vici Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Gutta på snart 7 og 9 år vil tjene penger! De synes vi er strenge ang kjøp av leker/lego og ønsker å kunne spare penger til å kjøpe det de ønsker seg. Minstemann ønsker seg alt av starwarslego mens størstemann ønsker å spare til egen mobil. Jeg forstår gutta. Minstemann har to kompiser som får nye legosett hver helg, gjerne til 400-800 kroner. De har alltid noe nytt å "lokke" med. Jeg nekter å fire på at leker kjøpes til jul og bursdag og eventuelt en sjelden gang utenom. Gutta har masse leker så det er ikke synd på de! Men altså, jeg har funnet ut at dette kan jeg utnytte litt ved å få dem til å gjøre mer i huset. Hvilke oppgaver bør 7 og 9 åring ha, og hvor mye ukelønn bør de få hver fredag? Har gått noen runder med meg selv pga synes husarbeid skal hjelpes med uten lønn, men synes det er greit at de faktisk får se verdien av penger også og kan spare til noe de ønsker seg! tips, forslag? Hvordan gjør dere dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Gå ut med søpla, ta ut/inn av oppvaskmaskin, brette klær, rydde i gangen (evt. andre rom der det fort blir litt rot...), rydde rommene sine, støvsuge, tørke støv, vanne blomster, sette på poteter, dekke på bordet, stryke duker, vaske speil på badet, rake plen, hjelpe bestmor med noe hun trenger hjelp til osv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg er også tilhenger av at ungene skal hjelpe til uten at hver minste ting skal lønnes, men samtidig er det fint å la dem se sammehengen mellom innsats og avkastning, så å si. Med eldstemann, som er 10 nå, løste vi det ved å introdusere en del oppgaver for noen år siden, samtidig som vi hadde en prat om at når man tilhører en familie er man en del av et lag, hvor alle har både rettigheter og plikter, og at begge disse tingene hang sammen - større rettigheter, større plikter. Vi prøvde å fokusere på fellesskapet (og spille på rettferdighetssansen, hehe). Deretter, da vi hadde blitt enige om hva han kunne bidra til hjemme, og dette var litt innkjørt, introduserte vi ukepenger. Vi forklarte at nå hadde han blitt såpass stor og ansvarlig at det var på tide at han fikk ukepenger og lærte seg å disponere dem. Han får 50 kroner uka, og de kan han bruke til hva han vil, men vi veileder ham underveis. Hvis han for eksempel ønsker seg en større Lego-ting, hjelper vi ham å regne ut hvor lenge han må spare hele eller deler av beløpet for å få dette. Og han må bruke egne penger på alt som går utenom vanlige innkjøp. Dette har så langt fungert bra her, faktisk så bra at han er ferd med å bli en bedre planlegger enn oss voksne, hehe. Den yngste (som begynner på skolen til høsten) har også fått faste oppgaver, men hun har ikke blitt introdusert for ukepenger ennå. Det kommer når hun har gått på skolen en stund. Eldstemanns oppgaver er rydding og støvsuging av eget rom, hjelpe til med å rydde i huset generelt, støvsuge stua, gå ut med søpla, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen, ta ut mat fra fryser i boden til middager - foruten sesongmessige ting som å hjelpe til med å rake løv osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Jeg tenkte også i husarbeid-uten-lønn-skal forventes, men har etterhvert endret mening. Nå gjør de husarbeid med liv og lyst, før hatet de det. Med tanke på at de en gang skal flytte hjemmefra foretrekker jeg helt klart ukepenge-modellen. Og så lærer de jo at pengene ikke kommer flytende på ei fjøl Jeg har lenge brukt en metode hvor vi lagde en tabell som vi hang opp. Ved hver oppgave (slike som jubalong skriver om) skrev vi i fellesskap opp hvor mye denne oppgaven skulle være verdt. Det har forsåvidt fungert fint, men at ulike grunner skal vi nå (for de store, tidkrevende oppgavene) innføre timelønn i stedet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg er også tilhenger av at ungene skal hjelpe til uten at hver minste ting skal lønnes, men samtidig er det fint å la dem se sammehengen mellom innsats og avkastning, så å si. Med eldstemann, som er 10 nå, løste vi det ved å introdusere en del oppgaver for noen år siden, samtidig som vi hadde en prat om at når man tilhører en familie er man en del av et lag, hvor alle har både rettigheter og plikter, og at begge disse tingene hang sammen - større rettigheter, større plikter. Vi prøvde å fokusere på fellesskapet (og spille på rettferdighetssansen, hehe). Deretter, da vi hadde blitt enige om hva han kunne bidra til hjemme, og dette var litt innkjørt, introduserte vi ukepenger. Vi forklarte at nå hadde han blitt såpass stor og ansvarlig at det var på tide at han fikk ukepenger og lærte seg å disponere dem. Han får 50 kroner uka, og de kan han bruke til hva han vil, men vi veileder ham underveis. Hvis han for eksempel ønsker seg en større Lego-ting, hjelper vi ham å regne ut hvor lenge han må spare hele eller deler av beløpet for å få dette. Og han må bruke egne penger på alt som går utenom vanlige innkjøp. Dette har så langt fungert bra her, faktisk så bra at han er ferd med å bli en bedre planlegger enn oss voksne, hehe. Den yngste (som begynner på skolen til høsten) har også fått faste oppgaver, men hun har ikke blitt introdusert for ukepenger ennå. Det kommer når hun har gått på skolen en stund. Eldstemanns oppgaver er rydding og støvsuging av eget rom, hjelpe til med å rydde i huset generelt, støvsuge stua, gå ut med søpla, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen, ta ut mat fra fryser i boden til middager - foruten sesongmessige ting som å hjelpe til med å rake løv osv. Hørtes ut som et bra opplegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.