Gå til innhold

Gruer meg til morsdag og valentinsdag...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• morsan

10

• Angustia

5

• trollemor;o)

3

Mest aktive i denne tråden

Morsdag er bare tull og tøys og et forretningstriks fra handelstanden. Jeg er kjempe glad for at vi ikke "feirer" slikt hos oss.

Er det overhodet noen dag du mener ikke bare er et påfunn fra "handelsstanden"?

Påsken er åpenbart et påfunn fra de som leier ut hytter, og de som selger ski.

17. mai var det flagfabrikanter som oppfant.

Steen og Strøm kjøpte opp alle hotellrommene, slik at Maria måtte føde i en stall.

Med vennlig hilsen

Morsdag er bare tull og tøys og et forretningstriks fra handelstanden. Jeg er kjempe glad for at vi ikke "feirer" slikt hos oss.

Kommer jo an på hvordan man feirer da.... Ungene elsker morsdag og var kjempeivrige når de våkna ;)

Jeg fikk tre selvlagede gaver: En "smykkeholder" av to treklosser med en spiker i ;) , et lite maleri og et bilde av en av døtrene (tegna "ramme" rundt). Ellers fikk jeg morsdagskort med "Jeg elsker deg mamma" osv :)

Morsdagen har altså ikke påvirka handelsstanden positivt (noe mange tydeligvis har en stor skrekk for skal skje;-)). I ettermiddag baker vi sikkert ei kake og går til foreldrene mine for å spise kake og drikke kaffe. Blir nok en koselig søndag:)

Jeg ser rett og slett ikke de negative sidene ved morsdagsfeiringen da det er opp til hver enkelt hva de vil gjøre ut av det.

Gjest Ikke det minste romantisk

Er det overhodet noen dag du mener ikke bare er et påfunn fra "handelsstanden"?

Påsken er åpenbart et påfunn fra de som leier ut hytter, og de som selger ski.

17. mai var det flagfabrikanter som oppfant.

Steen og Strøm kjøpte opp alle hotellrommene, slik at Maria måtte føde i en stall.

Med vennlig hilsen

Du har rett i det:)

Men nå var det morsdagen trådstarter skrev om.

Koser meg sammen med familien hver søndag(og alle andre dager), ikke mer viktig i dag.

Kommer jo an på hvordan man feirer da.... Ungene elsker morsdag og var kjempeivrige når de våkna ;)

Jeg fikk tre selvlagede gaver: En "smykkeholder" av to treklosser med en spiker i ;) , et lite maleri og et bilde av en av døtrene (tegna "ramme" rundt). Ellers fikk jeg morsdagskort med "Jeg elsker deg mamma" osv :)

Morsdagen har altså ikke påvirka handelsstanden positivt (noe mange tydeligvis har en stor skrekk for skal skje;-)). I ettermiddag baker vi sikkert ei kake og går til foreldrene mine for å spise kake og drikke kaffe. Blir nok en koselig søndag:)

Jeg ser rett og slett ikke de negative sidene ved morsdagsfeiringen da det er opp til hver enkelt hva de vil gjøre ut av det.

Forstår du ikke at det er spiker-fabrikantene som står bak, hæ?

:nemlig:

Med vennlig hilsen

Koser meg sammen med familien hver søndag(og alle andre dager), ikke mer viktig i dag.

Selvsagt, men det er da ingen grunn til ikke å feire mer en dag i året.

Altså, folk kan være kristne hele året, men de feirer da jul likevel.

Med vennlig hilsen

Annonse

''Morsdag er som flere andre her nevner mellom mor og barn. Man kan vel på det meste forvente at mannen hjelper barna litt når de er små.''

Fordi det kan man ikke forvente ellers i året, meiner du?!

Bortsett fra den siste setningen er jeg ellers enig i det du skriver i innlegget :-)

''Morsdag er som flere andre her nevner mellom mor og barn. Man kan vel på det meste forvente at mannen hjelper barna litt når de er små.''

Det er nok snakk om hjelp til "morsdagsfeiring", ikke til påkledning, matpakkesmøring, lekser og sånne ting.

:- )

Vår morsdagsfeiring består i at barn og barnebarn kommer på besøk, spiser en god midag sammen (som mor har laget) og litt kake til kaffen. Ikke noe handelsstanden har særlig glede av altså, men en fin anledning til å møtes hele familien.

Gjest liker hjerter også

Slike ting må du hinte om, du kan ikke bli skuffet over dine egne forventninger, hvis du ikke forteller mannen hva du ønsker deg. Menn er enkle sjeler og ofte må de ha slike ting inn med teskjeer.

