Gå til innhold

Amming og langvarige menstruasjoner.

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er snart 39 år, og fikk mitt første barn for 13 måneder siden (2 måneder prematurt). Jeg ammer henne fremdeles, 3-5 ganger i døgnet.

Jeg fikk tilbake mensen etter 6 måneder. Som alltid før, var den veldig regelmessig, og like lang som før, dvs. 6-7 dager. Det som var en gledelig overraskelse, var at menssmertene var fullstendig borte!

Etter 6 regelmessige menstruasjoner, hadde jeg i forrige måned plutselig en mens som varte 10 dager. Det samme skjer denne måneden. Da var mensen 6 dager for sein, og det har ikke skjedd siden ten-årene, og knapt nok da. I dag blør jeg (lite, men relativt friskt) på 10. dagen. Må legge til at vi fra denne måneden ikke har brukt prevensjon. Jeg testet imidlertid negativt tre dager etter uteblitt mens. At det denne måneden kan ha vært en tidlig abort, kan jeg vel ikke se bort fra, da jeg i tiden rundt forventet mens hadde flere lignende graviditetssymptomer som jeg hadde i forrige svangerskap. Men at dette skulle være forklaring på at mensen oppførte seg slik også forrige måned, har jeg vanskelig for å tro. Etter fødselen har vi ikke brukt annen prevensjon enn kondom, så jeg har ikke brukt noe slags prevensjon som kan forklare de lange blødningene.

At jeg skulle ha kommet i overgangsalderen ser jeg heller ikke som veldig sannsynlig. For det første er vel ikke det helt vanlig, så tett etter en fødsel? For det andre kom min mor i overgangsalderen først da hun var 52 år, og dette er vel til en viss grad arvelig?

Skal selvsagt ta dette opp med lege. Men etter fastlegeordningen er det ikke gjort i en fei å få time. Hvor mye haster dette egentlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36048-amming-og-langvarige-menstruasjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig med lengrevarende bloedninger etter en foedsel. Muskuklaturen er blitt slappere, derfor slipper du smerter, men mensen var i stedet lengre. Noen ganger kan det vaere muskelknutersom ligger bak. Hvis det fortsetterer dte lurt ved en sjekk hos din lege.

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig med lengrevarende bloedninger etter en foedsel. Muskuklaturen er blitt slappere, derfor slipper du smerter, men mensen var i stedet lengre. Noen ganger kan det vaere muskelknutersom ligger bak. Hvis det fortsetterer dte lurt ved en sjekk hos din lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...