Gjest Ønsker oss en til Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Kvinne, 34 år. Påvist Faktor V Leiden mutasjon (heterozygot). Ikke hatt blodpropp, ei heller i nærmeste familie såvidt jeg vet. Frisk, bruker ingen medisiner. Første svangerskap i 2005. Begynnende svangerskapsforgiftning oppdaget i uke 33/34. Da blodtrykket begynner å bli i overkant høyt besluttes det å sette igang fødsel, men denne starter spontant dagen før igangsetting. Fødsel 12 dager før termin, "sliten" morkake og liten baby (2768 g, 48 cm). Legges inn for utskrapning av morkakerester 9 dager etter fødsel. Andre svangerskap i 2006/2007. Forløp normalt annet enn noe høyt blodtrykk de siste ukene. Fødsel 5 dager før termin, normal størrelse på baby. Morkakerester fjernes uten bedøvelse dagen etter fødsel. Spontanabort uke 7 i mars 2010. Ny graviditet rett etter spontanabort, forløp normalt, flere ultralyder i første trimester. Litt høyt blodtrykk i uke 11, sliter endel med hodepine etter dette.. Ellers frisk og ingen blødninger/smerter. Siste ultralyd i uke 12, hvor alt så fint ut (nakkefold, hjerne, mage og neseben kontrollert). I uke 17 finner man ikke hjertelyd og det blir ved ultralyd konstantert at foster er dødt og tilsvarer uke 13 i størrelse. Fødsel settes igang 23.07.10. Ba etter dette om blodfortynnende i neste svangerskap, men ble avvist av både privat gynekolog og gynekolog på sykehuset. Gynekolog tittet på livmor med innvendig ultralyd for å se om det kunne være tegn til at noe var galt der, men så ikke noe påfallende. Ny graviditet ca. 3 mnd etter senabort. Hyppige ultralyder i første trimester hvor alt ser normalt ut, bortsett fra at foster ligger 1 uke etter i størrelse (sikker eggløsning). Vokser dog jevnt. På siste ultralyd 21.01.11 blir foster nøye kontrollert (nakkefold, neseben, hjerne og mage) og alt ser fint ut, fosterets størrelse tilsvarer da uke 12+4 (mens jeg etter eggløsning skulle ha vært 13+5). Hjertelyd høres 25.01. 28.01 kan man ikke finne hjertelyd og ultralyd konstanterer at foster er dødt, igjen i uke 13 (etter fosterets størrelse). Fødsel settes igang 29.01.11. Litt høyt blodtrykk da jeg kommer inn på sykehuset, men dette kan også ha noe med situasjonen å gjøre. Slet med hodepine den siste uken av graviditeten, ellers frisk og ingen blødninger/smerter. Infeksjonsprøver og en del blodprøver blir tatt på sykehuset. Foster og morkake sendes til nærmere undersøkelser. Gynekologen nevnte at det var noe blod i fostervannet. Alle svangerskap med samme mann. Noen tanker om hva som kan være årsaken bak at jeg nå mister, og de to siste rundt samme tidspunkt i svangerskapet? Hvike tiltak bør gjøres i eventuelt nytt svangerskap? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360135-flere-senaborter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg kan forstå at det en påkjenning med tre aborter på under ett år, men en liten trøst er at du lett blir gravid og en stor trøst at du har fått to barn. Det foreligger det man betegner ’habituelle aborter’ (’recurrent pregnancy loss’) som forekommer hos ca 1% av gravide. Det er grunn til videre utredning. I mer av halvparten av tilfellene finner man ingen forklaring. Noen mulige årsaker kan være kromosomfeil hos deg eller din mann, anatomiske forandringer i livmoren (lite sannsynlig da du har født to barn), visse immunologiske forstyrrelser (som det man betegner antifosfolipidsyndrom, det kan sjekkes med blodprøve) eller lavt stoffskifte. Faktor Leiden mutasjon kan ha betydning, men det er intet bevis for at behandling med blodfortynnings kan hjelpe, men ved antifosfolipidsyndrom kan det forsøkes. Jeg synes at du skal henvises til spesialavdeling for utredning, men uansett er det 50-70 % sjanse for at det kan gå bra neste gangen. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360135-flere-senaborter/#findComment-3112054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest - Ingoen - Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Hei! Her er min historie: Har 3 levendefødte barn, og har mistet 3 foster mellom uke 11-16. Har hatt litt utredning hos gynekolog og allmennlegen, men legen mener at det bare har vært uflaks. HAr hatt utslag på mangel av protein C og S, og det påvirker koagulasjonen til blodet (risiko for blodpropp). Har en tante og flere søskenbarn som også har Leiden. Selv er jeg overbevist om at her er svaret på hvorfor fosteret stopper opp i utviklingen (aldri blitt utstøtt, oppdaget på ultralyd hver gang). Hatt to utskrapninger og en gang "hjemmeabort" med cytotec (anbefales ikke, trodde jeg skulle blø ihjel!). DA jeg ble gravid for 6. gang, bestilte jeg umiddlebart time til privat spesialist for en vurdering, Valgte Klinikk Hausken i Haugesund, de er blant de beste i landet på fertilitet. Diskuterte blodprøveverdier og min historie der, og begynte straks med Klexanesprøyter rett i magen. ( Altså fra uke 4). Disse brukte jeg frem til 6 uker etter fødselen. Fikk disse på blå resept skrevet ut av Klinikk Hausken. Dette gikk bra og dette barnet ble en god del større enn de to første jeg fødte. Jeg tror du kan ha god nytte av blodtynnende, men legene er ganske forsiktige med å disse. Jeg tror grunnen kan være at de vet for lite om barnløshet, habituelle aborter osv. Stå på og ikke gi deg! Men husk også å være sjeleglad for de to flotte barna du har fått. Jeg har hatt mange tunge stunder som har blitt til noe positivt fordi jeg er såå utrolig glad for hun som ble født før alt stresset begynte. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360135-flere-senaborter/#findComment-3115997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.