Gjest mariato83 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg er en jente på 27 år som fikk vite at jeg hadde en muskelknute i bakre vegg av livmoren, størrelse: 26x17x20 mm nå nylig. Jeg skulle egentlig bare til undersøkelse fordi jeg ikke har hatt mensen på ihvertfall 5mnd siden. Men dette er vel forbindelse med at jeg går på p-piller (i en periode over 6 år) og ikke muskelknuten? Jeg fikk beskjed om å ta brettet ferdig denne gang for så og slutte med p-piller og ta kontakt igjen med gynekologen når jeg har fått mensen 2-3 ganger. Da skule jeg begynne med minipillen. Jeg spurte henne om muskelknuter er farlig osv og om jeg kan få barn og da svarte hun at det ikke var farlig og at jeg kunne få barn. Etter å ha "googlet" dette temaet blir jeg mer og mer bekymret. Jeg har ikke hatt noen symptomer som jeg har lest om. Vil denne muskelknuten bare vokse? Eller kan den forsvinne av seg selv etter at jeg slutter på p-piller (yasmin) pga det er blir for mye hormon for kroppen min? Slik jeg forstod dette var at jeg produserer for mye østrogen. Jeg er ikke noe forhold nå, så ønsker derav ikke barn med det første, men en gang i fremtiden ønsker jeg det. Derfor er jeg redd for at jeg ikke kan få det eller det vil være vanskelig. Jeg har også lest at flere tar operasjon for å få denne fjernet. Gjør alle det som er på min alder? Er det noe jeg kan gjøre for at denne muskelknuten kan bli mindre osv. Og til slutt bør jeg bekymre meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360394-muskelknute-i-livmoren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 P-pillen beskytter faktisk mot muskelknuter, men har knutene først oppstått er det kanskje lurt å skifte til minipille, f.eks, Cerazette. Den kan bli mindre, men den vil ikke forsvinne. Muskelknuter kan vokse frem til overgangsalderen. En liten knute behøver ikke å bety noe for å kunne gjennomføre en graviditet. Noen få ganger kan de bli smertefulle under svangerskapet, men det er forbigående. Hvis du skulle få problem med å bli gravid, kan man fjerne muskelknuten, men man gjør det ikke forebyggende, da det er 50% risiko for at den kommer tilbake etter operasjon, og det er en operasjon som har tendens til å gi mye sammenvoksninger. Jeg synes ikke at du skal bekymre deg, og du trenger ikke spesiell kontroll av knuten da den er godartet. Ca halvparten av alle kvinner over 40 år har muskelknuter. Noen er mer disponert enn andre. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360394-muskelknute-i-livmoren/#findComment-3115587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.