Else Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg syns det hørtes helt supert ut slik du har valgt å gjøre det. Til hverdags tilbyr du vanlig mat uten ekstra service og i helgene, som er en kosedag, får alle noe i de liker. Her går det i taco HVER lørdag, og det funker både for store og små her i huset:0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ghjaff Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Vi er enda "verre", for vi lager aldri egen mat til barna når vi lager god mat i helgen. Unngår jo mat vi VET de absolutt ikke liker, som f.eks. sushi eller meget sterk mat, men "vanlig" mat som biff og annet kjøtt med tilbehør, diverse fiskeretter med mer, får de bare smake på. Det hender de ikke spiser så mye, ja, men jeg synes det blir helt feil å tilby dem pølser og slikt ved siden av. Jeg vokste opp med at vi barna fikk annen middag når det var middag vi ikke likte. Ganske mange av vennene mine fikk ikke det. Jeg har blitt en person som gjennom hele livet, både som student og som singel aleneboer, har laget meg ordentlig mat hver dag. Jeg var vant til å spise ordentlig middag, og ser på middagsmåltidet som et viktig måltid. Veldig mange av de som ikke fikk mat de likte til middag har et helt annet forhold til middager etterhvert, og kan leve på brød hele dagen. Jeg tror nok ganske rimelig så sikkert at jeg har et sunnere og mer fornuftig kosthold enn dem. Nå sier jeg ikke at alle får en slik utvikling (og mange av dere mener kanskje uansett at middagen ikke er noe viktig måltid) men i min omgangskrets har det i alle fall det. Og nei, selv om vi fikk ting vi likte hjemme var det ikke slik at vi ikke spiste ting når vi var på besøk borte. Vi var godt oppdratt. Jeg kommer til å gi mine barn middag de liker, så de får et godt og fornuftig forhold til middager. Støtter forøvrig vedkommende under her som sier at middagen er et måltid der de felles er samlet og at det skal være et hyggelig måltid. Det har det alltid vært i vår familie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg vokste opp med at vi barna fikk annen middag når det var middag vi ikke likte. Ganske mange av vennene mine fikk ikke det. Jeg har blitt en person som gjennom hele livet, både som student og som singel aleneboer, har laget meg ordentlig mat hver dag. Jeg var vant til å spise ordentlig middag, og ser på middagsmåltidet som et viktig måltid. Veldig mange av de som ikke fikk mat de likte til middag har et helt annet forhold til middager etterhvert, og kan leve på brød hele dagen. Jeg tror nok ganske rimelig så sikkert at jeg har et sunnere og mer fornuftig kosthold enn dem. Nå sier jeg ikke at alle får en slik utvikling (og mange av dere mener kanskje uansett at middagen ikke er noe viktig måltid) men i min omgangskrets har det i alle fall det. Og nei, selv om vi fikk ting vi likte hjemme var det ikke slik at vi ikke spiste ting når vi var på besøk borte. Vi var godt oppdratt. Jeg kommer til å gi mine barn middag de liker, så de får et godt og fornuftig forhold til middager. Støtter forøvrig vedkommende under her som sier at middagen er et måltid der de felles er samlet og at det skal være et hyggelig måltid. Det har det alltid vært i vår familie. Vi hadde samme forhold til samlende middager i min oppvekst, men uten egen barnemat. Ser ingen sammenheng mellom barnematen du fikk og forholdet til måltider. Jeg vil heller si at det at vi spiste samme mat virket samlende og påvirket meg nok til å lære å like det meste (var nok i utgansspunktet ganske skeptisk). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Ungene her er definitivt ikke kresne - men har klare synspunkter på hva de liker og ikke liker har de uansett - det har jo jeg også. Vi har prøvd å sette sammen måltidet slik at man får noe man liker, selv om alle ikke liker alt. Lager vi wok tar vi av litt grønnsaker før vi kaster alt i panna - eldstemann har ikke vært glad i stekte eller kokte grønnsaker, men rå paprika/gulrot/agurk gikk ned på høykant. Så hun fikk ris, kyllingen/fisken og rå grønnsaker... Samme om vi skulle hatt biff, det hadde kostet meg lite å varme noen kjøttboller i samme slengen om man kunne finne tilbehør der alle likte noe - ikke nødvendigvis alt. Og pizza lager vi helst selv, og så får ungene velge fyll på sin bit selv. Det er mye god pizza her omkring, bare spør flyfly... Poenget er at vi tilpasser, ja, men det er ekstremt sjelden det blir to separate middager... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Barnet får jo ekstra god mat! Nemlig mat som det liker ;o) Jeg var et superkresent barn. Helgene var fantastiske hos oss, for da fikk jeg akkurat sånn mat jeg ville ha (men som de andre syns var for kjedelig), mens i ukedagene måtte jeg smake på alt jeg ikke likte. Og det går seg nok til etterhvert. Jeg var i slutten av tenårene før jeg kom over skrekken for å smake på nye ting, men nå når jeg nærmer meg 30 spiser jeg omtrent som resten av befolkningen. Så det er håp ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.