Gjest so_sad_:( Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Nå må jeg virke desperat, dette er tredje forumet denne posten kommer inn. Men når jeg leste om dette forumet må dette være den rette plassen å legge inn dette innlegget: *sukker* Denne meldingen må man sette seg godt inn i, for å forstå. Og vær seriøse, takk Vi er en familie på 4, søstra mi(12), far og mor, og meg da(17). Og er short med penger til tider, men en ting min far og jeg laget en avtale på var at hvis jeg ikke røyka frem til jeg var 18 år skulle han gi meg enten 1.sydentur 2.bil-lappen (naturligvis valgte jeg denne) Mamma sa at hun ikke ville være innblandet i denne avtalen. Og da jeg blei 16 flyttet min far ut, og han hadde veldig lite med penger. Mamma sier hun har lite med penger hun også, men at hun ikke klager som pappa gjør. Men hun har jo nettopp begynnt på en skole til 11 000 kr, og jeg har vansker med å tro henne. Mamma fikk forsørger ansvaret og søstra mi og jeg ser han hver Onsdag og annenhver helg(og litt ellers). Jeg begynnte å lure på om min far kom til å klare å betale noen kjøretimer i det heletatt. Han måtte selge den bilen han hadde, og han kjøpte en godt kjørt Ford Sierra for 5000 kr(gått ca. 300 000 km). Pappa byttet jobb og fikk seg firmabil, og ville endre avtalen jeg og han hadde laget. Han ville gi meg bilen istedet for bil-lappen, jeg skjønte at han ikke hadde nok penger til å bruke på kjøretimer, synes litt synd på ham og takket ja til tilbudet. Men så dukker problemene opp, mamma som nå har forsørger ansvaret føler at hun er plutselig involvert i denne avtalen. For nå som jeg ikke har muligheten for å få bil-lappen av min far, så må hun plutselig betale den! (Dette var jo ikke i mine tanker i det hele tatt når jeg akksepterte bilen). Pappa sier jo det at mamma har forsørger ansvaret og skal derfor betale alt som jeg trenger(og jeg trenger jo lappen). Mamma sier det er råttent gjort å dytte hele greia over på henne. Så begynte jeg å tenke litt.. hva om avtalen hadde vært 1.sydentur 2. bil? Da måtte vi jo ha delt denne utgiften, sier mamma. Hmm.. da hadde jeg jo fått bilen og deler av bil-lappen av pappa, og siste del av bil-lappen av mamma. Har pappa laget denne avtalen for å slippe unna endel av utgiftene? Pappa er en ganske rettferdig mann, det VEIT jeg, helt sikkert. Men så ser jeg litt mer på det, og jeg har fått en bil av pappa, men ingenting av mamma. Når jeg og pappa lagde avtalen, blei mamma automatisk fraskrevet hele denne utgiften/problemet? Men det er det at hvis jeg nå går til pappa, og spør om dette, så får jeg et ganske godt svar av han. Så er jeg plutselig "imot" mamma. Snakker jeg igjen med mamma, blir jeg litt "imot" pappa. Dette er et forferdelig problem. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har jo endel penger selv, men det blir bare noen få kjøretimer, deretter et stort spørsmålstegn. Jeg er veldig takknemmlig for alle meninger og tips i denne saken. Hjelp meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36012-familieproblemer-hjelp-legej%C3%A6vli-lang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
neaX Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 For å være helt ærlig, om du har akseptert en bil framfor lappen, så er jo avtalen egentlig oppfylt da. Du er jo uansett heldigere enn svært mange andre, som aldri har fått verken bil eller lappen av foreldrene sine, og som heller aldri kommer til å få det. Det var din far som lagde avtalen i utgangspunktet, og at du skal trekke inn din mor fordi hun har forsørgeransvaret og derfor "skal betale alt du trenger" er barnslig. Jeg skjønner at sånne problemer kan oppstå når foreldre er skilt, og at du ikke skal bli skadelidende for det, men faktum er at lappen neppe går under "alt du trenger"... her er det snakk om hus, mat, klær og sånne ting, og at du skal dømme din mor for at hun har nok penger bare fordi hun har begynt på et kurs som koster 11 000. Kanskje hun har valgt å prioritere noe hun har lyst til å gjøre, og at hun har spart en stund for å få råd til det... Hvis du virkelig MÅ ha lappen, så klarer du å skaffe den selv. Bruk pengene du har, og skaff deg en ekstrajobb slik at du får råd til resten. De aller fleste av oss må gjøre sånne ting for å få råd til det vi har lyst til, og de aller fleste jeg kjenner har hatt ekstrajobber fra de var rundt 16 år. Foreldre kan ikke alltid betale ALT barna ønsker seg, selv om man faktisk får alt det man MÅ ha. I dag jobber jeg og bor for meg selv, og jeg ser faktisk hvor dyrt alle ting er. Som enslig hadde jeg aldri klart å forsørge meg selv og barn i tillegg, og selv om mer voksne og etablerte har det litt enklere, så skjønner jeg godt at foreldrene dine har hatt dårlig råd etter at de ble skilt. Ingen av dem ønsker å skuffe deg, og det er kanskje derfor dette har blitt et problem, men du er snart 18 år, og det er kanskje på tide at du tar ansvar selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36012-familieproblemer-hjelp-legej%C3%A6vli-lang/#findComment-138033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Hei! Det høres ikke greit ut for deg, hverken med bil/pengeavtalen eller i forholdet til foreldrene dine. Pengene/gaven-avtalen du lister opp, er det vanskelig å gi råd om. Men jeg oppfordrer deg til å gi dine foreldre en tilbakemelding! Kan du fortelle til dem at du føler det vanskelig å skulle holde med den ene mot den andre. Si at du føler at du kommer i en ekkel klemme mellom dem. Du er jo glad i dem begge og kan ikke ordne opp i deres voksne forhold. Kanskje ved å høre på dette fra deg, kan føre dem til forhandlingsbordet. Ikke for å bli kjærester igjen, men for å bli samarbeidende foreldre, til beste for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36012-familieproblemer-hjelp-legej%C3%A6vli-lang/#findComment-138059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 2. oktober 2001 Del Skrevet 2. oktober 2001 Dette er nærmest hårreisende - tror ikke at alle på atten år får eller forventer at foreldrene betaler sertifikatet for dem. Jeg vil anbefale deg å få deg en jobb og betale gildet selv - du er snart atten år å forventes og kunne forsørge deg selv (enten ved hjelp av studier og studielån eller jobb). Dette klarer du garantert på egenhånd - hvis viljen er der. Lykke til! MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36012-familieproblemer-hjelp-legej%C3%A6vli-lang/#findComment-138501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det var min mening Skrevet 2. oktober 2001 Del Skrevet 2. oktober 2001 Hvorfor trenger du lappen? Jeg har vært uten lappen i 20 år, og klarer meg utmerket. Hvis du absolutt trenger lappen synes jeg du skal betale den selv. Du får vente til du har råd til å legge ut pengene selv. En 18-åring må ikke ha verken det ene eller det andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36012-familieproblemer-hjelp-legej%C3%A6vli-lang/#findComment-138502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.