Gjest Lenge siden skolen ... Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Please, forklar meg på en enkel og hukommelses-vennlig måte forskjellen på meningen i de to orda her. Jeg klarer ikke lenger å tenke meg fram til det selv. 0 Siter
Gjest enda Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Hvis du bruker bare enda er du på den trygge siden http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?&link_id=0.1151.4229 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 ''TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) enda enda adv (norr enn þá 'enda på det tidspunkt') 1 tidsadv: fremdeles på det tidspunktet, så sent som, ennå de er e- ikke kommet / da bodde de e- i Bergen / da var han e- ung / vi har e- ikke sett noe til dem 2 brukt foran en art. (el. et tallord): i tillegg, ytterligere e- en gang / e- et eksempel 3 brukt foran komp for å uttrykke høyere grad: e- lenger unna / e- bedre, verre 4 bare; til nød hadde hun e- sagt noe / det kan jeg e- gå med på, men ... 5 likevel, trass i alt fattig, men e- tilfreds / det var da e- godt et hell i uhellet 6 konj: til tross for at han er sterk, e- han er liten'' http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=enda&sourceid=Mozilla-search ''TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) ennå ennå adv (norr ennú, av enn og nå) 1 fremdeles på det tidspunktet, enda det er e- billetter igjen / det var e- ikke for sent / vi har e- ikke hørt noe / ordningen er e- ikke godkjent / jeg har e- til gode å se henne sint / hun lever e- 2 allerede, ikke senere enn e- for tre uker siden'' http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=enn%E5&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=begge&s=n 0 Siter
meg__123! Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Trodde ikke man kunne skrive "ennå" jeg? 0 Siter
Gjest enda Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Trodde ikke man kunne skrive "ennå" jeg? Jo man kan, men man må ikke 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Ennå handler om tid. Som f.eks. "Ligger du her og drar deg ennå?" "Har posten kommet ennå? Enda handler om mengde. "Jeg liker det enda bedre." "Han forsynte seg med enda mere dessert." 0 Siter
Gjest enda Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Ennå handler om tid. Som f.eks. "Ligger du her og drar deg ennå?" "Har posten kommet ennå? Enda handler om mengde. "Jeg liker det enda bedre." "Han forsynte seg med enda mere dessert." Enda kan også brukes om tid 0 Siter
meg__123! Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Jo man kan, men man må ikke `Trodde ikke det var riktig norskskriving... 0 Siter
Gjest enda Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 `Trodde ikke det var riktig norskskriving... Jo, det er fullt lovlig å bruke ennå som tidsadverb 0 Siter
meg__123! Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Jo, det er fullt lovlig å bruke ennå som tidsadverb ok 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Hvis du like godt kan skrive "fremdeles" kan du bruke ennå. ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 `Trodde ikke det var riktig norskskriving... Trodde du ikke ennå var vanlig norsk rettskrivning!? *himler* Enten begynner jeg å bli gammel eller er det norske språket mer forflatet enn jeg trodde. Eller du tar feil. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 ENNÅ er tidsadveb, ENDA er gradsadverb. Du kan ENNÅ rekke toget, du ka spise ENDA mer mat. ENNÅ har med tid å gjøre, ENDA har med grad/mengde å gjøre. Enkelt når man kan det! Og ikke la oss miste ENNÅ! 0 Siter
meg__123! Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Trodde du ikke ennå var vanlig norsk rettskrivning!? *himler* Enten begynner jeg å bli gammel eller er det norske språket mer forflatet enn jeg trodde. Eller du tar feil. Nei var faktisk ikke helt sikker! Og det er vel lov? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Nei var faktisk ikke helt sikker! Og det er vel lov? Tror egentlig du har rett i at en hel kan droppe ennå, og bare skrive enda. Men liker det ikke! Når det er sagt kan en også droppe 'hvordan' og i stedet skrive 'åssen'. * I rest my case* 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Tror egentlig du har rett i at en hel kan droppe ennå, og bare skrive enda. Men liker det ikke! Når det er sagt kan en også droppe 'hvordan' og i stedet skrive 'åssen'. * I rest my case* ''Når det er sagt kan en også droppe 'hvordan' og i stedet skrive 'åssen'.'' Gi deg!? Er det faktisk, seriøst lov til å skrive åssen!? Det er jo ikke et ordentlig ord engang. Nemlig. 0 Siter
meg__123! Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Tror egentlig du har rett i at en hel kan droppe ennå, og bare skrive enda. Men liker det ikke! Når det er sagt kan en også droppe 'hvordan' og i stedet skrive 'åssen'. * I rest my case* Jeg trodde liksom "ennå" var det samme som å si "åssen" i stedetfor "hvordan" som du sa.... 0 Siter
Gjest enda Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 Tror egentlig du har rett i at en hel kan droppe ennå, og bare skrive enda. Men liker det ikke! Når det er sagt kan en også droppe 'hvordan' og i stedet skrive 'åssen'. * I rest my case* Jeg synes vel Åssen er hakket værre, men du har helt rett... *sukk* 0 Siter
Gjest enda Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 ''Når det er sagt kan en også droppe 'hvordan' og i stedet skrive 'åssen'.'' Gi deg!? Er det faktisk, seriøst lov til å skrive åssen!? Det er jo ikke et ordentlig ord engang. Nemlig. Ifølge bokmålsordboka er det et ord, jo 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2011 Skrevet 5. februar 2011 ''Når det er sagt kan en også droppe 'hvordan' og i stedet skrive 'åssen'.'' Gi deg!? Er det faktisk, seriøst lov til å skrive åssen!? Det er jo ikke et ordentlig ord engang. Nemlig. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=%C5ssen&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.