Sam71 Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Hei! Jeg kom meg endelig til gynekologisk undersøkelse i går der vi ved bruk av eddik/eddiksyre skulle kunne påvise uvanlig celledeling i livmorhalsen... det fant vi. Jeg vil nå få innkalling til ny undersøkelse om ett års tid for å holde dette under kontroll. Et spørsmål: jeg har i dag brun-rødlig utflod, tynn.. kan dette være rester av eddiken som ble sprayet på under gårsdagens undersøkelse? Lurer også på om det er vanlig at man med årene får sterkere plager i forbindelse med eggløsning og mens, dette begynner å bli ulevelig synes jeg, føler som jeg "brygger på noe", hodepine, kvalme, sterkt trykk i mageregion over mange dager. Hormon-djevler på bærtur? (nærmer meg 40!) Ellers i mye aktivitet, har ikke tid til å slite med slikt. På forhånd tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360208-eddik-og-p%C3%A5vsning-av-livmorhalskreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Dette forstår jeg ikke helt. Celleforandringer på livmorhalsen diagnostiseres med celleprøve. Hvis den er unormal utfører legen kolposkopi, dvs kikkertundersøkelse, evt med eddiksyre, av livmorhalsen og tager vevsprøve fra stedet med forandringer. Det er den vanlige rutine. Kan det foreligge det man betegner som ’ektopi’? Dvs at det er rikelig med kjertelslimhinne på livmorhalsen, det ses tydeligere når det pensles med eddiksyre. Det er ikke tegn på noe unormalt, det ses spesielt hos de som bruker p-pille. Det kan lett oppstå blødning i en slik ektopi, og det kan evt forklare av du nå har rødlig utflod. Det er ikke rester av eddiksyre. Ja, det er et kjent fenomen at premenstruelle plager øker med alderen. Forsøk evt med Ibux, kalktabletter kan hjelpe noen, nyere p-piller kan ha effekt og lykkepiller har som regel sikker virkning, men kan gi bivirkninger. Trøst deg med at det forsvinner når du kommer i overgangsalderen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360208-eddik-og-p%C3%A5vsning-av-livmorhalskreft/#findComment-3113028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sam71 Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Dette forstår jeg ikke helt. Celleforandringer på livmorhalsen diagnostiseres med celleprøve. Hvis den er unormal utfører legen kolposkopi, dvs kikkertundersøkelse, evt med eddiksyre, av livmorhalsen og tager vevsprøve fra stedet med forandringer. Det er den vanlige rutine. Kan det foreligge det man betegner som ’ektopi’? Dvs at det er rikelig med kjertelslimhinne på livmorhalsen, det ses tydeligere når det pensles med eddiksyre. Det er ikke tegn på noe unormalt, det ses spesielt hos de som bruker p-pille. Det kan lett oppstå blødning i en slik ektopi, og det kan evt forklare av du nå har rødlig utflod. Det er ikke rester av eddiksyre. Ja, det er et kjent fenomen at premenstruelle plager øker med alderen. Forsøk evt med Ibux, kalktabletter kan hjelpe noen, nyere p-piller kan ha effekt og lykkepiller har som regel sikker virkning, men kan gi bivirkninger. Trøst deg med at det forsvinner når du kommer i overgangsalderen. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei og takk for svar! Blødningene i dag har økt, så jeg har faktisk trodd at mensen hadde valgt å komme en uke for tidlig, men da er jeg vel i gang igjen neste uke til fast tid da? Tenkte alle følelsesmessige svingninger denne mnd kanskje hadde spilt meg et puss og rotet opp i alt. Nå er jeg ikke så godt kjent med gynekologiske undersøkelser, jeg går så alt for sjeldent.. legen tok først en celleprøve og deretter denne med eddiksyre som han sprayet på. Jeg så alt på en tv-skjerm og han viste meg området han mente ikke var normalt, man kunne klart se annerledes type vev, dette sa han var tegn på forstadie av livmorhalskreft, men at det ikke var fare på ferde så lenge man hadde det under kontroll. Overgangsalderen... uff, dette er noe som ligger fjernt i fremtiden i mitt hode, gleder meg nok ikke til det! Alltid drømt et barn nr to, men tiden renner vel ut er jeg redd.... Takk uansett! