Gå til innhold

Hormonforstyrrelse

Anbefalte innlegg

joejoe1365381397

Hei. Er en mann i 40 årene, som har hatt litt lave verdier på testosteron og lavt stoffskiffte(Ft4 fritt). Tsh og Lh har vært lave(1.8). Det er andre i min familie som har lavt stoffskifte også. Kan det være noen sammenheng. Den ene har også hypofyseforstyrrelse, den andre har også diabetes. Jeg har også høyt kolesterol og trygerglyserin. Betyr dette at jeg skiller ut for mye bukspytt? Har slitt med refluksproblemer. Det er en til i familien med refluksproblemer, den personen har også fått fjernet en svulst på bukspytt kjertelen. Kan du/dere fortelle litt om disse problemene, og hvordan lavt stoffskifte av denne typen oppstår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360162-hormonforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Hormonene i kroppen deltar i et komplisert samspill og hypofysen, et lite organ i hjernen, regnes for å være viktig i reguleringen av dette samspillet. Når hypofysen skiller ut lave verdier av TSH og LH kan dette føre til at produksjonen av tyroksin og testosteron blir lav. Særlig problemer med stoffskiftet kan være arvelig. Du bør få en utredning av ditt hormonsystem og sjekke bl.a. om du lager antistoffer mot skjoldkjertelen (TPO og TRAS), om du har jodmangel (urinprøve til Aker sykehus) og om hypofysen fungerer som den skal. Bukspyttkjertelen har to hovedfunksjoner. Det ene er utskillelsen av bukspytt til tarmen som hjelper til i fordøyelsen. Den andre funksjonen er utskillelse av insulin til blodet for å regulere blodsukkeret. Mangel på det siste kan føre til diabetes og har en sammenheng med høye triglyserider. Det er ikke sammenheng mellom utskillelse av bukspytt og høyt kolesterol så vidt jeg kjenner til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360162-hormonforstyrrelse/#findComment-3112318
Del på andre sider

joejoe1365381397

Hormonene i kroppen deltar i et komplisert samspill og hypofysen, et lite organ i hjernen, regnes for å være viktig i reguleringen av dette samspillet. Når hypofysen skiller ut lave verdier av TSH og LH kan dette føre til at produksjonen av tyroksin og testosteron blir lav. Særlig problemer med stoffskiftet kan være arvelig. Du bør få en utredning av ditt hormonsystem og sjekke bl.a. om du lager antistoffer mot skjoldkjertelen (TPO og TRAS), om du har jodmangel (urinprøve til Aker sykehus) og om hypofysen fungerer som den skal. Bukspyttkjertelen har to hovedfunksjoner. Det ene er utskillelsen av bukspytt til tarmen som hjelper til i fordøyelsen. Den andre funksjonen er utskillelse av insulin til blodet for å regulere blodsukkeret. Mangel på det siste kan føre til diabetes og har en sammenheng med høye triglyserider. Det er ikke sammenheng mellom utskillelse av bukspytt og høyt kolesterol så vidt jeg kjenner til.

Jeg bruker simvastatin for kolesterolet, og etter hva jeg husker å ha lest, reduserer dette utskillelsen av bukspytt.

Den ene personen i min familie har litt hårvekst i ansiktet. Jenter produserer litt testosteron i binyrene. Hun har særtrekk til cushings.

Jeg har også osteopeni. Og jeg har hatt forandringer ved tynntarmsbiopsi. (lett kronisk betennelse og fokal partiell totteatrofi. Ingen økning av intraepiteliale lymfocytter)

Jeg har en teori om hvordan tingene hører sammen.

Hvist det dreier seg om en arvelig, horminproduserende svulst, og at denne produserer gastrin. Da vil man få lavt blodsukker, som fører til øket utskillelse fra binyrene. Øket utskillelse av kortisol, medfører øket aktivisering av dopamin. Formye dopamin, vil medføre at dopaminet hemmer signalstoffene Tsh og Lh. Dette fører til lavt stoffskifte og mangel på testosteron.

Øket utskillelse fra bukspyttkjertelen, fører til diabetes. Man vil da få syreproblemer og refluks.

Er denne teorien feil ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360162-hormonforstyrrelse/#findComment-3112436
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...