-ja eller avogtil med pinsett :)

Det samme gjør jeg, men for ungene er morsdagen kjempeviktig - iallefall for mine to yngste på 6 og 10 ;)

De var full av forventninger igår og lurte på om det gikk an å feire en dag før... De greide nemlig nesten ikke å vente med å gi meg gavene ;) De våkna to timer før meg og gikk bare og trippa rundt og venta.... Når jeg våkna kom de med balkongflagget i hånda og ropte hurra for mamma.... og slengte seg oppi senga mi med gavene sine. Til og med eldstejenta på tretten forlangte å bli vekket for å være med å gi morsdagsgave sammen med småsøstrene. Nok en koselig søndag, men mer som en bursdagssøndag ;)

Morsdag er uten tvil barnas dag hjemme hos oss ;)

Men så var det dette med hva som er "dertil passende dager", da....

Enig i det, og selvsagt kan man feire jul i august ;-) , men det er nå engang slik at det ikke er helt urimelig å feire jul i når de fleste andre i samfunnet gjør det. Andre i samfunnet har jo slike forventninger (forutsatt at det er kristne, i dette tilfellet).

Valentindagen er jo gammel. Det er ikke en ny "oppfinnelse".

Med vennlig hilsen

Gjest Hulderen

Oi, jeg er jammen glad at morsdag og valentindag osv ikke skal være et slags lakmuspapir som jeg brruker for å teste "hvor glad er han egentlig i meg".

Husk at det som oftest er lettere å endre på seg selv og sin egen innstilling til ting enn å endre på andre, og i særdeleshet mannen.

Veldig godt innlegg!

Annonse

Slik har jeg også tenkt før - men det var fordi den eneste formen for morsdag som jeg opplevde (vi feiret det ikke hjemme selv i min oppvekst - eh..nettopp fordi det var en dag oppfunnet av handelsstanden for å selge mer...) var mine venner som stresset fordi de måtte finne på noe 'bra nok' til morsdagspresang, ektemenn som i panikk kjøpte en diger dyr presang, Bjørklunds reklamer på TV som framstilte mor som et vesen som ble til en lykkelig og hjernedød geléklump av å overøses med diamantsmykker på morsdagen, og så videre. Syntes det var bare kvalmt..

Men så har jeg blitt eldre, og ser hvor koselig dag dette kan være for dem som IKKE har gjort det til en prestisjedag der gaven må være størst og dyrest mulig.. Men frokost på senga, hjemmelagete kort fra barna, en liten presang kanskje, og kake med familie på ettermiddagen. Der familien går litt i seg selv og tenker gjennom alt mor gjør for dem i hverdagen og viser at de setter pris på dette. Jada, de burde jo gjøre det hele året, men faktum er vel at vi alle blir litt blinde og tar ting som selvfølge om vi vil eller ikke.. Så på mine voksne (?) dager er jeg faktisk blitt litt glad i morsdag. :-)

Oi, jeg er jammen glad at morsdag og valentindag osv ikke skal være et slags lakmuspapir som jeg brruker for å teste "hvor glad er han egentlig i meg".

Husk at det som oftest er lettere å endre på seg selv og sin egen innstilling til ting enn å endre på andre, og i særdeleshet mannen.

''Oi, jeg er jammen glad at morsdag og valentindag osv ikke skal være et slags lakmuspapir som jeg brruker for å teste "hvor glad er han egentlig i meg".''

Kjekt oppsummert :)

Enig i det, og selvsagt kan man feire jul i august ;-) , men det er nå engang slik at det ikke er helt urimelig å feire jul i når de fleste andre i samfunnet gjør det. Andre i samfunnet har jo slike forventninger (forutsatt at det er kristne, i dette tilfellet).

Valentindagen er jo gammel. Det er ikke en ny "oppfinnelse".

Med vennlig hilsen

''Valentindagen er jo gammel. Det er ikke en ny "oppfinnelse".''

Relativt ny i Norge, i alle fall. Altså feiringen av den, gaver, hjerte-kort, -bamser osv. Da jeg var ung var det i alle fall en typisk amerikansk sak.

Nå ble jeg litt overrasket, jeg trodde valentin var en barne og ungdosmgreie.

Jeg hadde nok blitt veldig forundret om mannen min adopterte den skikken, men for all del, det er jo bare kost med en oppmerksomhet.

Morsdag er som flere andre her nevner mellom mor og barn. Man kan vel på det meste forvente at mannen hjelper barna litt når de er små.

''jeg trodde valentin var en barne og ungdosmgreie. ''

Ja,- det er det jeg forbinder med den også. Men det er kanskje fordi det først har blitt en feiring (fra handelsstandens side) de siste årene, og det da er tenåringer pluss som feirer dette,

At han skal bli såret og lei seg? Hva med henne?? Er jo hun som blir såret her? Hvorfor ikke glede seg selv når han ikke evner å glede henne??

Å be om å få gave blir for dumt....

Man kan si"Du på morsdagen ønsker jeg å bli feiret :)"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...