Gå til innhold

Kreft i bukspyttkjertel, ernæring og tungpust.

Anbefalte innlegg

Heisann, min far på 70 fikk for noen dager siden konstantert kreft i bukspyttkjertel med spredning til leveren. Det er kommet så langt at man ikke kan operere, men at det er snakk om smertelindring og cellegift for å forhåpentligvis utsette/stagnere.Han har ikke mye vondt, men eier ikke matlyst og klarer såvidt å gå 50 m. Det var ingenting i veien med lungene så hva kan tungpusten komme av? Hva kan gjøres og vil en operasjon (sette inn røret for å holde galle,lever og bukspyttkjertel ganger åpne) hjelpe? Har dere andre tips som kan hjelpe er det bare å komme med de.

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Jeg kan ingenting om det medisinske, men min onkel døde av kreft i bukspyttkjertelen. Det gikk dessverre fort, men med minimale smerter, heldigvis.

Når det gjelder mat, så er det svært viktig at porsjonene er veldig små. Helst noe som kan friste den sykes øye og smak:) De bør bli tilbudt mat ofte, men aldri tvinges eller la dem føle at de blir tvunget.

Føler med deg, og håper din far får alt han trenger! Og det de kanksje trenger mest er tid og omsorg....

Klem fra

• 2 uker senere...
Stig Bruset - Alt. medisin

Tungpust kan ha flere årsaker som anemi (lav blodprosent) og påvirkning av mellomgulvsmuskelen som ligger rett over lever og bukspyttkjertelen. Det er viktig å spise ofte og lite og passe på å få seg mat med høy næringsverdi og lite tomme kalorier. Noen kan ha nytte av tilskudd av fordøyelsesenzymer for å avlaste bukspyttkjertelen som tas som kapsler sammen med mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...