de utrolige ventetidene, da dette vel ikke er helt i tråd med hva han mener er forsvarlig)

Det er jo slik at spesialister vet ganske så lite om ventetider, selv på sine egne tjenester. Når jeg fortalte at jeg hadde ventet 51 uker på å komme til denne øyelegen, så ble han helt paff og ristet på hodet over at det var såå lang ventetid.

Annonse

Gjest Sammensunket40

Kontakt de sykehusene som står oppført under plastisk kirurgi på fritt sykehusvalg, forklar situasjonen din og forhør deg der.

Vet hvertfall at Aleris har offentlig dekning. Ingen vits å gå omveier om man kan ta direkte kontakt.

Ja, skal forsøke å ringe de..men, jeg har sett på hjemmesiden både til Aleris og andre som utfører plastikk kirurgi for det offentlige, og finner ingen med avtale om panneløft (derimot flere med brystreduksjon, mageplastikk osv)

Jeg spurte hun på Ullevål om hvilke offentlige sykehus som gjør den type operasjoner: Svar: Det hadde hun ingen oversikt over. Når jeg spurte om hvike private sykehus med offentlig avtale som utfører denne operasjonen: Det har jeg ikke lov å svare på, da det ansees som markedsføring eller anbefaling av private fremfor andre private (???)

Hehe..nei det skal jo ikke være lett:)) Uffameg!

Gjest Sammensunket40

Har nå ringt til Aleris. De har ikke avtale med det offentlige på den type inngrep. Den hyggelige damen jeg snakket med, visste heller ikke om noen andre private om gjør dette med dekning fra det offentlige dessverre, men jeg skal fortsette å ringe rundt jeg..

..mister litt motet her:(

Har nå ringt til Aleris. De har ikke avtale med det offentlige på den type inngrep. Den hyggelige damen jeg snakket med, visste heller ikke om noen andre private om gjør dette med dekning fra det offentlige dessverre, men jeg skal fortsette å ringe rundt jeg..

Det var synd!

Prøv også Nesodden sykehus- be om å få snakke med dr. Christer Dubrefjord.

Jeg vet ikke om de utfører et slikt inngrep, men vet at de utfører andre typer kosmetisk kirurgi.

Ja, skal forsøke å ringe de..men, jeg har sett på hjemmesiden både til Aleris og andre som utfører plastikk kirurgi for det offentlige, og finner ingen med avtale om panneløft (derimot flere med brystreduksjon, mageplastikk osv)

Jeg spurte hun på Ullevål om hvilke offentlige sykehus som gjør den type operasjoner: Svar: Det hadde hun ingen oversikt over. Når jeg spurte om hvike private sykehus med offentlig avtale som utfører denne operasjonen: Det har jeg ikke lov å svare på, da det ansees som markedsføring eller anbefaling av private fremfor andre private (???)

Hehe..nei det skal jo ikke være lett:)) Uffameg!

Forsøk også de andre sykehusene som står oppført under plastisk kirurgi.

Spør det samme spørsmålet igjen, om de vet noe om hvem som utfører slike inngrep med offentlig dekning.

Det burde være mulig å anke på en slik ventetid.

Ta kontakt med fastlege og henvisende øyelege. Kanskje har de ikke skjønt betydningen med å ha synsfeltet intakt.

Du kan også kontatke:

http://www.helse-vest.no/pasient/Documents/Pasienthj_plakat_nett.pdf

Du får sikkert hjelp selv om du ikke hører inn under Helse Vest.

mvh

Vil dette kunne påvirke din arbeidsevne. I så fall kan du ha en god sak hos NAV mhp å få dekket inngrepet i det private.

Du trenger en lege som er flink til å skrive henvisninger.

mvh

Ja, det hørtes jo helt sprøtt ut..og hun jeg snakket med var faktisk hun som satt på henvisningskontoret på plastikk-kirurgi og som hadde sendt meg brev i posten.

Jeg skal snakke både med fastlegen og med øyelegen på Ullevål (som sendte henvisningen til plastikk kirurgisk avdeling, gjøre han oppmerksom på hva jeg har blitt orientert om av henvisningskonsulenten om de utrolige ventetidene, da dette vel ikke er helt i tråd med hva han mener er forsvarlig)

Det er jo slik at spesialister vet ganske så lite om ventetider, selv på sine egne tjenester. Når jeg fortalte at jeg hadde ventet 51 uker på å komme til denne øyelegen, så ble han helt paff og ristet på hodet over at det var såå lang ventetid.

Det er selvsagt helt tøysete at du skal vente så lenge på et såpass enkelt inngrep.

Det felstlige med måten de registrerer ventetid på er at de ikke regner tiden fra første henvisning fra allmennlege, men tiden fra siste konsultasjon til inngrepet blir gjort.

Altså fastlege henviser. Etter en til to mndr. får du et brev om ventetid for en forundersøkelse. Ventetiden regnes som regel fra når du får brevet. Så kommer du til en forundersøkelse og det blir tatt en avgjørelse om behandling. Du rykker automatisk bakerst i køen uavhengig av hvor lenge du har ventet på å komme så langt.

Ta kontakt med pasientombudet. Der vil du også kunne få hjelp.

Oslo / Østlandet er et ille sted å trenge sykehushjelp etter at de la ned Aker. De fleste andre helseregioner er bedre.

En mulighet til å få operasjonen fortere er å ringe en gang i uken å spørre om de har noen avbestillinger.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...