Gå til innhold

matvareråd

Gjest what to eat and not to eat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Matportalen

Det er umulig å forholde seg til alle rådene som gis på Internett. Jeg vil anbefale myndighetenes råd på www.Matportalen.no , de er basert på god forskning.

Der står det ingenting om at du ikke kan spise reker. Bare kjøp dem / spis dem på steder der du kan stole på hygienen og at de er oppbevart riktig.

Spekemat og myke oster kan inneholde listeria. Det er ikke stor sansynlighet for det, du må bestemme hvor du skal legge listen mht å føle deg trygg. Jeg laget mye god pizza når jeg var gravid, med osten og spekeskinken jeg hadde lyst på, men som kunne inneholde bakterier som kunne skade fosteret.

Mengden bakterier øker ved lang oppbevaring, så alt av kjøttpålegg og ost osv er det lurt å spise så ferskt som mulig. Kjøp små nylagede pakninger oftere, så slipper du at det ligger i kjøleskapet helt til slutten av holdbarhetsdatoen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360213-matvarer%C3%A5d/#findComment-3112950
Del på andre sider

Gjest Modern77

Spis reker som har vært frosne, evnt. parasitter vil da være uskadeliggjort.

Jeg ville ikke spist sushi... En skal være forsiktig med røkelaks og, en må i alle fall være sikker på at det er god dato på den og den nettopp er tatt ut av pakken...

Unngå helst fisker som kan inneholde en del tungmetaller (F.eks. kveite).

Unngå spekemat (fenalår, mør osv).

Kokt skinke, danskrull osv går greit, men viktig at pålegget er så ferskt som mulig.

Vær forsiktig med myke oster som brie og camenbert,

Norvegia, Jarlsberg og andre "vanlige" oster går greit.

Syltetøy er fint på skiva. Mat bør være kokt eller stekt, og skyll grønnsaker og frukt godt! Jordbakterier er ikke bra!

Men vær forsiktig med sukker, utrolig mange gravide for tia som utvikler svangerskapsdiabetes! Og husk, man skal ikke spise for to, men dobbelt så sunt :-)

Og husk for all del folat. Har sett skrekkbilder av folk født med ryggmargsbrokk, handikappet for livet lenket til en rullestol!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360213-matvarer%C3%A5d/#findComment-3115354
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...