Gå til innhold

eggløsning og bryster etter SA!?

Anbefalte innlegg

Gjest mammaklar

Jeg og samboeren min har prøvd å bli gravide i 14 mnd. Vi er begge 34 år gamle. For 4 måneder siden opplevde vi en spontanabort i uke 8. Mensen og eggløsning var raskt på plass igjen, i mer eller mindre normal syklus. MEN- jeg har, helt siden jeg fikk mens som 13-åring, slitt med enormt hovne og ømme bryster, BÅDE før mens og før eggløsning. De kunne bli opptil en BH-størrelse større, og utrolig vonde. Etter SA, så har jeg ikke hatt noe av dette, faktisk har det ikke skjedd noe som helst i brystene, de er små og "livløse" for første gang på 20 år - og har vært det hver eneste dag i 4 mnd. Hva betyr dette? Kan det ha skjedd noe i kroppen min etter SA? Jeg føler ikke lenger at jeg er fruktbar, og vi blir bare ikke gravide, uansett hvor mye vi står på. Jeg lurer også på; når en eggløsningstest slår ut, er det da garantert at egget faktisk slipper? Er EL-testene til å stole på? Desperat etter svar, vi lengter sånn etter et lite nurk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360274-eggl%C3%B8sning-og-bryster-etter-sa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du tror at du er ufruktbar fordi du ikke lenger har ømme bryster før menstruasjon? Eggløsningtesten er positiv (de negative kan man ikke alltid stole på, men de positive utslag er et sikkert tegn), og du har regelmessig syklus (25-35 dagers intervall ?) Dermed er det nesten 100% garantert at du har eggløsning. Det er så ulikt hvordan brystene reagerer på hormonsvingninger, og en graviditet kan endre på følsomheten, ganske visst skjer endringen i de fleste tilfeller først etter en fullgått graviditet. Du er bekymret fordi du ikke har oppnådd graviditet etter fire måneders forsøk, men du var vel åtte måneder om å bli gravid forrige gangen? Så det er vel ’bare’ tålmodighet og samleie på rett tidspunkt som må til. Du vet at de fruktbare dager er 6 dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er to uker før neste menstruasjon? En studie har vist at det tar tre ganger så lang tid å bli gravid for en som er 35 år enn for en som er 20 år. Hvis du er veldig usikker, kan du be din lege ta en blodprøve for måling av progesteron (hormonet som dannes etter eggløsning), det skal tas ca en uke før ventet menstruasjon.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...