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360208-eddik-og-p%C3%A5vsning-av-livmorhalskreft/#findComment-3113132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sam71 Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Dette forstår jeg ikke helt. Celleforandringer på livmorhalsen diagnostiseres med celleprøve. Hvis den er unormal utfører legen kolposkopi, dvs kikkertundersøkelse, evt med eddiksyre, av livmorhalsen og tager vevsprøve fra stedet med forandringer. Det er den vanlige rutine. Kan det foreligge det man betegner som ’ektopi’? Dvs at det er rikelig med kjertelslimhinne på livmorhalsen, det ses tydeligere når det pensles med eddiksyre. Det er ikke tegn på noe unormalt, det ses spesielt hos de som bruker p-pille. Det kan lett oppstå blødning i en slik ektopi, og det kan evt forklare av du nå har rødlig utflod. Det er ikke rester av eddiksyre. Ja, det er et kjent fenomen at premenstruelle plager øker med alderen. Forsøk evt med Ibux, kalktabletter kan hjelpe noen, nyere p-piller kan ha effekt og lykkepiller har som regel sikker virkning, men kan gi bivirkninger. Trøst deg med at det forsvinner når du kommer i overgangsalderen. Vennlig hilsen Mette H Moen Men ektopi, hva er det egntlig? Har søkt på nettet og funnet "lettblødelig"livmor", men det er ikke noe jeg er kjent med. Går forøvrig ikke på prevensjon av noen art, har levd mer eller mindre i sølibat alt for lenge og har valgt å holde kroppen fri for alle mulige "medikamenter", har ønsket at den skal klare seg selv. Men har nå endelig funnet en partner som tydelig har rotet litt opp i det stille og normale. Dette var grunnen til at jeg oppsøkte gynekolog også for å sjekke at alt var på plass etter dagesvis med magesmerter, utflod, kvalme og tissetrengthet...uten resultat forøvrig på alt dette.:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360208-eddik-og-p%C3%A5vsning-av-livmorhalskreft/#findComment-3113142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Men ektopi, hva er det egntlig? Har søkt på nettet og funnet "lettblødelig"livmor", men det er ikke noe jeg er kjent med. Går forøvrig ikke på prevensjon av noen art, har levd mer eller mindre i sølibat alt for lenge og har valgt å holde kroppen fri for alle mulige "medikamenter", har ønsket at den skal klare seg selv. Men har nå endelig funnet en partner som tydelig har rotet litt opp i det stille og normale. Dette var grunnen til at jeg oppsøkte gynekolog også for å sjekke at alt var på plass etter dagesvis med magesmerter, utflod, kvalme og tissetrengthet...uten resultat forøvrig på alt dette.:-) Du kan sammenligne overflaten på livmormunningen med overflatene på leppene. Inn mot livmoren er slimhinnene tynne og fuktige, mens de mot vagina er kraftigere. Ved ektopi har den innvendige livmorhalsslimhinne vokst ut på overflaten av livmorhalsen, og man blør da gjerne lett ved samleie eller ved bruk av tampong. Tilstanden er ufarlig og vanlig, og lar seg lett behandle med laser. Ta kontakt med legen så får du henvendelse til behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360208-eddik-og-p%C3%A5vsning-av-livmorhalskreft/#findComment-3115024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Men ektopi, hva er det egntlig? Har søkt på nettet og funnet "lettblødelig"livmor", men det er ikke noe jeg er kjent med. Går forøvrig ikke på prevensjon av noen art, har levd mer eller mindre i sølibat alt for lenge og har valgt å holde kroppen fri for alle mulige "medikamenter", har ønsket at den skal klare seg selv. Men har nå endelig funnet en partner som tydelig har rotet litt opp i det stille og normale. Dette var grunnen til at jeg oppsøkte gynekolog også for å sjekke at alt var på plass etter dagesvis med magesmerter, utflod, kvalme og tissetrengthet...uten resultat forøvrig på alt dette.:-) Ektopi betyr at slimhinnen som er inne i livmorhalsen har vokst ut på utsiden av livmorhalsen. Denne slimhinnen er tynn og rik på blodkar og gir lett blødning. Det er helt ufarlig, kan behandles med laser hvis det blir for plagsomt, men kan komme tilbake. Vennlig hilsen Mette H Men 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360208-eddik-og-p%C3%A5vsning-av-livmorhalskreft/#findComment-3117539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.