Gå til innhold

Mange sp.mål, blødninger, cyster...

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret

Er egentlig veldig forvirret etter ul i dag,men skal prøve å være så kortfattet og klar som mulig.

Jeg har tidlige hatt sp.mål her inne til deg ang depo provra og blødninger som ikke ville gi seg (nå 8 mnd med blødning) Du svarte at virkningen sikkert ville gå ut av kroppen snart, men anbefalte en konsultasjon hos gyn. Ble henvist til gyn. seinere i okt, men pga 14 dager med kraftig blødning/slapphet fikk jeg en tidligere time.(blodprosent bra, 13.5)

I dag kunne han finne at slimhinnen i livmora var veldig tynn (2mm?)og 8-10 små cyster på hver eggstokk. Han sa at jeg ikke kunne bli gravid med en så tynn slimhinne. Jeg prøver ikke å bli gravid, for jeg har nettopp fått et barn(10 mnd), og hadde tenkt å vente flere år med nestemann. Han snakket om økt hårvekst, overvekt + div, jeg er ikke plaget med noen av delene (169/62),er en del plaget med kviser, men har vært det i flere år, og også gått et år på Diane pga dette.(Diane hjalp forresten ikke på kvisene)

Har lest endel her inne om PCO, og at det er tomme eggposer som utgjør disse cystene. Var på tidlig UL i svangerskapet, uke 12, pga smerter ved høyre eggstokk, noe de fant ut var en muskelknute (legen sa det var sv.skap utenfor livmoren og sendte meg til utskrapning, men det er en helt annen historie). Ville ikke disse cystene blitt oppdaget ved denne UL, for jeg har da ikke hatt EL etter dette?

Jeg trodde blødningene kom pga p-sprøyten, for jeg begynte å blø to dager etter at denne ble satt og har aldri sluttet å blø.

Han forklarte noe om at vanligvis så skulle progesteronet bli til østrogen men pga cystene ble det til testosteron.

Hva er det som er inne i disse cystene siden det blir til testosteron? Jeg trodde det var vann.

Jeg skal ta en masse plodprøver på mandag, og skal tilbake til gyn. om 1 mnd for å bestemme om jeg skal settes på Diane (noe jeg ikke vil,pga bivirkninger) eller om disse cystene skal tømmes gjennom buken. Da ville de være borte i to år hvis jeg forsto rett.

Hva vil skje hvis jeg ikke blir behandlet? Vil jeg fortsette å blø og aldri kunne få flere barn?

Jeg håper inderlig at du tar deg tid til å svare meg, da dette betyr mye for meg. Håper du skjønner noenting som helst, for det ble utrolig rotete, men jeg får det dessverre ikke mer sammenhengende enn dette.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36031-mange-spm%C3%A5l-bl%C3%B8dninger-cyster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det ble mange spoersmaal. Jeg skal forsoeke aa besvare. Dine eggstokker ser naa aapenbart ut som ved PCO, men slik kan de ogsaa se ut ved bruk av Depo-Provera foer syklus kommer i orden igjen. Ved PCO er det mange eggsekker, men det blir ikke eggloesning av grunner man ikke helt vet. Hypofysen produserer mye av LH som er det hormon som foerer til egglosning, men eggstokken reagerer ikke. LH kan ogsaa paavirke hormonproduksjonen i eggstokken saa det dannes mye mannlig hormon, bla. testosteron. En hormonprove vil vise om du har en slik hormonforstyrrelse. Det faar du sannsynligvis snart svar paa. Jeg synes du skal vente med aa tenke paa videre behandling foer situasjonen er avklart. Ved PCO er det vanligvis ikke vanskelig aa regulere bloedningen med p-pille eller gestagen (f.eks. provera,) og hvis man oensker graviditet stimulerer man til eggloesning med pergotime.

Gjest forvirret

Det ble mange spoersmaal. Jeg skal forsoeke aa besvare. Dine eggstokker ser naa aapenbart ut som ved PCO, men slik kan de ogsaa se ut ved bruk av Depo-Provera foer syklus kommer i orden igjen. Ved PCO er det mange eggsekker, men det blir ikke eggloesning av grunner man ikke helt vet. Hypofysen produserer mye av LH som er det hormon som foerer til egglosning, men eggstokken reagerer ikke. LH kan ogsaa paavirke hormonproduksjonen i eggstokken saa det dannes mye mannlig hormon, bla. testosteron. En hormonprove vil vise om du har en slik hormonforstyrrelse. Det faar du sannsynligvis snart svar paa. Jeg synes du skal vente med aa tenke paa videre behandling foer situasjonen er avklart. Ved PCO er det vanligvis ikke vanskelig aa regulere bloedningen med p-pille eller gestagen (f.eks. provera,) og hvis man oensker graviditet stimulerer man til eggloesning med pergotime.

Kan du forklare meg hvorfor eggstokkene ser slik ut ved bruk av depo provera?

Mvh

Mette Moen, Gynekolog

Kan du forklare meg hvorfor eggstokkene ser slik ut ved bruk av depo provera?

Mvh

Hvis man bryter den normale forbinnelse mellom hjernen (hypofyse) og eggstokker kan det komme unormal modning av egget som ligger i en cyste. P-sproyten har en slik funksjonn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...