Gå til innhold

Grumsete "syrlig" urin

Anbefalte innlegg

Gjest Mann, 27 år

Hei, I går opplevde jeg at når jeg tisset, og nesten var ferdig å tisse, så begynte det å komme litt grumsete urin, nesten skummete, eller hvertfall av lysere form som ikke var så gjennomsiktig som vanlig urin. Og når dette kom, så begynte det å svi. Har opplevd dette når jeg var 15-16 år også, men ikke opplevd dette på mange år, og er nå 27 år. Etter at svien roer seg, så sliter jeg med at det føles som om jeg må veldig tisse. Det er helt umulig å legge seg med denne følelsen. Og jeg drikker så vann og må sitte på do i nesten en time, før jeg får tisset litt mer og skylt ut det syrlige som fortsatt ligger igjen i urinrøret. Når jeg etterhvert får nok urin til å tisse ut for å "rense" urinveien, så blir jeg fin igjen. Dagen etter er det ikke noe svie eller noe problem med tissingen. Så jeg tviler på at det er urinveisinfeksjon. Det er ikke urinveien det er noe galt med, det virker som det er at nyren skiller ut en slags syre pluttselig. Både før og etter denne hendelsen har det vært helt fin urin igjen, og ikke noe smerter eller fantom-tissetrang, helt klar eller vanlig gulaktig, som det vanlig varierer. Er dette noe du har hørt om før, som ligner på noe logisk, eller bør jeg dra til legen? Fint om du kommer med noen ideer/teorier, selv om du eventuelt mener jeg bør dra til Legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360104-grumsete-syrlig-urin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skum er i hvert fall ikke noe uvanlig. Hvis jeg var deg hadde jeg prøvd å drikke masse vann, helst 3 liter, og sett om det ble bedre. Det høres ut som uvi altså hvis du har trang og det svir og så er det vel klamydia som gir lignende symptomer tror jeg. Men der er jeg helt blank.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360104-grumsete-syrlig-urin/#findComment-3111521
Del på andre sider

Gjest Mann, 27 År

Skum er i hvert fall ikke noe uvanlig. Hvis jeg var deg hadde jeg prøvd å drikke masse vann, helst 3 liter, og sett om det ble bedre. Det høres ut som uvi altså hvis du har trang og det svir og så er det vel klamydia som gir lignende symptomer tror jeg. Men der er jeg helt blank.

Det er ikke et pågående problem, så får ikke sjekket om noe hjelper ved å drikke 3 liter vann. Det skjedde en gang i går natt for første gang på 12 år. Og er helt fin igjen i dag. Jeg ser for meg at det er noe freak accident som skjer en sjelden gang, at nyra mislikte noe jeg har fått i meg, eller at det er noe galt med nyra. Jeg vet ikke.. Tviler på ting so klamydia. Har hatt akkurat samme opplegget når jeg var 15, og jeg har i mellomtiden sjekket meg for absolutt alt hos legen. Fyllte sikkert 6 reagensrør med blod, og tisset på beger og de fant ingen seksuelt smittbare sykdommer eller lignende.

Det eneste var at nyren min ga fra seg litt mye kreatinin. Og jeg var på ultralyd for å sjekke dette, men da fant de heller ikke no galt. Har lest at kreatinin nivået kan være litt høyt hvis man er overvektig. Ikke at jeg er kjempeovervektig, men jeg veier rundt 90kg og er ca 178 høy.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360104-grumsete-syrlig-urin/#findComment-3111542
Del på andre sider

Det er ikke et pågående problem, så får ikke sjekket om noe hjelper ved å drikke 3 liter vann. Det skjedde en gang i går natt for første gang på 12 år. Og er helt fin igjen i dag. Jeg ser for meg at det er noe freak accident som skjer en sjelden gang, at nyra mislikte noe jeg har fått i meg, eller at det er noe galt med nyra. Jeg vet ikke.. Tviler på ting so klamydia. Har hatt akkurat samme opplegget når jeg var 15, og jeg har i mellomtiden sjekket meg for absolutt alt hos legen. Fyllte sikkert 6 reagensrør med blod, og tisset på beger og de fant ingen seksuelt smittbare sykdommer eller lignende.

Det eneste var at nyren min ga fra seg litt mye kreatinin. Og jeg var på ultralyd for å sjekke dette, men da fant de heller ikke no galt. Har lest at kreatinin nivået kan være litt høyt hvis man er overvektig. Ikke at jeg er kjempeovervektig, men jeg veier rundt 90kg og er ca 178 høy.

Kreatininnivået viser hvordan nyrene fungerer. Jeg måler det stadig vekk men aner ikke normalverdiene fordi mine er normale. Man kan også ta ct med kontrast for å se hvordan nyrene funker. Tror jeg hadde tatt en tur til legen hvis jeg var deg, men det sier jeg antagelig fordi jeg har hatt så mye tull med nyrer og urinveier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360104-grumsete-syrlig-urin/#findComment-3111544
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Sannsynligvis har denne urinen et annet innhold enn vanlig urin og inneholder stoffer som irriterer urinrøret. Skummet kan tyde på høyt innhold av protein, svien kan være en endring av urinen surhetsgrad. Jeg synes du skal ta med en urinprøve til fastlegen neste gang det skjer. Mulige forklaringer kan være at det er resturin som er blitt liggende i blæra og blitt ekstra konsentrert med avfallsstoffer eller at det kommer sekret fra prostatakjertelen som sitter like ved utløpet av blæra. Det å drikke mye er uansett aldri feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360104-grumsete-syrlig-urin/#findComment-3112317
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...